Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Erfarenhet av Lowepro Protactic 450

Produkter
(logga in för att koppla)

anpahl

Aktiv medlem
Har en Lowepro flipside som jag helt enkelt inte blir kompis med och nu funderar jag istället på en Protactic 350 eller 450. Det som gör att det lutar åt 450 är för att jag väldigt gärna vill få plats med min Nikon d750 med 70-200 monterat och kunna snabbt få ut den genom sidoöppningen. Det som oroar mig är att den ska kännas tung och klumpig samt att den inte fyller storlekskraven för handbagage för de flesta flygbolagen.

Har du erfarenhet av denna väska får du gärna skriva några rader. Eller har du tips på någon annan ryggsäck med sidoöppning, avtagbart midjebälte samt plats för en 70-200 monterat får du gärna tipsa om andra modeller.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag kör med 450:an och har rest en del med den också.
Jag har inte haft 70-200 på min prohus medan den legat bottensektionen men det kan jag testa ikväll.

På vissa inrikesflyg i Sverige kan det vara trångt att lägga in den på djupet i övre bagagehyllorna. Den är lite hög men om man lägger den längs med Dvs på bredden så går den in utan problem.
Ingen har hittills påpekat något om den. Varken på inrikes eller utrikes resor.

Har flugit inom Norden och internationellt med den också men inte några problem där heller.
Generellt känns den mindre på ryggen än vad den egentligen är. På kortare resor brukar jag packa kläder i nedre delen, teknik i övre och ta kameran på axeln. Väl framme packar man upp kläderna och då får kameran tillbaka sin plats.

Var försiktig om du tänker dig 350:an. För det är många som blivit arga över att de skriver att den tar ett prohus men det gör den inte alls. Inte med optik på i alla fall.

Om någon vecka kan jag berätta hur baltiska flygbolag resonerar kring väskan. :)

Lite inside information så där så brukar inte kabinpersonalen vara speciellt bråkiga. De vill bara inte att bagaget ska vara för tungt då det försvårar hanteringen vid i och urlyftandet. Hyllorna håller för vikten.
Så länge bagaget får plats dvs.

Så är den packad väldigt tungt, visa det inte. Gå lätt på foten och pusta inte över väskan. Visa aldrig att den är tung.
 

Arjo

Ny medlem
Bra rygga

LowePro Fastpack 250 AW II är en bra rygga om man
inte behöver hela studion med sig
jag har Canon 1D mk4 med ett 35 - 350 L monterar, som man kommer åt utan att öppna hela ryggan genom sidoöppningen, ( hänger av ena axelremmen så man inte behövern lägga ner ryggan på marken)+ blixt (rt 600) och 17- 45L + 1,4 ext i "kamerafacket" sedan finns det bra fack för dator och lite extra saker, en av bättre jag provat, då även midjebältet går att lossa vid hemmabruk,
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Nu har jag testat lite kombinationer som jag själv använder eller som du efterfrågar.

Detta funkar att lägga in genom sidofacken.

• Prohus + 24-70 med monterat motljusskydd.

• Prohus + 24-70 med omonterat motljusskydd + avdelare samt ytterligare prohus från andra hållet.

• Prohus + 70-200/2.8 med omonterat motljusskydd.

Vill man packa optik och hus separerade går det att få in mera i nedre sektionen men det gör det mest jobbigt och snabbheten som sidofacken är tänkta att erbjuda går förlorad.
Med omonterat menar jag att det är monterat för transport.
 

anpahl

Aktiv medlem
Tack för era svar!

Jag valde att köpa en Protactic 450 och har hunnit testa den vid två tillfällen. Först måste jag säga att måtten som anges för väskan inte kan stämma då jag på den djupaste stället får väskan till knappt 23 cm inte 27 cm som det står. Detta har stor betydelse för mig då den tydligen klarar måttkraven för handbagage. Är inte så pigg på att chansa annars vid flygresor.

Jag tycker att det har fungerat mycket bra och det har gått smidigt att få ut samt tillbaka kameran genom sidofacket. En liten nackdel har jag kommit på och det är inget jag upplevt med min tidigare ryggsäck, men denna väska var otroligt varm att ha på sig. Jag gick i ca 2.5 timmar med ryggsäcken och min rygg var som ett värmeelement. Perfekt när det är kyligt, men en nackdel denna årstid.
 
ANNONS