Annons

Eizo bildskärm

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrs C

Aktiv medlem
Hej!

Jag ska äntligen införskaffa en extern skärm till min 15-tums laptop som jag hittills redigerat på, och valet står mellan dessa:

Eizo cs 2420 vs Eizo cs 270. Den första är en helt nyutkommen skärm, den säljs billigare nu, och är större. Får jag en bättre, men mindre skärm om jag väljer cs 2420, eller är den större lika bra? Jag har läst och läst, men skulle uppskatta några goda råd från er :)

Är det nån större skillnad förutom storleken på dessa, och kommer man uppleva att 27-tums blir för stort? Jag förstår att det mycket är en smaksak, men vad tycker ni?

Vill slippa köpa till en kalibrator om det går att undvika, har fattat som att det inte ska behövas till dessa?

Hoppas jag kan få lite tips! :)
 

stefohl

Aktiv medlem
Är det nån större skillnad förutom storleken på dessa, och kommer man uppleva att 27-tums blir för stort? Jag förstår att det mycket är en smaksak, men vad tycker ni?

Vill slippa köpa till en kalibrator om det går att undvika, har fattat som att det inte ska behövas till dessa?
Att inte köpa en kalibrator till någon av dessa skärmar är som att köpa en sportbil och montera i en mopedmotor. Dessa skärmar är bra på grund av att de går att kalibrera så bra och att det är så enkelt att göra det. Automatiken som finns i dessa skärmar gör att det är bara att ställa in de önskade värdena, hänga på kalibratorn och starta kalibreringen/profileringen. Skillnaden mellan de två skärmarna är mycket liten, med undantag av storleken.

Stefan
 

iSolen.se

Guest
Hej!

Jag ska äntligen införskaffa en extern skärm till min 15-tums laptop som jag hittills redigerat på, och valet står mellan dessa:

Eizo cs 2420 vs Eizo cs 270. Den första är en helt nyutkommen skärm, den säljs billigare nu, och är större. Får jag en bättre, men mindre skärm om jag väljer cs 2420, eller är den större lika bra? Jag har läst och läst, men skulle uppskatta några goda råd från er :)

Är det nån större skillnad förutom storleken på dessa, och kommer man uppleva att 27-tums blir för stort? Jag förstår att det mycket är en smaksak, men vad tycker ni?

Vill slippa köpa till en kalibrator om det går att undvika, har fattat som att det inte ska behövas till dessa?

Hoppas jag kan få lite tips! :)
De eizoskärmar jag haft har faktiskt varit riktigt bra kalibrerade från fabrik men för att försäkra dig om detta måste du som Stefan säger ändå själv kalibrera.
 

stefohl

Aktiv medlem
De eizoskärmar jag haft har faktiskt varit riktigt bra kalibrerade från fabrik men för att försäkra dig om detta måste du som Stefan säger ändå själv kalibrera.
Nej, de har varit väl profilerade. Men eftersom du måste själv ta fram vilken färgtemperatur och ljusstyrka som är den optimala för dina förhållanden så måste du kalibrera skärmen till dessa värden. De standardinställningar som Eizo skickar med är sällan de optimala värdena.
 

iSolen.se

Guest
Nej, de har varit väl profilerade. Men eftersom du måste själv ta fram vilken färgtemperatur och ljusstyrka som är den optimala för dina förhållanden så måste du kalibrera skärmen till dessa värden. De standardinställningar som Eizo skickar med är sällan de optimala värdena.
Har två, det har varit minimala avvikelser jämfört med min nya NEC. Föredrar att ha rätt mörkt i rummet, det kanske är därför.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Att inte köpa en kalibrator till någon av dessa skärmar är som att köpa en sportbil och montera i en mopedmotor. Dessa skärmar är bra på grund av att de går att kalibrera så bra och att det är så enkelt att göra det. Automatiken som finns i dessa skärmar gör att det är bara att ställa in de önskade värdena, hänga på kalibratorn och starta kalibreringen/profileringen. Skillnaden mellan de två skärmarna är mycket liten, med undantag av storleken.

