Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Komma nära tranor?

Produkter
(logga in för att koppla)

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Jag har ett problem.

När jag ska fotografera tranor så flyger dem bara iväg.

Finns det något sätt man kan komma nära tranor utan gömsle?

Testade lite idag att komma närma, men de bara flög iväg. Så fort jag ska ta upp kameran sticker dem!

HJÄLP!
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Vilda tranor gör så. Endast gömsle fungerar.
Eller att Du är på plats i skuggan av ett träd när de landar framför Dig på lämplig nära avstånd.
Annars får det bli Zoo (de ser likadana ut). :<)
 

Omar

Aktiv medlem
Det finns ju tran-gömslen vid Hornborgasjön för uthyrning. Små trähus med fotogluggar. Annars kan det bli lite svårt men man kan fota dem flygande med ett stort tele från tex bil.
 

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Har varken tillgång till supertele eller resa till Hornborgarsjön.

Jag har en radie på ca 3 mil hemifrån.

Jag tror jag ska testa med att sätta mig på en rullstensås där man har utkik över en stor myr. Kanske man kan komma nära tranorna då? Har bara tillgång till absolut max 300mm. Helst vill jag inte använda det läget.

Tack för svaren!

/Mvh Marcus Lindh
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Marcus, sitt helst under ett träd. Kläderna borde ha mörka färger. 300-telezoom låter ju fint. Kanske i läge mellan 200 och 250. Du kan få fina bilder med tranor på en myr. Det är inte så viktigt att de är stora i bilden. Bättre att fotografera dem i sin vildmarksmiljö.
Lycka till.
Att sitta länge i gömsle är en ganska tråkig tillvaro enligt min personliga mening.
Jag har en kompis som sitter ofta på pass under ett träd här i Skåne, med fika, kikare och en bok. Han har fått tranor på bild och olika andra djur.
 

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Det är nog det bästa. Jag ska nog undvika 300 mm läget.

Jag tycker det känns bättre att ta bilder på djur i sin naturliga miljö. Men man måste ju ha tålamod.

Få se nu någon dag här i veckan när vädret tillåter eftersom jag har påsklov. Tycker ni ni man ska använda dia eller neg?
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Jag är ju en dia-freak, eftersom diafilmen har bättre upplösning än papperskopian. Och så får jag större bilder på duk än med den lilla plastkopian.
Du får ju större tranor på en 150 cm-duk än på en 15 cm-kopia.
 

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Ja, det är klart. Men eftersom mitt objektiv har ljusstyrkan 5,2 i 230 mm läget och stativet inte är så bra. Kanske inte så bra att välja iso 100 diafilm tidigt på morgonen? Jag får väl ta filmen som sitter i kameran vid tillfället.

Har bara provat en diafilm hittills, Kodak Elite Chrome X-colour. Tycker den ger fina färger.
I övrigt använder jag Konica centuria 200 som framkallas hos FOTOLABO Club.

Det får nog ändå bli diafilm.
 

majja

Aktiv medlem
Marcus Lindh skrev:
Jag har ett problem.

När jag ska fotografera tranor så flyger dem bara iväg.

Finns det något sätt man kan komma nära tranor utan gömsle?

Testade lite idag att komma närma, men de bara flög iväg. Så fort jag ska ta upp kameran sticker dem!

HJÄLP!
Tranor är väldigt skygga, där jag stött på tranor har de befunnit sig en bit ifrån en landsväg och de är mindre skygga om man sitter i en bil än vad de är när man kommer gående. Men man kan ju inte alltid sitta på bra avstånd i en bil, hur ser det ut där du ser dem?
 

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Lite olika. Har varit utåt "landsbygden" idag. Dem sitter utmeds åkrarna. Så fort jag stannar moppen ser dem fundersamma ut och flyger iväg. Jag får börja gå istället för att köra.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Tidigt på morgonen borde Du nog ha 400 ASA, eftersom Din glugg har endast bl 5,6. Men varför kan Du inte använda stativ, när Du sitter stilla?
 

Patric Jakobsson

Aktiv medlem
Skygga fåglar

Jag håller med om att det är väldigt skygga fåglar och svåra att fota. ca 200m från min bostad finns en åker där tranorna brukar hålla till. Runt åkern finns en bra promenadväg som jag brukar gå dagligen på. Det är roligt att se tranorna när man kommer. Det går bra en bit, sen börjar de dra sig sakta bakåt. Om jag då fortsätter mot dem så lyfter de snart. Men på väg hem igen över åkern så skrämmer jag iväg dem igen. För då har de kommit tillbaks.

Det innebär att om du söker upp tranorna, (då skräms de iväg.) Letar upp ett bra ställe där du kan sitta, nära den plats de var på när du kom dit. Slår dig ner och avvaktar en stund, så kommer de med all säkerhet tillbaks, brukar inte dröja så länge. (I alla fall tranorna vi har här) Så jag håller med de övriga som skrivit här. Ha tålamod. Men jag har fördelen att på åkern där jag brukar vara finns ett rejält gömsle som jag får använda mig av, stort som en lekstuga... Toppen!

Så du får ta tåget, hit till dalarna och låna gömslet du med! ;-)

Lycka till med trandansen!

/Putte
 

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Det är klart jag använder stativ, men det är så litet och passar inte riktigt i naturen. Funderar på att köpa ett nytt. Det är lite rangligt och kan bara användas ca 1,20 m upp. Får så ont i ryggen när man böjer sig.

Nu när man tittar ut genom fönstret ser vädret riktigt skönt ut. Det får nog bli en runda ut till tranorna med tipsen jag har fått av er.

Får tacka så mycket!

Ha en bra dag/Marcus
 

Marcus Lindh

Aktiv medlem
Idag har jag varit ute och fotograferat: TRANOR!

Jag var ute och körde tre mil hemifrån, neråt Blekinge. Två tranor stod på åkern utmed vägen. Mellan vägen och åkrarna var en kulle. Jag kunde stanna bakom denna utan att tranorna märkte av mig. Tog fram kameran och han ta tio bilder innan dem flög iväg. Någon bild känns som om den ska bli bra. Film: Konica Centuria 200.

Mina första lyckade bilder på tranor hoppas jag det blir.

Det där med tält kanske inte är så dumt. Får höra mig för med den som äger marken. Eller gäller allemansrätten?
 
ANNONS