Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

ACDsee Pro 2 hänger sig

Produkter
(logga in för att koppla)

Joja

Aktiv medlem
Jag har under sommarn börjat använda ACDsee Pro 2 och varit väldigt nöjd med programet. Men så börja datorn krångla, vilket så småningom resulterat i att jag fått byta Modekort. Dessutom har jag skaffat en ny skärm, Eizo Flexscan 2431. efter dessa ändringar vill inte ACDsse längre fungera. Programet hänger sig hela tiden. Vad kan ha hänt? Har provat att ominstallera programet,men det har inte hjälpt.
En kamrat sa det kan ha att göra med att programet tar för mycket cache-minne. Hur åtgärdar man det?
 

Maxieboy

Aktiv medlem
Jag har under sommarn börjat använda ACDsee Pro 2 och varit väldigt nöjd med programet. Men så börja datorn krångla, vilket så småningom resulterat i att jag fått byta Modekort. Dessutom har jag skaffat en ny skärm, Eizo Flexscan 2431. efter dessa ändringar vill inte ACDsse längre fungera. Programet hänger sig hela tiden. Vad kan ha hänt? Har provat att ominstallera programet,men det har inte hjälpt.
En kamrat sa det kan ha att göra med att programet tar för mycket cache-minne. Hur åtgärdar man det?
Ett tips är att låta bli att lagra alla thumbnails.

Gå till "Tools" --> "Options" --> "Database" --> "Exclude Folders" Välj C:\ och sedan OK.

Har du en snabb dator så genereras thumbnails snabbt ändå, utan att du sparar dem i en stor databasfil som gärna krashar!

Du kan även radera databasfilen som ligger i mappen: C:\Documents and Settings\Joja\Lokala inställningar\Application Data\ACD Systems\Catalogs\20Pro\Default
Det skapas en ny när du startar om programmet och sen brukar det funka ett tag i alla fall. Tänk på att alla egna uppgifter som du lagrar i databasen kommer att gå förlorade... Ta back up innan du raderar för säkerhets skull. Kopiera databasen till en annan mapp.
 
Senast ändrad:

Joja

Aktiv medlem
Hej och tack Max
Har prövat ovan utan önskat resultat. ADCsee hänger sig fortfarande.
Har bildfilerna och programet på olika hårddiskar, så då kanske det inte spelar nån roll om det finns en back upp i programfilen.
Upptäckte just att det fanns en uppdatering till ASDsee Pro 2 och ta hem, ska prova det och se om det gör någon skillnad
 
ANNONS