Annons

Fota i Döda Havet

Produkter
(logga in för att koppla)

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Jag vet att det inte är något liv att fota där, men jag tror det kan vara skoj med lite uv- och half-bilder därifrån. Guppande turistrumpor underifrån - lite kinky kan jag gå med på, men jag tror det kan bli lite kul.

Att det inte är skitnyttigt för o-ringarna fattar jag, men frågan är hur illa det kan vara.

Min tanke är att fota med fisheye i befintligt ljus och enbart använda avtryckaren, vilket är en roterande genomföring på mitt skal. Blöta skalet i sötvatten innan fotandet och inte röra något efter doppet innan den fått ligga länge i sötare vatten.

Helst hade jag gjort detta på vägen hem från dykveckan, men nu blir det på vägen dit eller inte alls.

Några tankar om det här? Erfarenheter? Info om andra som gjort det?

Salthalten är förresten runt 30%
 

nikitin

Aktiv medlem
Sikten i döda havet är mycket dålig (vid stranden i alla fall där alla badar), då botten är väldigt "dyig" och turisterna rör om denna hela tiden.

-- Nicke
 

campari

Avslutat medlemskap
Hej

Har du badat i Döda Havet tidigare? Det är mycket svårt att doppa huvudet. Det svider något otroligt i ögonen även när de är stängda. Det är i så fall om du doppar ner kameran och tar bilder i blindo. Men som sas tidigare så finns det inget där nere.
 
Senast ändrad:

Jonte_rm

Aktiv medlem
Det kan faktiskt även vara farligt att doppa huvudet under vattnet där, ögonen kan ta otroligt mycket stryk och i munnen hade jag inte velat ha det.... Då tror jag mer på att gå upp på berget bredvid och fotografera landskapet :)

mvh // Johannes
 

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Tillbaka från både Döda och Röda Havet nu och har sköljt bort nästan all salt och sand.

Salt som attan, där hade ni rätt.
Dött under ytan, rätt där med.
Helt ok sikt, så där hade ni tack och lov fel.

Jag har som sagt just kommit hem, och inte hunnit göra något med bilderna än, men lite rapport i text kan ni få.

Precis inne vid stranden där det bara var någon decimeter djupt var sikten helt kass. Inte för att det var normalt grumligt, utan för att salthalten varierade så mycket att det bara var som ett stort uppvirvlat språngskikt. Annars var sikten faktiskt flera meter. Eftersom jag bara fotade i blindo med kameran nedtryckt under ytan (fisheye och befintligt ljus) var det ju inga större mästerverk som producerades. Lite badare underifrån och bilder av botten. Där botten bestod av sand såg det ut precis som i Largen eller vilken annan svensk sandbottensjö som helst. Tänk bort träpinnen i följande bild http://www.f64.se/img/largen/large-5.html så har ni sparat rätt många tusen och slipper åka själva.

Jag återkommer när jag lagt upp några bilder.
 

flugan

Aktiv medlem
Trevliga bilder, bara att inse att hur det än ser ut så kan man alltid skapa nåt kort av det ;)

Mer sånt :p
 

nikitin

Aktiv medlem
Skönt att man har fel ibland! Det är inte alltid lätt att vara ofelbar. Läckra kort du fick med dig från resan.

-- Nicke
 
ANNONS