Annons

blixtutlösare

Produkter
(logga in för att koppla)

andm31

Aktiv medlem
Sitter här och surfar runt lite, har lov... hittade det här blixtutlösare och undrar vad det är...

Finns det någon bra hemsida som förklarar studiefotograferingens tekniska del lite mer ingående, inte fotandet utan vad som gör vad?

Tack på förhand!

Anders
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Hej

Det är en ljuskänslig sak som fjärrutlöser andra blixtar då din kamerablixt, eller annan blixt, löser ut.

Då slipper du kablar till den.

Detta fungerar inte på kameror som har ETTL, ex många små digitalkameor, då dessa ger två blixtar, en med reducerad styrka för att mäta, sedan den riktiga med den uppmätta styrkan. Då triggar ju denna sak på den första mätblixten.

Ang bra sidor, gå till leverantörernas sidor för studioblixtar, se länkar hos Scandinavian etc

Roine
 

andm31

Aktiv medlem
Tackar!

Jag har en annan fråga också: Det finns sk. fastljus också finns det blixtljus, vilket är bäst, Jag skulle tycka att det är mer logiskt att använda fastljus för då får man vad man ser... eller tänker jag fel.

Vad är fördelarna med fastljus gentemot blixt?

/Anders
 

avlsutad110823

Avslutat medlemskap
Värmen är besvärande. Det blir otroligt varmt med lite kräm på lystet. Färgtemperaturen på ljuset kan också vara ett problem.

Blixt med sk modellljus är en bra kompromiss. DVS man har relativt sett svaga vanliga, ofta reglerbara lampor.
 
ANNONS