Annons

Favoritobjektiv?

Produkter
(logga in för att koppla)

Thomas Olinger

Aktiv medlem
I de fall jag har fotograferat bröllop har jag använt mig av några olika objektiv.

* Canon 17-55/2.8 IS - grymt att ha IS, det finns lite rörelse i bröllopsceremonier förutom in- och utmarch.
* Tamron 28-75/2.8 - trevligt omfång och ljustarkt, har sålt det objektivet.
* Canon 70-200/4L + 4L IS - föredrar det med IS, men båda har fungerat utmärkt. I två fall har min sambo suttit på läktaren och fotograferat ovanifrån, i ett fall har jag själv gjort det som andrefotograf. Det blev riktigt trevliga bilder. Möjlighet till en del närbilder.
* Canon 50/1.8 II - ljustarkt och tar bra bilder.

Dessa är de objektiv jag har haft tillgång till och jag tycker att det fungerat utmärkt.

För porträtt har jag använt Canon 17-55 inomhus och utomhus, men några av de bättre bilderna utomhus har jag tagit på lite avstånd med Canon 70-200.
 
Har själv använt Canon 50/f1,8 II och Tamron 28-75/f2,8 marco.
Dom har funkat väldigt bra, men nu är jag sugen på något nytt.
Funderar på att köpa 50/1,4, 85/1,8 eller Tamron AF 70-200/2,8 Di IF Macro till Canon AF. Bara synd att dom där riktigt bra objektiven inte är i student prisklass ;) hehe
 

Thomas Olinger

Aktiv medlem
Med tanke på din kameraväska så skulle jag välja att köpa en bättre zoom. Tamron-objektivet är riktigt bra. Jag har själv haft det och jämfört med mitt 17-55 och de presterade likvärdigt. Jag kunde inte se några skillnader förutom i kantskärpan och jag jämförde med bländare 2.8 och 5.6.

Om det är tips på vad du ska göra så skulle jag säga att behåll ditt Tamron 28-75 (visst är det roligt med mer vidvinkel men det går oftast att ta några steg tillbaka) och satsa på en bättre zoom än den du har.

Din 50:a är bra och visst får du lite ljusstarkare med en ny 50/1.4, fast bildkvalitén blir bara marginellt bättre. Något bättre AF får du och byggkvalité. Fast jag tror inte att du vinner så mycket på den uppgraderingen.

Jag vet inget om 85/1.8 mer än att det ska vara väldigt bra. Fast där har du ju 75 mm på ditt Tamron, visserligen bara 2.8, men det är ju inte någon stor skillnad.

Tamron 70-200/2.8 vet jag inget om.
 

Bokeh

Aktiv medlem
Jag vet inget om 85/1.8 mer än att det ska vara väldigt bra. Fast där har du ju 75 mm på ditt Tamron, visserligen bara 2.8, men det är ju inte någon stor skillnad.
Det är stor skillnad i kort skärpedjup, och det kan vara A och O när det gäller att få snygga friläggningar på brudpar från bakgrunden.

/kent
 

maxc

Aktiv medlem
Hmm, jag skulle tveka att betala särskillt mycket för Tamronobjektiv då hållbarheten brukar rätt och slätt vara kass. Optiskt sett brukar håller dom hög klass, men vad gäller konstruktion och tätning....
 

T_M

Aktiv medlem
...

Jag har märkt att min favorit har blivit 70-200 2,8 IS har en 24-70 men den använder jag mest i studio.
 

Gustav Lindh

Avslutat medlemskap
Det jag har mest nytta utav är Nikon AF 85/f1.4 D

/kent
Hej Kent,
jag är nybliven ägare till detta objektiv och det känns roligt att det är ditt mest använda.

Kan du använda objektivet på 1.4 bländare på helkroppsporträtt eller blir skärpedjupet för kort även på detta avstånd? Vid vilka tillfällen vågar du gå ner ¨på 1.4 eller 1.8 bländare?
 
Senast ändrad:
ANNONS