Annons

Kolorering!

Produkter
(logga in för att koppla)

Carl Johan

Aktiv medlem
Har blivit rätt inspirerad av en del kolorerade fotografier jag sett på sistone (artikeln om Jan Saudek i senaste numret av FOTO var grym!). Misstänker att det är enklast att fixa digitalt i PS. Jag har försökt men det är jäääkligt svårt! Nån som har nån tutorial eller något på lager? Eller möjligtvis några tips?

Sen är man ju nyfiken på hur det går till "analogt", med pensel, också. Nån som kan ge mig en kort beskrivning? Är det i princip bara att måla på ett svartvitt foto?

Fota lugnt...
/cj
 

Graal

Avslutat medlemskap
Ett mycket enkelt och snabbt sätt, kanske inte det bästa, är att använda vanliga färgpennor (blyertsliknande) som kan köpas i t.ex leksaksaffärer eller företag typ Skrivab el. liknande. Har prövat detta och fått skapliga resultat. En förutsättning är dock att bilden är kopierad på matt fotopapper av baryttyp, alltså inte papper som har plastskikt. Detta tror jag också gäller för all kolorering av fotografier.
Hälsn, Nils.
 

Graal

Avslutat medlemskap
Det papper jag kolorerat på är ett matt Orwopapper (B 111 tror jag det heter) och det var mycket lätt att måla på med de pennor jag skrev om i tidigare svar. Jag lufttorkade papperet. Vet dock inte om man kan få tag på detta papper idag? Prövade också matt Ilfordpapper men detta var inte alls lika bra att måla på som jag kommer ihåg (färgen från pennorna hade svårt att fastna ordentligt).
 

pellapoo

Aktiv medlem
Kolorering... Jag sysslade med sånt för länge sedan. Jag antar att det korrekta sättet är att använda airbrush med transparenta färger. Det går ju även att använda penslar. Det finns speciell färg för att måla på fotopapper.

Men jag kan ju säga att Photoshop och ett wacom...... Det slår det mesta.
 

Carl Johan

Aktiv medlem
Det här med handkolorering verkar ju spännande! Har ju precis börjat med lite mörkrumsaktiviteter, så jag får ta och prova mig fram lite och se hur det går!

Tack för svaren
 
ANNONS