Annons

Bästa material för tavla/poster

Produkter
(logga in för att koppla)

Eric Thorén

Aktiv medlem
Hej,

Har någon några erfarenheter av att göra tavlor på fina undervattensbilder? Specifikt när det gäller material:

- canvas
- matt fotopapper
- blankt fotopapper.

Vilket gör sig bäst på stort (från 70x100) respektive mindre format till 30x40)?
 

Peter Segerdahl

Aktiv medlem
Canvas & fotoböcker

Canvas (på dyk, inte tyg) blir bra ibland. Nackdelen är att stora fyllda ytor eller stora ytor med gradienter inte gör sig så bra.
Är detaljerna grejen så välj inte canvas. Jag har gjort 3, varav 1 blev mkt bra. Den som blev bäst var en närbild på en ljus anemonmun.
Den som blev sämst var en helbild på en rödskimrande anemon med blå musslor runtomkring som skimrade nästan i guld.
Folk i allmänhet som ser dom tycker att alla blev "jättebra", men uv-fotografer brukar ju vara rätt petiga (mig inräkad!).
Jag har gjort mina canvas (och fått dom monterade) hos extrafilm.

Jag har tryckt upp några fotoböcker i liggande A4 (alltså sådana som inte har fotopapper) med enbart helsidor, från semestrar där jag brukar försöka knö in några uv-bilder. Kvalitén på fotoböcker lämnar ju tyvärr rätt mkt att önska, men otroligt nog blev uv-bilderna riktigt bra i vår senaste fotobok från myphotobook.com. Så bra att jag starkt funderar på att göra en med bara uv-bilder.


/Peter
 
ANNONS