Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Bröllopstips

Produkter
(logga in för att koppla)

Thury

Medlem
Hej

Jag ska vara fotograf på ett bröllop om en månad (18 Oktober).
Jag har inga erfarenheter av att fota bröllop tidigare, men har fotat i 1.5 år så jag har väl grunderna.
Jag ska tillägga att bröllopet inte ska vara stort och som också speglar att jag inte får betalt.

Har ni några tips på hur jag utför denna uppgift på bästa sätt.

Hur är det med blixt, har ingen extern men ska man köpa det ?

Mvh Pontus Wetterhäll
 

Errko

Aktiv medlem
Vad ska du fotografera? I kyrkan eller brudfoto, eller hela dagen? En extern blixt är ett måste anser jag.

MVH Ralf
 

dcarlbom

Aktiv medlem
Vad ska du fotografera? I kyrkan eller brudfoto, eller hela dagen? En extern blixt är ett måste anser jag.

MVH Ralf
Samt ett ljusstarkt objektiv för foto i kyrkan, där blixt inte är att föredra, såklart. :)

Åk gärna dit någon dag innan och reka platsen, så du vet vad som är möjligt, och vad som inte är det.
 

Errko

Aktiv medlem
Samt ett ljusstarkt objektiv för foto i kyrkan, där blixt inte är att föredra, såklart. :)

Åk gärna dit någon dag innan och reka platsen, så du vet vad som är möjligt, och vad som inte är det.

När du ska träffa/om du ska träffa brudparet och se ut en plats för brudfoto så ta med ett kompass och träffa dom i samma tid som fotograferingen, är det mulet så kan du ändå se hur solen kommer att ligga vid den tiden, då du ska fota ( om det är solig, vid själva tillfället för fotograferingen). Sen om du har en externbilx på kameran så se till vid själva fotningen att brudparet är tajta in mot kroppen om varandra så det inte blir ful slagskugga.
 

Thury

Medlem
Vad ska du fotografera? I kyrkan eller brudfoto, eller hela dagen? En extern blixt är ett måste anser jag.

MVH Ralf
Hej

Jo dom vill att vi ska kort inne i kyrkan under vigsel, ute utanför kyrkan - lite naturbilder och på festen senare.

Vi har gått igen om vad de vill ha och så men de säger att får göra som jag vill.

Det jag oror mig mest är att det ska bli oskarpa bilder inne i kyrkan.
 

dcarlbom

Aktiv medlem
För att komma ifrån de oskarpa bilderna inne i kyrkan så behöver du ett ljusstark objektiv (om det inte är en väldigt öppen och ljus kyrka), och ett tripod, alternativt ett vanligt monopod om du hade tänkte vara lite mobil och inte ta så stor plats.

Blixten använder du helst inte inomhus, så du behöver få relativt snabba slutartider utan blixt, så var inte rädd för att testskjuta ett par bilder innan med högre ISO.

Om du är där som enda fotograf, och dina bilder är de enda bilder de kommer ha kvar från själva vigseln inne i kyrkan så får man ju lite press på sig, självklart. Men å andra sidan, om dom ska ha det gratis så kanske det inte gör så mycket om dom är suddiga och oskarpa, vad vet jag? :)
 

Thury

Medlem
För att komma ifrån de oskarpa bilderna inne i kyrkan så behöver du ett ljusstark objektiv (om det inte är en väldigt öppen och ljus kyrka), och ett tripod, alternativt ett vanligt monopod om du hade tänkte vara lite mobil och inte ta så stor plats.
Tack för alla svar så snabbt.

Det svåra är att de inte vill att hela bröllopet ska bli så stort men samtidigt vill jag göra bra ifrån mig. Det kan bli så att jag får betalt men det är lite känslig fråga och jag gör det inte för pengarna.

Men om man skulle köpa ett ljusstark objektiv vad skulle ni föredra ? jag vet att de är dyra men finns det någon genväg, Begangnad ?

Tackar för alla svar
 

Popcorn

Aktiv medlem
Men om man skulle köpa ett ljusstark objektiv vad skulle ni föredra ? jag vet att de är dyra men finns det någon genväg, Begangnad ?

Tackar för alla svar
Jag vet inte vilket märke du har men om du kör med Canon kan deras 50 mm F1,4 varmt rekommenderas. Även det objektivet ligger nog runt 3 500 kr och tillsammans med höga ISO så kan man då få rätt vettiga slutartider även i oktober. Det är min favoritglugg i mörka kyrkor i alla fall!
 

Thury

Medlem
Jag vet inte vilket märke du har men om du kör med Canon kan deras 50 mm F1,4 varmt rekommenderas. Även det objektivet ligger nog runt 3 500 kr och tillsammans med höga ISO så kan man då få rätt vettiga slutartider även i oktober. Det är min favoritglugg i mörka kyrkor i alla fall!
Hej

Tyvärr sitter jag på Sony/Minolta som gör hela saken lite svårare och dyrare.
 

HenkeHero

Aktiv medlem
Be bruden att vinkla brudbuketten mot kameran så man ser den mer "ovanifrån" och inte bara "kvasten" på buketten är en bra sak att tänka på.
 

fotomojje

Medlem
Hej

Jag ska vara fotograf på ett bröllop om en månad (18 Oktober).
Jag har inga erfarenheter av att fota bröllop tidigare, men har fotat i 1.5 år så jag har väl grunderna.
Jag ska tillägga att bröllopet inte ska vara stort och som också speglar att jag inte får betalt.

Har ni några tips på hur jag utför denna uppgift på bästa sätt.

Hur är det med blixt, har ingen extern men ska man köpa det ?

Mvh Pontus Wetterhäll

Hej!
Prata igenom bröllopsbilderna med brudparet.
Tänk på att du inte har störande träd, staket, eller annat bakom eller i anslutning så det går in i kroppen på brudparet.Här gör många väldigt mycket fel. Solen i ryggen men gå gärna till en skuggig plats. Ta hellre för många bilder än för få bilder.
Jag har alltid fått lära mig att bruden ska stå till vänster och att du som fotograf står på samma plats som prästen med bruden på din vänstra sida. Men det är väldigt många som fotograferar bruden på höger sida också så det är väl upp till var och en.
Glöm inte att ta närbilder, på brudbuketten, ringar, tärnor, de små som snabbt tröttnar och gör bilderna härliga, bruden har en fin klänning, fint hår och vill nog ha detta förevigat också.

Lycka till
 

fotomojje

Medlem
Hej!
Prata igenom bröllopsbilderna med brudparet.
Tänk på att du inte har störande träd, staket, eller annat bakom eller i anslutning så det går in i kroppen på brudparet.Här gör många väldigt mycket fel. Solen i ryggen men gå gärna till en skuggig plats. Ta hellre för många bilder än för få bilder.
Jag har alltid fått lära mig att bruden ska stå till vänster och att du som fotograf står på samma plats som prästen med bruden på din vänstra sida. Men det är väldigt många som fotograferar bruden på höger sida också så det är väl upp till var och en.
Glöm inte att ta närbilder, på brudbuketten, ringar, tärnor, de små som snabbt tröttnar och gör bilderna härliga, bruden har en fin klänning, fint hår och vill nog ha detta förevigat också.

Lycka till
Glömde säga att du kan titta runt på andra fotografers sidor så ser du lite hur de ställt upp det. Min hemsida är www.fotomojje.webs.com, har visserligen inte så mycket brudfoto här då jag tagit mest med filmrullar. Glöm inte att ladda batterierna och att testa utrustningen innan. Blixt är bra för att lätta upp det lite.
mvh Morgan Larm -
 
ANNONS