Annons

Alterativt innehåll i bönpåse.

Produkter
(logga in för att koppla)

sigge32

Aktiv medlem
Någon som har ett alternativ till bönor eller risgryn. Något som inte sväller eller dammar, men ger bra stadga utan att vara för tungt.Man kanske ska sålla fram 3-4 mm sjösand, men helst något lättare material.
 

majja

Aktiv medlem
Jag har stoppat vanligt ris i en sportsocka och knutit ihop, jag har aldrig märkt att det svällt eller dammat.
Hur har du gjort?
 

Bryggarn

Aktiv medlem
Plastpärlor sk. indianpärlor som finns i varenda leksaksaffär.
Dyra, men garanterat dammfria och okänsliga för väta.
 

Jeppe

Aktiv medlem
Hmmm. får nog ta ett snack med David.. Jag har en artikel på vänt som handlar om just detta.

Indianpärlor är riktigt bra.
 

Omar

Aktiv medlem
Själv har jag köpt en beanbag som rymmer ca 4kg ris och jag har inte haft problem med att det blivit dåligt fastän den ligger i bilen året runt, dvs utomhus. Jag har använt samma ris i många år.

Omar på http://sydnet.net/omar
 

ThomasT

Aktiv medlem
Makaroner borde funka, om man skulle hamna i brist på mat är det bara att mumsa i sig.

Annars är det ris-liknande innehåll som gäller.
 

majja

Aktiv medlem
Makaroner känns stort och knöligt, måste vara lättare med mindre storlek på innehållet i en påse.
 

sigge32

Aktiv medlem
Störst betydelse har nog påsmaterialet, för inte är det så roligt att stoppa en blöt och skitig påse i fickan eller kameraväskan, jag har ett par påsar under 200gr som brukar ligga i väskan. Är det torrt duger ju en tyg påse som samlar skräp. Mina påsar syr jag helst i sympad trekantform, och de fyller jag till 2/3 med risgryn.
 

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Med risk att bli mobbad........

Det står så fint att ni gör påsar med div innehåll, men jag undrar vad ni använder dessa till.....SNÄLLA mobba nu inte mig

Jörgen
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

De används istället för stativ. Man lägger påsen på marken, på biltaket osv och vilar iregel telebjektivet på dessa påsar
 

NiklasK

Aktiv medlem
Re: Med risk att bli mobbad........

bossebarrskog skrev:
Det står så fint att ni gör påsar med div innehåll, men jag undrar vad ni använder dessa till.....SNÄLLA mobba nu inte mig

Jörgen
Ställer mig bakom dig Jörgen och ställer samma fråga i sympati!
 

Bossebarrskog

Aktiv medlem
Tackar

Ska plocka fram symaskinen och fixa en sådan påse direkt. Slipper då kanske alla repor på biltaket...

Hur stor ska på sen vara ungefär.


Jörgen
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Det var ett bra tips här för ett tg sedan.

Klipp av ett jeansben, sy ihop det i ändarna (dock inte hela benet, ta bara en bit av det)

Själv har jag köpt ett stort pennskrin i tyg som jag fyllt med ris och har liggande i bilen för att lägga på taket (har taklucka)

Roine
 

Pongu

Aktiv medlem
Jag har länge funderat på någon typ av bönpåse att lägga telet på, men vad gör vi som inte har AF? Mitt Nikon 400/3.5 är grymt framtungt vilket gör att fokuseringsringen hamnar nära tyngdpunkten, och man vill ju gärna kunna fokusera med objektivet vilande mot påsen. Trekantsidén kanske vore något? Eller ska man lägga motljusskyddet mot påsen och offra halva stabiliteten? Eller bevara stabiliteten och göra fokuseringen omständlig?

/Pontus
 

matknu

Aktiv medlem
Dubbla fryspåsar med ca en liter jasminris...;) Funkar kanon men kunde varit lättare. Kanske basmati är bättre...
 

NiklasK

Aktiv medlem
Pongu skrev:
Jag har länge funderat på någon typ av bönpåse att lägga telet på, men vad gör vi som inte har AF? Mitt Nikon 400/3.5 är grymt framtungt vilket gör att fokuseringsringen hamnar nära tyngdpunkten, och man vill ju gärna kunna fokusera med objektivet vilande mot påsen. Trekantsidén kanske vore något? Eller ska man lägga motljusskyddet mot påsen och offra halva stabiliteten? Eller bevara stabiliteten och göra fokuseringen omständlig?

/Pontus
har aldrig testat, men kan du inte göra två påsar, en till motljusskyddet och en till kameran så kan du fokusera också!`?
 

Pongu

Aktiv medlem
NiklasK skrev:
har aldrig testat, men kan du inte göra två påsar, en till motljusskyddet och en till kameran så kan du fokusera också!`?
Bra idé! Eller kanske en påse fram och ett axelstöd bak..? Risken med två påsar är att det blir svårt att följa motivet, men det kanske går om frampåsen är mjuk och bakpåsen är fastare med en jämn översida och låg friktion, så att man kan flytta huset i sidled medan frontlinsen ligger still... Ska prova lite alternativ.

/Pontus
 
ANNONS