Annons

Problem med Nikon ViewNX

Produkter
(logga in för att koppla)

Makten

Aktiv medlem
Jag installerade just detta enkla program för att få fjutt på mina råbilder, men det visar sig fungera mycket dåligt. Vid första anblick finns det i stort sett ingenting som man kan justera, så man undrar vad skillnaden är mot att fota i JPG. Men sen så hittade jag "starta verktyg" under bildstilarna. Fint! Trodde jag. Det gick att öppna verktyget en gång. Men sen går det inte mer. Det spelar ingen roll att jag startat om programmet och startat om datorn. Det händer ingenting när man klickar på "starta verktyg". Det kommer ett litet timglas i typ en sekund, och sen händer noll och intet. Vad är fel? :-(
 

chry

Aktiv medlem
Du kan mickla med vitbalans och exponeringskompensation, det mesta andra måste man kliva upp i CaptureNX för att ordna.

(jag kör ViewNX ver 1.1.1)
 

Makten

Aktiv medlem
Du kan mickla med vitbalans och exponeringskompensation, det mesta andra måste man kliva upp i CaptureNX för att ordna.
Men det står ju för tusan hakar "starta verktyg", och första gången när det faktiskt funkade så fanns där nåt kurvverktyg och lite annat. Men sen ballade skiten ur, och det gick knappt att stänga programmet ens. Har sedan varit samma sak varje gång jag försökt:-(
 
Senast ändrad:

magnus67

Aktiv medlem
Jag installerade just detta enkla program för att få fjutt på mina råbilder, men det visar sig fungera mycket dåligt. Vid första anblick finns det i stort sett ingenting som man kan justera, så man undrar vad skillnaden är mot att fota i JPG. Men sen så hittade jag "starta verktyg" under bildstilarna. Fint! Trodde jag. Det gick att öppna verktyget en gång. Men sen går det inte mer. Det spelar ingen roll att jag startat om programmet och startat om datorn. Det händer ingenting när man klickar på "starta verktyg". Det kommer ett litet timglas i typ en sekund, och sen händer noll och intet. Vad är fel? :-(
Jag har nog ingen lösning på ditt problem, men det där hände mig också. Inte första gången jag försökte mig på att hantera råbilderna i View NX. Men det kan ha varit vid andra eller tredje körningen av programmet, typ. Hände ingenting, så jag gav upp och lät det vara. Försökte sedan igen några dagar senare och då fungerade det och har gjort så sedan dess.
Ok, detta löser inte problemet, men kanske kan vara en liten tröst så du inte känner dig ensam :)
 

chry

Aktiv medlem
Jag har nog ingen lösning på ditt problem, men det där hände mig också. Inte första gången jag försökte mig på att hantera råbilderna i View NX. Men det kan ha varit vid andra eller tredje körningen av programmet, typ. Hände ingenting, så jag gav upp och lät det vara. Försökte sedan igen några dagar senare och då fungerade det och har gjort så sedan dess.
Ok, detta löser inte problemet, men kanske kan vara en liten tröst så du inte känner dig ensam :)
Är det Picture Control Utility du sparkar igång? Och kan du använda den?

I hjälptexten till verktyget står det...

ViewNX sa:
Kommentarer
Justering med bildkontroll kan eventuellt inte utföras i bilden om du öppnar den med program som inte är kompatibla med Picture Control-systemet.
Du kan bara importera eller exportera bildkontroller med den kamera som är kompatibel med Picture Control-systemet.
Följande typer av digitala spegelreflexkameror från Nikon är inte kompatibla med Picture Control-systemet:
D2-serien, D1-serien, D200-, D100-, D80-, D70-serierna, D60, D50 och D40-serien.
..så jag inser att jag inte har någon nytta av detta..

..men det verkar som man ska kunna ladda ner någon slags bildkontrollfunktion för D3, D300 och D700, genom att trycka på knappen "hämta"...
 
Senast ändrad:

magnus67

Aktiv medlem
Är det Picture Control Utility du sparkar igång? Och kan du använda den?
Ja, jag öppnar en NEF-bild från D700 i View NX och via fliken snabbjusteringar startar jag verktyget Picture Control Utility.
Det fungerar bra. Numera.

..men det verkar som man ska kunna ladda ner någon slags bildkontrollfunktion för D3, D300 och D700, genom att trycka på knappen "hämta"...
Stämmer, det har jag testat och det fungerar också.


Tillägg till svaret till Martin Hertsius:
Jag gjorde alltså ingenting speciellt med programmet. Det bara fungerade igen efter några dagar. Men när jag tänker efter kan det hända att jag mellan tillfällena uppgraderade Microsofts .net framework till 3:an, minns inte riktigt.
 

Makten

Aktiv medlem
Det kan kanske röra sig om nån automatisk uppdatering alltså? Jag får kika på det. Bilderna går utmärkt att öppna i alla fall, men programmet verkar synnerligen instabilt. Det enda jag vill kunna göra är egentligen att justera vitbalans, hämta tillbaka utbrända högdagrar (i den mån råfilen tillåter det), samt kurvor, D-lighting och allt sånt som man ställer in för JPG-renderingen i kameran.

