Annons

Tips på förstoringsapparat?

Produkter
(logga in för att koppla)

Lazoli

Medlem
Som rubriken anger... är det någon som har tips på en bra förstoringsapparat? Har fått bra fart på min framkallning i badrummet nu och har samlat på mig en hel hög med negativ, som jag gärna skulle vilja se på papper. Så jag håller ett öga på Blocket men vet inte riktigt vad som är bra eller inte.

Fotar bara i svartvitt och helst skulle jag väl vilja kunna framkalla både 135 och 120 mm format, fotar lite i båda. Men 135 räcker också till att börja med, om jag kommer över en förstoringsapparat någorlunda billigt...

Så några märken man bör hålla utkik efter eller nåt man bör undvika? Vad använder ni?
 

Calle S

Aktiv medlem
Skribent

Erik Schalin

Aktiv medlem
Det bör finnas fotoklubbar i Stockholm som har mörkrum. Det bästa är nog allt att gå med i en sådan klubb o använda det som finns.
Durst var stora. Rätt Leitz osv osv men det gäller att hitta guldkornen.
Personligen gillar jag inte Durst 601, tycker bättre om 670an. O jag gillar att ha multigrade eller färg-huvud.

Tyvärr blir de allt ovanligare att se i annonser i Sverige, finns väl inte så många mörkrum kvar.
Men posta vad du hittat här så kommer du att få hjälp.
 

Urr

Aktiv medlem
Jag har själv använt både Meopta (Axomat o Opemus), Durst och Leitz Valoy. Alla har sina för och nackdelar. Mitt råd är att du ser till att få en apparat med filterlåda för multigradefilter. Går lika bra med färghuvud. För småbild är Valoy min favorit, men den har dessvärre inte filterlåda utan jag använder filter som sitter under objektivet på den. (Tyvärr dyra).

Durst M601 använder jag till 6x6 och 4x4 negativ. (Har en Diana som ger 4x4 negativ.) Men det är bökigt att att byta negativhållare och objektiv på 601an för att köra småbild. Så har du plats är det bra att kunna ha flera apparater i mörkrummet.

Har du ont om plats och vill stuva undan apparaten då den inte används är Durst M305 ett bra val. Den är liten och nätt, men inte lika stabil som 601:an.

Axomat har i mitt tycke en mycket bättre negativhållare än Durst M305, och jag upplever den som stabilare, men den tar större plats. Opemus har i stort sett samma uppbyggnad som Axomat men den är byggd för 6x6.

När det gäller val av apparat finns det väl bara ett märke som jag direkt avråder från och det är Krokus. Det finns även en del riktigt gamla apparater man bör undvika p g a elsäkerheten.

Inte alls dumt att se om det finns någon fotoklubb som har labb, med tanke på att ett mörkrum tar stor plats, kräver noggrann mörkläggning mm.
 

Bofoto2

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa oxå så småningom...
Hur är det med Durst 601, 605 och 670, det anges 6X6
som största neg, men hur är det med 6X7?
Fast det finns ju LPL...
Täcks den inte?
För 80mm objektiven Rodenstock/Nikon täcker ju.
 

Urr

Aktiv medlem
Du ska i första hand försöka hitta en apparat med filterlåda. Den där Opemusapparaten är gammal, och saknar just den detaljen. Jag har själv lagt ut en nyare Opemus till försäljning här på Fotosidan, men jag bor ju inte i Stockholm.
 

Emaks

Aktiv medlem
Durst M605 el M670 är högklassiga amatör-apparater som även är lättarbetade. De har både färghuvud och kondensorhuvud som alternativ, samt även valbara format småbild/mellanformat. Se bara till att du har alla delar som krävs för de olika formaten, t.ex att du har insänkt optikplatta för småbild och den plana för mellanformat. Även de olika iläggsplattorna för negativhållaren till småbild och mellanformat, även glasade om du föredrar det. Enklast är färghuvud där du inte behöver byta annat än objektivet när du byter format, samt att färgfiltrena finns inbyggda (kan användas för variabla svartvitpapper). Se bara till att du får med transformatorn till färghuvudet. För kondensorhuvud måste du byta även kondensorn när du byter negativformat, samt använda lösa filter i filterlådan med variabla papper. Men med kondensorhuvud får du ett skarpare korn om du nu vill ha det. Färghuvud ger ett mjukare korn som inte blir lika markant, samt att damm inte syns lika lätt. Borde inte vara svårt att få tag i någon av dessa apparater i Sthlm. Vad gäller optik så är 6-linsiga att föredra då man oftast slipper blända ner så mycket för att få ordentlig kantskärpa. Kan annars bli onödigt långa exponeringstider. De här apparaterna samt fin optik borde gå att få tag på under 1500:- idag.
 