Stefan
Tack snälla för input! Jag tänkte varianten där det följer med nån enklare kalibrator, det finns både med och utan till båda. Men om man tänker sig båda kalibrerade rätt, vilken skulle du säga är bästa köpet? Är 27:an sämre pga att den andra är nyare? Läser specarna, men tycker det är svårt att avgöra...
 

Mrs C

Aktiv medlem
De eizoskärmar jag haft har faktiskt varit riktigt bra kalibrerade från fabrik men för att försäkra dig om detta måste du som Stefan säger ändå själv kalibrera.
Ja, frågan är om det räcker med den kalibrator som följer med, tror den heter Spyder, nåt mer, enklaste varianten...
 

Mrs C

Aktiv medlem
Om det bara är små skillnader mellan de båda, vilken storlek känns bäst att jobba med, 24, eller 27? Hade tänkt 24, men sen tänker jag att det kanske är lättare att jobba med en större skärm med tanke på att man har program framme också?
 

stefohl

Aktiv medlem
Om det bara är små skillnader mellan de båda, vilken storlek känns bäst att jobba med, 24, eller 27? Hade tänkt 24, men sen tänker jag att det kanske är lättare att jobba med en större skärm med tanke på att man har program framme också?
Det är väldigt individuellt. Själv arbetar jag med två 24" skärmar, en som bara visar bilden, en som visar alla paneler och dialogrutor. Om du bara ska använda denna skärm är nog 27" bättre. Om du ska använda din bärbara dators skärm också kan väl 24" fungera.
 

Mrs C

Aktiv medlem
Det är väldigt individuellt. Själv arbetar jag med två 24" skärmar, en som bara visar bilden, en som visar alla paneler och dialogrutor. Om du bara ska använda denna skärm är nog 27" bättre. Om du ska använda din bärbara dators skärm också kan väl 24" fungera.
Ok, det låter vettigt, får nog kanske bli 27 då 😊 Tusen tack för goda råd, det uppskattas! :)
 

Trakker

Medlem
Bildskärms köp

Jag är villrådig angående köp av bildskärm och söker lite tips,råd och stöd från er bättre kunniga inom detta!

Den ska kopplas samman med min mac pro laptop priset ca 10.000kr

Har tittat på dessa två Benq 27" PV270 och Eizo 27" colorEdge CS270CAL EX

Vad tror Ni är öppen för någon annan bra också i samma prisklass!!
 

stefohl

Aktiv medlem
Jag är villrådig angående köp av bildskärm och söker lite tips,råd och stöd från er bättre kunniga inom detta!



Den ska kopplas samman med min mac pro laptop priset ca 10.000kr



Har tittat på dessa två Benq 27" PV270 och Eizo 27" colorEdge CS270CAL EX



Vad tror Ni är öppen för någon annan bra också i samma prisklass!!


Har testat båda dessa skärmar och jag skulle välja Eizo, utan tvekan. Prestanda kanske inte skiljer sig åt så mycket när de fungerar som de ska, men flera rapporter pekar på att BenQ:s skärmar varierar mera än vad Eizos skärmar gör.
 

LAHO

Medlem
Oxå i behov av en ny skärm

Jag har följt trådarna här och behöver också en ny skärm. Behovet är att kunna redigera mina raw bilder, visa på dator, TV och skicka för tryckning. Alltså inte yrkesmässiga behov. Skulle en Eizo Foris FS2331 duga ? Eller behöver jag gå upp högre i pris för att få en acceptabel kvalitet ? Vill lägga max 2500 - 3000 för en ny skärm. Kör windows 10 på en helt ny inköpt stationär dator. Och om jag förstår rätt så följer det med en kalibrator till dessa skärmar.
 
ANNONS