Annons

Hur bedöms bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Oasen

Medlem
Jag vill gärna ha klart för mig hur bilderna bedöms på denna sida.
Det känns som om att vissa bilder döms efter fotografen och inte efter bilden.
Helt fel tycker jag. Alla borde vara här på lika vilkor. Ofta ser jag bedömningar på proffsfotografer som känns mer som fjäsk än som en riktig analys...
 

acke

Avslutat medlemskap
Hmm...menar du att "proffsfotografer" får smickrande kommentarer, inte för att de visar bättre bilder, utan bara för att de är proffs? Jag har iaf aldrig tänkt på det. Kan du ge några konkreta exempel?/Acke:)
 

BiNo

Aktiv medlem
Jag håller inte med Ola

Nej, jag tycker man inte kan kritisera kritik...alla skriver väl vad dom tycker om för bild, det är ju inte bara teknik utan även en smaksak. Själv gillar jag en del av proffsenes, men lika många gånger gillar jag bilder av oss amatörer

MvH

BiNo
 

Oasen

Medlem
Svar till Acke och Bino:

I de flesta fall lägger proffsfotograferna/yrkesfotograferna upp mycket bättre bilderna än amatörerna. Men de kan självklart inte lyckas hela tiden.
När de inte gör det så tycker jag ändå att de får smickrande kommenater och höga betyg, i stort sätt för att de "brukar" vara skickliga.
Jag har inget konkret exempel men detta är hur jag i vissa fall upplever det.
 

BiNo

Aktiv medlem
Ola

Jag förstår att du kanske upplever det så, alla upplever ju saker och ting annorlunda.Men som jag skrev tidigare så bedömmer jag bilder utifrån mig själv, alltså om jag tycker om en bild eller inte, sen finns det ju många sätt att bedömma en bild, jag kan tycken en bild som är väldigt bra teknisk inte är "fin" i mina ögon. Bilder kan ju alltså vara bra fast man inte gillar dom, och tvärtom. Sen när det gäller "proffs" och "amatörer" så vet jag faktiskt inte vem som är vem..*småler* då jag sällan kollar upp fotografen bakom bilden.

MvH

BiNo
 

Oasen

Medlem
Bino

Jag säger inte att du bedömer bilderna på detta viss. Men jag tycker att detta sker i vissa fall...
 

gunte

Aktiv medlem
Till viss grad bedömer jag bilder utifrån gällande förutsättning givetvis..en inarbetad fotograf som lägger ner tid och tanke får finna sig i att bli bedömd lite hårdare och med ribban liggande lite högre..
Jag grundar även bedömningen på om vederbörande är en 08-.....hahahahaha...
mvh/gunte..
 

Oasen

Medlem
Gunte =)

hum?

Jo det är i stort sätt det jag menar...Man borde inte utgå ifrån förutsättningar osv. utan bara bedöma bilden...
 

jimh

Kodsnickare
Forumpersonal
gunte skrev:
Jag grundar även bedömningen på om vederbörande är en 08-.....hahahahaha...
mvh/gunte..
Vi nollåttor borde ju få en snällare bedömning med tanke på vilken ofotogenisk miljö vi har att leka med ;)
 
ANNONS