Tillägg: Nix, inga uppdateringar finns och programmet beter sig lika besynnerligt som sist. Det går inte ens att stänga, utan hänger sig i någon minut innan det händer något.
 

Teodorian

Aktiv medlem
Jag använder View NX till 98% av mina rawkonverteringar av D3- och D300-filerna. Det fungerar oftast klanderfritt. Se bara till att inte ha några andra program öppna.

En nackdel med View NX är att när väl en konvertering är gjord går det inte att använda Bildkontrollen/Picture Control Utility igen för att göra nya justeringar på samma bild. Jag har en mängd olika bildstilar och kurvor sparade för att möjliggöra de resultat jag önskar. Dessa går ju att tillämpa utan begränsning om och om igen på en bild.

För övrigt undviker jag färgbooster och D-lighting som i 9 fall av 10 inte ger tillfredsställande resultat.
 

Makten

Aktiv medlem
Se bara till att inte ha några andra program öppna.
Eh, okej? Normalt har jag säkert 3-10 olika program öppna, och ViewNX måste vara det enda som har någon slags begränsning på det planet.

En nackdel med View NX är att när väl en konvertering är gjord går det inte att använda Bildkontrollen/Picture Control Utility igen för att göra nya justeringar på samma bild. Jag har en mängd olika bildstilar och kurvor sparade för att möjliggöra de resultat jag önskar. Dessa går ju att tillämpa utan begränsning om och om igen på en bild.
Det låter ju mycket märkligt. Det är väl bara att slänga XMP-filen om inte annat?

För övrigt undviker jag färgbooster och D-lighting som i 9 fall av 10 inte ger tillfredsställande resultat.
Just D-lighting vill jag gärna åt, eftersom jag tycker att det ger bättre resultat (baserat på vad jag sett i JPG) mot att lyfta skuggorna i ACR.
 

magnus67

Aktiv medlem
Förlåt om detta blir lite utanför ämnet, men svara gärna med länk till var en gammal analogfotograf som jag kan hitta mer användbar NEF-kunskap på nybörjarnivå. (De medföljande hjälpfilerna ger inte mycket om hur man verkligen ska/kan jobba med bilderna.)

En nackdel med View NX är att när väl en konvertering är gjord går det inte att använda Bildkontrollen/Picture Control Utility igen för att göra nya justeringar på samma bild.
Det verkar ju inte så genomtänkt, eller finns det någon klok tanke bakom varför det är så?

Är det inte meningen att råfiler ska fungera ungefär som gamla tiders negativ. Även om man gör en ändring så ändras inte själva rå-data, bara de inställningsparametrar man använt sparas. Men om det är som du säger Tore (vilket jag inte alls betvivlar) så är det ju omöjligt att komma tillbaka till ursprungsfilen.

Det låter ju mycket märkligt. Det är väl bara att slänga XMP-filen om inte annat?
Vad är det? Nån sån fil har jag inte upptäckt.


Finns det något sätt att justera sin NEF och sedan konvertera den till t ex tif utan att ändringarna sparas till NEF:en ?
 

Teodorian

Aktiv medlem
Det går alltid att komma tillbaka till inspelat värde, använda Nikons bildstilar och egna sparade stilar. Däremot går det inte efter en första konvertering att göra nya justeringar i Picture Control Utility. Jag vet inte varför och ser ingen logik i det. Eftersom jag inte nyttjar View NX till finjusteringar, utan använder CS2 till det, går det bra ändå. View NX är för mig bara en enkel rawkonverterare som ger mig fördelarna med raw på ett enkelt sätt.
 

bigbongo

Aktiv medlem
Otroligt skumt att man inte kan köra Picture Control Utility flera gånger efter konvertering! Efter att jag konverterat och startar PCU igen får jag jobba med en bild av arenan Nottingham Field istället! Jisses...

Bilden går ju konvertera i NX2 men det hade varit så mycket smidigare om man kunde göra det i ViewNX.
 
Senast ändrad:

Lena W

Aktiv medlem
OM NX och att inte komma tillbaka:

Om man gör justeringar i råfilen, vilka justeringar de än må vara, och sparar filen med samma namn igen (som nef), ligger alla justeringar kvar i råfilen som ett "tillägg".

Det betyder att när man öppnar denna råfil igen, ligger ändringarna man tidigare gjorde snyggt placerade i listan till höger (där de hamnade vid första redigeringstillfället) och det är bra att välja och vraka vilka justeringar man ska ta bort, ändra eller behålla.

Öppnar man en tiff- eller jpg-fil i NX och är rädd om originalet, är det klokt att efter sina första ändringar spara om filen till nef-format. Då ligger listan kvar till höger som om det hade vart en nef-fil från början.

Sparar man däremot om tiff- och jpg-filer med samma namn och namnändelse som tidigare, nollställs justeringarna man gjort, d v s listan töms. Då fungerar programmet som vilket bildbearbetningsprogram som helst, där man sparat med samma namn som tidigare. Det går inte att komma tillbaka till ursprunget.

//L
 

scoter

Avslutat medlemskap
Taggar i View NX

Hej
Nu ställer jag en ny fråga i en gammal tråd för att slippa starta en ny.

Jag undrar om det går att sortera taggarna i View NX i t.ex. bokstavsordning?
Har inte lyckats med detta själv.

//Björn
 
ANNONS