Annons

Synka mappar över nätverk mm

Produkter
(logga in för att koppla)

campokatt

Aktiv medlem
Hej.
Använder LR2 för mina bilder på en bärbar dator. Har bilderna och katalogen på en särskild partition kallad D.
Skulle nu vilja synka denna partition med en raidad disk på en stationär dator på nätverket som ska funka som en filserver. Detta för att få lite extra säkerhet samt att jag vill kunna komma åt bilderna från båda datorerna.

Söker alltså ett program som kan synka mapparna "bilder" och "LR Katalog" på den bärbara till den Raidade disken på den stationära över nätverk.
Förslag på program?

Hur funkar det sen om jag har LR2 på båda datorerna, kan jag använda samma katalog? Menar, den bärbara synkar ju med den stationära. Kan jag använda den katalogen till LR på den stationära datorn oxå? Skulle ju underlätta om man arbetar från båda datorerna o alltid vill ha det uppdaterat...

/M
 

perese

Aktiv medlem
Hej,
Om du använder Windows kan du använda ex SyncToy från Microsoft. Den kan du ställa in vilken syncgrad du vill ha, dvs om borttagning av filer även skall syncas etc.

Funkar som en tjänst och är gratis :)

Peter
 

iBoat

Aktiv medlem
Hej.
Använder LR2 för mina bilder på en bärbar dator. Har bilderna och katalogen på en särskild partition kallad D.
Skulle nu vilja synka denna partition med en raidad disk på en stationär dator på nätverket som ska funka som en filserver. Detta för att få lite extra säkerhet samt att jag vill kunna komma åt bilderna från båda datorerna.

Söker alltså ett program som kan synka mapparna "bilder" och "LR Katalog" på den bärbara till den Raidade disken på den stationära över nätverk.
Förslag på program?

Hur funkar det sen om jag har LR2 på båda datorerna, kan jag använda samma katalog? Menar, den bärbara synkar ju med den stationära. Kan jag använda den katalogen till LR på den stationära datorn oxå? Skulle ju underlätta om man arbetar från båda datorerna o alltid vill ha det uppdaterat...

/M
"Version Cue" som ingår i CS paketet kan användas för den typen av uppgifter. Skillnaden är att du får en ny version varje gång du redigerar bilden från en dator i nätverket. De gamla versionerna är naturligtvis kvar (därav namnet Versionskö). En av datorerna sätts upp som en Version Cue server och då är filerna tillgängliga via nätverk i alla CS program. Det hela är ganska enkelt att sätta upp.
Skulle tro att det även fungerar med LR (har inte testat just LR)
 
Senast ändrad:

Fredrik Åkesson

Aktiv medlem
Hej
Varför inte använda "offline folders" i Windows ?.Anslut din andra dator som en nätverksenhet och tanka över filerna dit. Högerklicka sedan på nätverksmappen och välj gör tillgänglig offline.
Fredrik
 
ANNONS