Annons

Magic Filter, när?

Produkter
(logga in för att koppla)

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Hej!

Har skaffat mig både Magic Filter och Auto Magic Filter (till 7-åriga sonens kompakt) för en resa till röda havet.

Men, jag blir inte klok på när och hur det skall användas bäst. Vi (jag och min grabb) kommer att dyka och snorkla på nedan beskrivna sätt, vet någon när man skall använda vad (eller inte använda det!)? Jag har mailat både Peter Rowland och Alex Mustard (de som säljer och uppfann det) men får inget svar (eller jag fick ett svar som jag inte begrep och när jag frågade igen blev det knäpptyst).

Alltså, när skall respektive filter vara på, och när är det bättre om det är av:

[Auto Magic Filter med Canon Powershot 570 IS kompakt]
(inga externa blixtar, jo vi har alt firmware med RAW men det verkar dra mkt batteri så vi väntar med det)

* Snorkling på ytan och kanske någon meter ner. Fotande utan blixt.
Vitbalansen på auto.
* Filmning på ytan och kanske någon meter ner. Utan lampa. Vitbalansen på auto.
* Skulle det vara bättre att köra med en vitbalans preset, t ex moln, när man fotar som punkterna ovan?
* Snorkling på ytan och kanske någon meter ner. Fotande med blixt (jepp, jag har läst att Auto Magic skall vara OK med blixt). Vitbalansen på auto.


[ Magic Filter med D300 och 10-17 fisheye, ingen blixt används ]

* Snorkling på ytan och ner till 5-6m.
* Dykning mellan 5-15m.

Svara gärna även om ni inte vet svaret på alla punkterna!


/Peter
 

Sputt

Aktiv medlem
"That said the filter is designed to work best for available light shooting, in clear blue water, on bright sunny days between 3 and 13m."

Saxat från deras hemsida..
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
"That said the filter is designed to work best for available light shooting, in clear blue water, on bright sunny days between 3 and 13m."

Saxat från deras hemsida..
Jepp, jag har läst deras hemsida, broschyr samt fått brev ifrån Peter&Alex. Problemet är att informationen är motsägelsefull. Då jag saknar egen erfarenhet av både Magic och AutoMagic undrar jag om någon annan vet?


Sedan svarar jag lite lätt på mitt eget inlägg. ;-)

Dykning mellan 5-15m

Självklart så skall MagicFilter användas då. Frågorna gällde egentligen hur man bör göra när man är grundare än 5m. Jag har som sagt läst och hört åsikter åt alla håll men saknar egen erfarenhet. Enligt magic-försäljarna (Peter&Alex) så är det olika regler (alltså, det ena funkar bra även vid ytan, men inte det andra) som gäller för AutoMagic och Magic filter (delvis för att de är olika starka), men de svar jag fick ifrån dom var motsägelsefullt så jag blev bara mer förvirrad.


/Peter
 

Ingvar

Aktiv medlem
* Snorkling på ytan och kanske någon meter ner. Fotande utan blixt. Vitbalansen på auto. *** Inget filter ***
* Filmning på ytan och kanske någon meter ner. Utan lampa. Vitbalansen på auto. *** Inget filter ***
* Skulle det vara bättre att köra med en vitbalans preset, t ex moln, när man fotar som punkterna ovan? *** nej, auto bör bli bäst. Om inte, så kör sol eller moln. ***
* Snorkling på ytan och kanske någon meter ner. Fotande med blixt (jepp, jag har läst att Auto Magic skall vara OK med blixt). Vitbalansen på auto. *** Nej, inget filter. Man kan fotamed magic filter och blixt, men det förändrar ju inte förhållandet gynnsamt mellan förgrund och bakgrund, och förgrundsfärgerna kräver omvänd balansering för att kännas normala ***


[ Magic Filter med D300 och 10-17 fisheye, ingen blixt används ]

* Snorkling på ytan och ner till 5-6m. *** filter börjar bli relevant redan på 3-4 m djup. Precis under ytan kan det bli sämre med än utan. ***
* Dykning mellan 5-15m. *** perfekt för Magic Filter ***

Svara gärna även om ni inte vet svaret på alla punkterna!