Kjell Nilsson

Aktiv medlem
Bra optik

Har använt en mängd olika förstoringsapparater från Uniprint till Durst och Leitz Valoy. Det viktigaste är att du får ett bra objektiv till apparaten, t. ex Componon, EL-nikkor eller likvärdiga.
 

Kjell Nilsson

Aktiv medlem
Mellanformat

En bra apparat. Vad följer det med för objektiv är ju något man undrar. Tar 6x9 har jag för mig. Priset är ett fynd. Men kolla upp objektivet.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Kan tipsa om Fujimoto G70 som jag använder. Den har vändbar ljuslåda för kondensor och diffusor, inbyggda färgfilter och tar neg upp till 6x7.
 

roger96

Aktiv medlem
Jag har tänkt köpa oxå så småningom...
Hur är det med Durst 601, 605 och 670, det anges 6X6
som största neg, men hur är det med 6X7?
Fast det finns ju LPL...
Täcks den inte?
För 80mm objektiven Rodenstock/Nikon täcker ju.
Durst M670 med rätt optikplatta täcker 6x7 formatet
 

Emaks

Aktiv medlem
Durst M670 med rätt optikplatta täcker 6x7 formatet
Är inte säker på det. Du måste även ha kondensor för 6x7. Köpte en M670 som ligger nerpackad, och den hade inte kondensor som täckte in 6x7. Har du däremot färguvudet tror jag att det täcker in 6x7. Men är inte helt säker?
 

peranders

Aktiv medlem
Tack för tipsen! Ska tänka på det när jag kollar runt.. Ganska begränsat utbud i Stockholmstrakten för tillfället, men jag funderar lite på den här: http://www.blocket.se/stockholm/Forstoringsapparat_300_kr_51318156.htm?ca=11&w=1. Tror det är en Opemus, med tanke på andra annonser jag sett, men säljaren har inte skrivit ut exakt modell. Vad tror ni om den? För 300 kr är det ju inte direkt nån enorm utgift iallafall...
Jag har en Durst M305 i toppskick komplett med allt, skålar, torkpressar, avmaskningsram etc.
 

J. Patric

Aktiv medlem
Med en Fujimoto G70 behöver man inte byta kondensor för de olika formaten, utan samma täcker småbild upp till 6x7, och som sagt så vänder man bara på ljusblandarlådan om man vill ha diffusor istället för kondensor. Mycket smidig apparat.

När jag har 6x9-neg (egentligen ca 56 x 84 mm) så har jag en egentillverkad negativhållare som jag skurit ut ur svart passepartout. Med Fujimoton och El-Nikkor 80/5,6 får jag ut ca 56 x 73 mm som motsvarar på ett ungefär ett 6x8-neg.
 

roger96

Aktiv medlem
Är inte säker på det. Du måste även ha kondensor för 6x7. Köpte en M670 som ligger nerpackad, och den hade inte kondensor som täckte in 6x7. Har du däremot färguvudet tror jag att det täcker in 6x7. Men är inte helt säker?
Så var det!
Efter att ha kollat en gammal katalog: M670 color är i grundutförande utrustad för 24x36mm, men kan uppgraderas upp till 6x7cm med olika tillvalspaket. M670 BW och VC behöver också tillvalspaket, men är 6x6cm i grundutförande. Paketen innehåller bl a kondensor (till BW modellen) och formatmaskar till negativhållaren.
 

Lazoli

Medlem
Nu har jag faktiskt haft turen att få en Opemus helt gratis, så det får bli den till en början iallafall! Har precis packat upp alla grejer och försöker få lite kläm på vad som finns och vad som saknas.

Dels är den ju ojordad, så jag får nog byta ut elen innan jag sätter igång. Sen undrar jag om det är rätt lampa som sitter i? Det är en Tungsram 75W Opalvit, kan det vara rätt eller är det nån som som satt i nåt annat under årens lopp?

Sen undrar jag över den stora linsen, åt vilket håll ska den sitta?
 

Bilagor

ANNONS