Annons

Titlar och text

Produkter
(logga in för att koppla)

maxc

Aktiv medlem
En sak som jag ständigt irriterar mig är att många verkar inte sätta någon som helst tanke bakom titlar. En del är nästan provocerande genom att det verkar totalt idiotförklara mig som tittare. Ett exempel skulle vara "Motorcyckel som åker över hopp" och sen en bild med just det.

Det kan verka som en totalt banal grej men jag och jag tror en stor del andra läser av bilder genom att just se en överblick över bilden och så läser man titeln. Då titeln berättar om vad bilden är för fotografen kanske man ska ge tittaren lite utrymme?

Samma sak med att döpa efter teknik, när jag läser en sån titel känner jag att den här människan blyr sig mindre om vad han/hon försöker säga mig än sin egen hobby/upplevelse.

Borde man inte försöka ha ett litet ge / ta förehållande. jag gör inga illusioner om att jag fotar för mig själv. Men också för att jag vill komunicera med andra människor.
 

c.o

Aktiv medlem
kan inte säja att jag direkt bryr mej om vad folk döper sina bilder till...varför irritera sej över en sån detalj?
vad ska man i så fall anse om dom som inte bryr sej om att namnge överhuvudtaget o istället får ett nr till namn?
 

AFJ

Aktiv medlem
Kan hålla med om att det är trevligt men en bra titel och framförallt lite ord från fotografen när man lägger en bild för kritik.

Å andra sidan kan en del titlar blir lite väl preetentiösa...

Jag tittar nog i försa hand på bilden och mindre på titeln, ingen stor sak för min del alltså.

mvh
Anders
 

pettisson

Aktiv medlem
Jag brukar faktiskt inte ens lägga märke till bildtiteln så jag har faktiskt inte tänkt på vad folk döper sina bilder. Jag kanske ska börja med det :)
 

Nidlo

Aktiv medlem
Själv lägger jag ganska stor vikt på titeln till i stort sett varje bild jag gör. Men detta är nästan endast för att jag tycker det är kul att hitta på passande, och lite poetiska titlar till mina foton. Det ger mina bilder ännu ett djup tycker jag.

Dock så stör jag mig inte på hur andra skriver titeln till sina bilder. Är ju helt upp till dom. Men visst, om någon har lagt vikt på sin titel uppskattar jag väl det :)

Som alltid är dock huvudsaken hur bilden är, och har man inget intresse av en fin titel till sitt foto spelar det ingen större roll vad man döper det till i Fotosidans bildpooler. Det är ju ändå mest ett forum för bildkritik.
Helst ska väl titeln i alla fall gå i linje med fotot... Man behöver ju inte döpa ett foto på en snigel till "Hund" eller nått sånt.
 

Joel.S

Aktiv medlem
En sak som jag ständigt irriterar mig är att många verkar inte sätta någon som helst tanke bakom titlar. En del är nästan provocerande genom att det verkar totalt idiotförklara mig som tittare. Ett exempel skulle vara "Motorcyckel som åker över hopp" och sen en bild med just det.

Känns som en rätt så banal sak för mig i alla fall, jag lägger inte ner någon som helst energi på titeln. Jag skriver vad det thats it...
verkar finnas fler på fotosidan som anammat den tekniken du stör dig på. Jag tänker mest på den här bildtiteln.

''Berndt Ankers Gate/Torggata'' - Är inte detta en bild på gatan i fråga? Rätta mig om jag har fel.
 

maxc

Aktiv medlem
Fast det ær lite skillnad på gatunamn/plats/person. Jag har inget problem med bildtexter som har ett journalistiskt eller førklarande syfte. Så længe det inte ær något totalt idiotførklarande.
 

gsoul

Aktiv medlem
hmmmm

Kan inte säga att jag bryr mig nämnvärt. Jag kan ibland finna en titel som på något sätt passar så bra med bilden så att den förstärker/förbättrar bilden men jag tycker aldrig en titel kan "dra ner" en bild.

Sen är det ju så att samma ord kan betyda vitt skilda saker för olika människor så det finns ingen anledning att lägga vikt vid såna saker...
 

lynxx

Avslutat medlemskap
Visst kan en fyndig titel locka fram ett leende eller förhöja bildupplevelsen men jag kan inte påstå att jag tycker att en dålig titel sänker bilden i motsvarande grad.
 

Lucanus

Aktiv medlem
Visst är det trevligt med ett passande namn på en bild, men jag måste säga att ofta tittar jag bara på bilder och läser inte vad de heter. Och när jag själv lägger ut bilder här på FS så händer det att jag sätter dit bara något namn utan att fundera så mycket. Ibland dyker upp ett bra namn redan när jag fotar. Men jag vill inte fundera i timmar över varje bild för att kunna döpa den. Möjligen anstränger jag mig när jag tycker att jag har lyckats bra med någon bild och vill understryka bilden med ett namn. Men viktigast är själva bilder och om de säger något även utan ett namn.
//Stanislav
 
ANNONS