*** Varför inte testa helt enkelt? Man vet ju bäst själv vad man tycker är ett bra resultat. Ingen kan ju säga vilken färg som är rätt eller fel, det viktiga är att bilden känns rätt och färgerna trovärdiga jf m det man upplevde! Ni ska väl göra ett antal dyk, så det är bara att växla med och utan. Jag tror det vore synd om ni missade att göra er denna personliga erfarenhet. ***

/Ingvar
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Hej Ingvar!

Tack för detaljerat svar.

Jag fick en uppfattning ifrån Alex att Magic filtret till skillnad från Auto Magic filtret, fungerade ända upp till 1m.

Auto Magic filtret påverkade bilden "starkare" vilket skulle göra den sämre för grund snorkling? Har du någon uppfattning om det?

Det kan var så att han menade tvärtom (alltså att det jag skriver om Auto gäller för Magic)...

Så vitt jag kan förstå så måste det väl ha att göra med avstånd till motiv mer än vattendjup? Alltså, om jag på ytan fotar något några meter under mig (visst, skärpan blir väl som den blir ;-)), så kommer det ju bli väldigt blått. Ett magic filter (även auto magic!?) borde ju kunna förbättra färgbalansen även för det djupet. Eller!?!?

Visst kan man prova om man gör många dyk, men det är tyvärr precis det jag INTE kommer att göra. :-(
Det är i första hand en familjeresa där endast jag dyker. Frugan sitter på stranden med en typisk småkrånglig kokvarm 1-åring och en rastlös 7-åring, och väntar otåligt på att jag skall komma tillbaks. Så det blir nog på sin höjd 3 dyk. Ett dyk vill jag göra med makro, ett med vidvinkel och blixt och ja, så blev det bara ett kvar...
Ju mer förberedd jag är, desto större chans att jag får ut så mkt som möjligt av dyken.

Däremot kommer jag och 7-åringen att kunna snorkla mkt då hotellets strand ligger på ett fint korallrev, men hustrun kommer nog tycka det är lagom kul att jag sitter på hotellrummet och ugglar över min laptop, så även där vill jag minimera variablerna.

Sedan är det ju lite meckigt att installera filtret, både på 10-17 (man får ju tejpa dit den på baksidan av objektivet) och i kompaktens uv-hus (sätts dit med häftmassa i hörnen...).


/Peter
 

Ingvar

Aktiv medlem
Jag föreslår att du plåtar utan Magic Filter vid snorkling vid ytan. Har själv ingen erfarenhet av auto-filtret, bara av det klassiska. Innan Magic Filter körde jag med cc40 rött gelatinfilter, vilket också funkade bra på 5-6 meters djup och däromkring.

Avståndet till motivet har lika stor betydelse som djupet. Ett motiv på 2 m avstånd på 5 m djup har sitt reflekterade ljus filtrerat av 5 + 2 = 7 meters vattenpelare. en det är också detta faktum som gör att det blir så skön, avståndsrelaterad toning mot blått med Magic Filter, "Nemo Lighting" efter den animerade filmen. ;) Det är styrkan med Magic Filter tycker jag. Det ser väldigt naturligt ut.

Ha en riktigt skön semester och tänk på annat än UV-foto med! ;)

Hälsningvar
 

obsklas

Ny medlem
Hej! Ny här, och väcker tråden eftersom det var denna som drog mig hit. Har precis skaffat en vattentät kompaktkamera för snorklingsäventyr till våren. Röda havet. Nu undrar jag hur du i sista änden gjorde med filtren?
Själv har jag ett 85B, och ett Blue water från KOOD på ingång. Tanken med 85B är på väldigt grunt vatten, och KOOD-filtret när man plåtar ner mot djupet (blir nog inte så mycket fridykning för min del, den tiden är förbisprungen med iaf 15 år).

Jag kan ta med mig en laptop på resan och kolla bilder på kvällen, så filterbruket blir ju snart utrett på plats. Men all förhandsinfo är ändå varmt välkommen.

