Annons

Exponering EOS 5d Mark 2

Produkter
(logga in för att koppla)

Rackelhane

Medlem
Har köpt en EOS 5d med 28- 70 2.8 optik samt 70-200 2.8. Hade tidigare en Nikon D7000 med ej så ljusstarka gluggar. Nu när jag jämför med samma grundinställning, får jag klart längre slutartider vid inställning av bländare och tidsautomatik. Kör bägge kamerorna i jämförelse med iso 100. Kan någon hjälpa mig och förstå varför? Tack på förhand!!! Ola
 

ma59

Aktiv medlem
Har köpt en EOS 5d med 28- 70 2.8 optik samt 70-200 2.8. Hade tidigare en Nikon D7000 med ej så ljusstarka gluggar. Nu när jag jämför med samma grundinställning, får jag klart längre slutartider vid inställning av bländare och tidsautomatik. Kör bägge kamerorna i jämförelse med iso 100. Kan någon hjälpa mig och förstå varför? Tack på förhand!!! Ola
Har du kollat vilken viktningsvariant för ljusmätningen du valt på båda, så tex inte den ena står på evaluerande/matrix och den andra på centrumvägd metod eller på spot..?

Nu är ju antagligen alla dessa metoder ändå inte helt exakt lika avvägda på respektive märken/modeller, men ska du ha en chans så kolla det. Enklast kanske att du ställer in på spotmätning på båda och ser till att spoten hamnar med god marginal, inom ett väl definerat motivområde mht ljushet.


Jag utgår från att du ställt in båda på samma bländarvärde, dvs att dina ljusstarka objektiv på nya kameran inte står på tex F:2,8 och den andra på de objektivens (lägre?) största öppning. Samma inställda bländarvärde, vid bländarförval, på båda kamerorna måste det ju vara om jämförelsen ska bli korrekt. Dito samma slutartid vid slutartidsförval.
En (ytterst) liten skillnad kan finnas om objektiven har aningen olika verkligt ljusgenomsläpp, men det borde vara så lite så du inte skulle "hoppa högt" över skillnaden.

Andra kan säkert komma på nåt bra/bättre tips.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett annat tips för att få en bra jämförelse är att ta bilder av en jämnt färgad vägg utan detaljer.
 

Rackelhane

Medlem
Tack för era kommentarer.
Ska göra fler tester men rent generellt är kamerorna inställda lika, både vad det gäller ljusmätning och iso. Dock tycker jag att Nikon kameran väljer minst tre steg kortare slutartid med vald bländare. Och vad det beror på fattar jag inte.
 

PMD

Aktiv medlem
Ett tag gick det inflation i ISO, speciellt i Canonkameror. Det kan ju vara något sånt som påverkar, men det jag kommer ihåg om det var rätt många år sen.
 

Rackelhane

Medlem
Problemet är att jag igår vid jämförelse fick ställa upp ISO-talet på min eos 5a till 800-1000 för att få samma slutartid vid samma bländare och samma motiv som iso 100 på Nikon 7000......konstigt
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Får du olika exponering?
Alltså ser bilderna olika ljusa ut?
Kurvorna kan givetvis programmeras olika men ljus är ljus.
Det beror i så fall mer på Transmissionsvärde o ljuskänslighet på sensorn.
Ena kan optimera mer mot ETTR.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Manuellt

Det förklarar ju inte 3 stegs skillnad. Något annat måste det vara som spökar. Mät upp med Canonkameran och kör manuellt, använd sedan samma manuella tider/bländare/iso med den andra och jämför bilderna sida vid sida. Då ser du ganska enkelt vad som skiljer i exponering. Raw förstås med samma inställningar i rawhanteraren.
 

Rackelhane

Medlem
Hej Peter,
Tack! Men eftersom Nikon kameran också är inställd för råformat, så är det Canon som hänvisar mer än Nikon till iso värde för icke råformat då?
 

PeterWem

Aktiv medlem
Det förklarar ju inte 3 stegs skillnad. Något annat måste det vara som spökar. Mät upp med Canonkameran och kör manuellt, använd sedan samma manuella tider/bländare/iso med den andra och jämför bilderna sida vid sida. Då ser du ganska enkelt vad som skiljer i exponering. Raw förstås med samma inställningar i rawhanteraren.
Nej, tre steg är mycket.
Hej Peter,
Tack! Men eftersom Nikon kameran också är inställd för råformat, så är det Canon som hänvisar mer än Nikon till iso värde för icke råformat då?
Ladda upp råfilerna via t.ex. https://minfil.org/
 
ANNONS