Annons

Lantmäteriet tar över ansvaret för spridningstillstånd för flygbilder

Produkter
(logga in för att koppla)

kiwi

Aktiv medlem
Nu behövs inte längre Försvarsmaktens tillstånd för att publicera sina alster på nätet.

Men tyvärr ska lagen leva kvar, fast ansvaret tas över av Lantmäteriet.

Märkligt nog hittar jag ingen information på deras hemsida om saken, trots att det alltså ska börja gälla från 1 maj 2016 –*dvs nu på söndag.

Vad gäller ärendet om kameraövervakning, så ska dom i frågan tydligen komma efter sommaren.


/ Kiwi
 

PeterWem

Aktiv medlem
Fick ett svar i dag om spridningstillstånd. 0 domar sedan öagen trädde i kraft. Brå kommer lägga till brottskoden i maj.
 

scrappy

Aktiv medlem
Jag har sökt ett antal spridningstillstånd och alltid fått tillstånd. Trots att tex Slottet var med på flera av bilderna. Jag undrar vad som händer om man struntar i att söka tillstånd och publicerar bilder på icke skyddsobjekt i sociala medier? Jag läste om en dom gällande Göteborgs hamn som är ett skyddsobjekt. Fotografen fick dagsböter och blev av med drönare som jag förstod det.
 

PeterWem

Aktiv medlem
Jag har sökt ett antal spridningstillstånd och alltid fått tillstånd. Trots att tex Slottet var med på flera av bilderna. Jag undrar vad som händer om man struntar i att söka tillstånd och publicerar bilder på icke skyddsobjekt i sociala medier? Jag läste om en dom gällande Göteborgs hamn som är ett skyddsobjekt. Fotografen fick dagsböter och blev av med drönare som jag förstod det.
Bevisligen ingenting, än så länge. Jag vill minnas att någon tidigare blivit åtalad enligt den förra lagstiftningen men att denne då aldrig dömdes.

I Göteborgsfallet togs det i FuP:en upp att mannen inte innehaft spridningstillstånd. Åklagaren tyckte väl det räckte med skyddslagen i aktuellt fall.
 

PeterWem

Aktiv medlem
"Hej!

Vi kan inte hitta några brottsmisstankar överhuvudtaget för den här lagen."
Svaret fick jag från statistikavdelningen hos aklagare.se
 
ANNONS