Om jag är helt ute och snedseglar - säg det.
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Hej! Ny här, och väcker tråden eftersom det var denna som drog mig hit. Har precis skaffat en vattentät kompaktkamera för snorklingsäventyr till våren. Röda havet. Nu undrar jag hur du i sista änden gjorde med filtren?
Själv har jag ett 85B, och ett Blue water från KOOD på ingång. Tanken med 85B är på väldigt grunt vatten, och KOOD-filtret när man plåtar ner mot djupet (blir nog inte så mycket fridykning för min del, den tiden är förbisprungen med iaf 15 år).

Jag kan ta med mig en laptop på resan och kolla bilder på kvällen, så filterbruket blir ju snart utrett på plats. Men all förhandsinfo är ändå varmt välkommen.

Om jag är helt ute och snedseglar - säg det.
Insåg att min D-SLR kamera hade gått sönder när jag var på Landvetter. :-(
Kunde fota men endast med förvald fokusering (fick alltså sätta fokus innan jag stoppade in kameran i uv-huset) och sedan gissa mig till om korten skulle bli skarpt under vattnet (avståndsmätaren hjälpte dock lite).
Kompaktkameran som jag också hade med mig pajade den med. Missförstod hur snäpplåset fungerade, fick bandet ivägen och den tog in vatten. :-(

Det gjorde att jag inte var på humör att experimentera med filter. Provade dock en gång i bassäng (med D-SLR och magic filter), men resultatet blev alldeles för rött. RAW och manuell vitbalansering duger nog bra vid snorkling.

Kommer du fram till något matnyttigt på din resa så skicka det gärna vidare!
 

obsklas

Ny medlem
Insåg att min D-SLR kamera hade gått sönder när jag var på Landvetter. :-(
Kunde fota men endast med förvald fokusering (fick alltså sätta fokus innan jag stoppade in kameran i uv-huset) och sedan gissa mig till om korten skulle bli skarpt under vattnet (avståndsmätaren hjälpte dock lite).
Kompaktkameran som jag också hade med mig pajade den med. Missförstod hur snäpplåset fungerade, fick bandet ivägen och den tog in vatten. :-(

Det gjorde att jag inte var på humör att experimentera med filter. Provade dock en gång i bassäng (med D-SLR och magic filter), men resultatet blev alldeles för rött. RAW och manuell vitbalansering duger nog bra vid snorkling.

Kommer du fram till något matnyttigt på din resa så skicka det gärna vidare!

Tråkigt att läsa om hur det gick med dina kameror!
Jag har själv inte mycket erfarenhet alls från UV-foto, all erfarenhet kommer från en enda vecka med snorkling och en Kodak Easyshare. Just den är väl... sisådär. För att vara snäll. Långsam, med dålig skärpa och allmänt tråkig. Men! På plussidan måste sägas att den är billig, vattentät (jo, den överlevde fridykning till ca 5 meter vid två-tre tillfällen), tämligen batterisnål och precis helträtt kamera att skaffa om man inte vet om det är kul med UV-foto men ändå ska åka på semester till Röda havet.
Nu ska vi dit igen. Bitna var ordet, sa Bull.

Den här gången är kamerautrustningen i alla fall något bättre, så nu utgörs huvudbeväpningen av en Nikon AW100. Det är fortfarande inget avancerat, men bra mycket bättre än Kodak-prylen. Jag hoppas att den ska leverera både video och stillbilder som slår Kodak-kameran med hästlängder. Men båda kommer få hänga med ner, det är alltid bra att ha flera kameror om nu någon annan i familjen vill fota lite också. På Nikon-kameran finns möjlighet att haka på filter, så det är vad jag kommer testa.

Min idé, dum eller inte vet jag inte ännu, är att även prova ett 85B på grunt vatten. I fullt dagsljus blir ju bilderna väldigt blåa även ovanför vattenytan. Lite värme borde inte vara helt fel. Men som sagt var - vet, det gör jag inte. Dessutom har kameran automatiskt undervattensläge, vad det nu innebär. Jag ska fråga Nikon.


Om någon testat just 85B vid snorkling skulle jag uppskatta om du/ni ville dela med er!
 
ANNONS