Annons

Storlekt på Bilderna?

Produkter
(logga in för att koppla)

Reloadme

Medlem
Jag undrar hur ni får era bilder så stora när maxstorleken för mig iaf var 250kb per bild!

Har fått göra dom mycket mindre än vad dom egentligen är för att komma under 250kb och det förstör bilderna lite.

mvh

martin rinman
 

Jeppe

Aktiv medlem
Har du en bild i storkleksordningen 30MB (35mm scannad med en 2820 DPI's scanner) så är det "bara" att göra följade:

1. Ändra upplösning till 72 dpi, se till så att "ändra bildupplösning är avmarkerad"
2. Ändra storlek till 600 pixlar på längsta sidan. (Kryssa i "ändra bildupplösning först")
3. Lägg på oskarp mask, 100-150% : radie 0,4 : tröskel 0
4. Spara som jpg, 8-10 i kvalité

Bilden bör nu hamna runt 100kb

Detta gäller med Photoshop
 

Reloadme

Medlem
hej tack för svaret!

men jag förstod inte riktigt tyvärr.

Tyvärr hade jag råka ställa in 72 dpi i den kameran när jag tog bilden så den e inte så jättestor från början, den e runt 500 kb, så det är redan inställt på 72 dpi närjag går in i "image size" som det heter på engelska, ändra storlek på bilden blri väl det på svenska.

så om jag tar 600 pixlar på längsta sidan så händer det inte särskilt mkt.

kanske inte finns så mkt o göra då om den inte e runt 30mb storleken?
 

Jeppe

Aktiv medlem
Jodå.. du kan alltid sätta 600 pixlar och spara som jpg. Bara att i Photosop, ex välja den komprimeringen som gör att bilderna kommer ner i storlek under 250kb
 

Jennie E

Guest
Mina senaste två bilder ligger på ca 75 kb - de är 360pixlar höga och 1000 pixlar breda.

Man måste inte alltid lägga sig precis under 250 gränsen, man kan vara lite snäll mot modemanvändarna också (om man kan). :)

Jag sparar bilderna i JPG med 72 dpi, via save for web i photoshop och sätter kvaliteten till mellan 45 och 65% (vanligtvis 52% vilket är precis något över medel).

-Jennie
 

Reloadme

Medlem
Jahaa ookei nu förstår jag, tack så mkt hehe!

Nu behöver jag inte förminska mina bilder längre!

tackar!
 

gors

Aktiv medlem
Det är onödigt att ändra upplösning när bilden ska visas på skärm. Ingen webbläsare tar hänsyn till ppi-värdet. Det spelar ingen roll om det är angivet till 72, 300 eller 5000 ppi, bilden blir lika stor på skärmen ändå. Det enda måttet som räknas på webben är antal pixlars bredd och antal pixlars höjd. Glöm ppi-värdet helt för webbilder, det krånglar bara till.

ppi-angivelser används bara när bilderna ska:
1) Skrivas ut eller
2) Monteras i program som Indesign, Pagemaker, Word eller något annat som syftar till att skapa dokument som i sin tur ska skrivas ut.
 

Wolfgang

Aktiv medlem
Oskarp mask - tröskel

Jesper, Du skriver "tröskel 0". Jag har läst att tröskel och skärpa hänger ihop. Om man har 0 i tröskel, så skall man vara försiktig med att öka skärpan. Däremot om jag höja tröskeln till 20, så kan jag har skärpa upp till 150 % för landskap och mellan 50 och 100 för porträtt.
Har jag fått nå't om bakfoten? :<)
 

Jeppe

Aktiv medlem
Göran: Du har naturligtvis rätt. Vet inte riktigt varför jag gör det momentet.. ;)

Wolfgang: Det beror lite på bilden, men jag har (när jag lägger upppå FS) fått bra resultat med runt 100-150%, 0.4, 0.

Bilden till vänster är:
Mängd: 150%
Pixel: 0,4
Tröskel 0

Bilden till höger är:
Mängd: 100% (som du angav på porträtt)
Pixel 0,4
Tröskel: 20
 

Bilagor

Wolfgang

Aktiv medlem
Tack så mycket, Jesper

Mycket bra exempel. Jag skall göra som Du. Du har kanske löst min gåta, varför jag oftast får sämre skärpa efter inscanningen än originalet, när jag har kört med "min" oskarpmask-inställning.
Glad Påsk!
 
ANNONS