Annons

Fotografer - värdelösa ? del 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Daniel.K

Medlem
Hej igen - jag har en följdfråga till min gamla tråd som förtjänar en egen diskussion.

Det konstaterades av flera medlemmar i den tidigare tråden att fotografer inte var de mest lämpade att arbeta på en bildbyrå - eller ens som bildredaktörer överhuvudtaget (?)

Om vi säger att en person som arbetat som fotograf i 15 år plötsligt skulle drabbas av en skada, total brist på inspiration, eller att hans/hennes marknad har försvunnit av någon anledning.

Låt oss säga att personen är tvungen att överge fotografyrket helt.

Vad gör denna person då?

Vilka andra yrken skulle en fotograf passa för?
 

Joker

Aktiv medlem
Lärare?

Och varför skulle inte fotografer kunna göra lappkast när t ex väktare kan blir psykologer? Eller montörer bli systemvetare. Eller kontorister bli lärare. Eller säljare bli socionomer ...
 

Dadigan

Avslutat medlemskap
jag tror att det inte vore omöjligt att få anställning som bildlärare, kanske att man skulle ebhöva läsa lite om konst med mera och sen kanske lite pedagogik (osäker stavning) men det vore inte omöjligt.
 

pola

Aktiv medlem
joker skrev:
Lärare?

Och varför skulle inte fotografer kunna göra lappkast när t ex väktare kan blir psykologer? Eller montörer bli systemvetare. Eller kontorister bli lärare. Eller säljare bli socionomer ...
ja det fotografer är väl männsikor oxå?
det finns väl gått med vuxenutbildningar i detta avlånga land.
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Att sadla om från att ha varit fotograf till att bli bildredakör eller arbeta på bildbyrå borde ju inte utgöra ett hinder.

Svårigheten kan som jag ser det var att försöka förena de båda samtidigt. Risken blir ju att någon roll blir lidande t ex som jag skrev i den förra tråden att den fotograf som arbetar redaktionellt eller på bildbyrå kanske riskerar att bli för trendkänslig och tappa sin egen bildstil och sitt unika bildseende.

Alternativa yrken är ju som andra skrivit bildlärare, bildredaktör etc etc etc. Yrken där ett bildseende är viktigt men som inte längre riskerar att överskuggas av egna ambitioner inom det fotografiska området.
 

Daniel.K

Medlem
Johan Okker skrev:
Att sadla om från att ha varit fotograf till att bli bildredakör eller arbeta på bildbyrå borde ju inte utgöra ett hinder.
Eftersom vi konstaterade tidigare att det inte verkade gå att ta det steget direkt - var är det egentligen man får utbildningen?

Reklamskolor som Beckmans och RMI-Berghs eller?
 

Johan Okker

Aktiv medlem
Daniel.K skrev:
Eftersom vi konstaterade tidigare att det inte verkade gå att ta det steget direkt - var är det egentligen man får utbildningen?

Reklamskolor som Beckmans och RMI-Berghs eller?
Att ta steget direkt går säkert, men då genom kontakter och liknande. Vad gäller utbildning så vet jag inte. Förmodligen grafisk formgivning i botten, men det är bara ett antagande.
 

Nw2

Avslutat medlemskap
Min kompis Göran, slutade som fotograf och pluggar just nu till gynekelog i Lund.
Vet inte riktigt hur man skall tolka det, men lite roligt är det i alla fall ; )

Niklas, hellre fotograf pga Lukten
 
ANNONS