Annons

Bowens i konkurs?

Produkter
(logga in för att koppla)

jonas18z

Avslutat medlemskap
https://petapixel.com/2017/07/15/rip-bowens-liquidated-report-says/

Verkar som bowens ska läggas ner.

Bowens har aldrig varit särskilt populärt i Sverige , vet inte hur det sett ut utomlands? Men har alltid varit lite budget/ hemmastudio. De har heller inte hängt med i TTL,HSS, batterieblixtat osv... så inte så konstigt att inga velat köpa dessa.

Vad kommer hända med Bowensfästet då rätt många andra tillverkare gör sina tillbehör med sett à fästa och även blixtar?
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
https://petapixel.com/2017/07/15/rip-bowens-liquidated-report-says/

Verkar som bowens ska läggas ner.

Bowens har aldrig varit särskilt populärt i Sverige , vet inte hur det sett ut utomlands? Men har alltid varit lite budget/ hemmastudio. De har heller inte hängt med i TTL,HSS, batterieblixtat osv... så inte så konstigt att inga velat köpa dessa.

Vad kommer hända med Bowensfästet då rätt många andra tillverkare gör sina tillbehör med sett à fästa och även blixtar?
Än så länge har det ju inte kommit något officiellt uttalande från Bowens själva (eller snarare, deras ägare Aurelius) kring detta, men tyvärr finns väl en risk att det kan vara som ryktena säger.

Som jag har förstått saken har väl Bowens varit stora i framför allt i Storbritannien och USA.

Skulle det bli så att de verkligen avvecklas skulle jag inte oroa mig för fästena - andra lär kunna fortsätta använda dem minst lika obehindrat som idag.
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Är mest orolig om tillverkare fortfarande kommer tillverka nya tillbehör och fästen, då bowens har blivit en standard för många mer eller mindre kända tillverkare.

Tror aldrig jag stött på en hyrstudio i Sverige med bowens, varken i Sveriges eller us. Men det kansle är stort i Uk. Men har svårt att se att de sålt mycket i Sverige de senare åren.
 

ebarile

Aktiv medlem
https://petapixel.com/2017/07/15/rip-bowens-liquidated-report-says/

Verkar som bowens ska läggas ner.

Bowens har aldrig varit särskilt populärt i Sverige , vet inte hur det sett ut utomlands? Men har alltid varit lite budget/ hemmastudio. De har heller inte hängt med i TTL,HSS, batterieblixtat osv... så inte så konstigt att inga velat köpa dessa.
Att Bowens aldrig har varit särskilt populärt i Sverige är en överdrift, och att de "alltid varit lite budget/hemmastudio" är en grov överdrift. Bowens har aldrig producerat och marknadsfört sig som ett budgetalternativ för hemmastudior. Eventuellt har man haft något eget varumärke som gjort det, men mitt minne sviker mig på just den punkten.

Fram till 2012 representerades Bowens i Sverige av Dito Fotoproffs, ett företag som drevs av två trevliga herrar vid namn Jan Bergström och Jerzy Krupa. De lade ned sitt företag 2012 (pension) och många av deras varumärken togs över av andra företag, utom bland annat Linhof som Jerzy Krupa fortfarande representerar. Bowens togs över av Scandinavian Photo och Kaiser av Molanders. Dito hade inte en butik i traditionell mening, men det gick alldeles utmärkt att besöka dem i deras lokaler. För att hålla historien kort riktade sig Dito främst till yrkesfotografer och institutioner med produkter som Bowens, Linhof osv.

När Dito lades ned sålde man domänen "dito.se", men vill man kan man till på http://www.fotoproffs.se där det kortfattat står om hur det hela slutade,

Scandinavian Photo har väldigt många varumärken i sitt sortiment och man kan tyvärr inte påstå att de gett Bowens speciellt mycket uppmärksamhet. Lägg till detta hur marknaden har förändrats, de många budgetalternativen som dykt upp på senare år osv så är det inte förvånande om någon av de stora tillverkarna fått problem (även om inget är officiellt bekräftat i fallet Bowens).
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Lägg till detta hur marknaden har förändrats, de många budgetalternativen som dykt upp på senare år osv så är det inte förvånande om någon av de stora tillverkarna fått problem (även om inget är officiellt bekräftat i fallet Bowens).
Den kritik jag då och då uppfattad mot Bowens senaste åren är väl att de (som Jonas är inne på) inte riktigt verkar ha hängt på tekniktåget med TTL, HSS, radiosynk, lätta litiumjonbatterier osv, osv. Jämför med andra klassiska märken som Elinchrome, Broncolor eller svenska Profoto - de har alla utvecklat sådan teknik och verkar klara sig bra i konkurrensen med de nya billiga märkena.
 

ebarile

Aktiv medlem
Den kritik jag då och då uppfattad mot Bowens senaste åren är väl att de (som Jonas är inne på) inte riktigt verkar ha hängt på tekniktåget med TTL, HSS, radiosynk, lätta litiumjonbatterier osv, osv. Jämför med andra klassiska märken som Elinchrome, Broncolor eller svenska Profoto - de har alla utvecklat sådan teknik och verkar klara sig bra i konkurrensen med de nya billiga märkena.
Jag har inte uttryckt någon åsikt om Bowens produkter i dagsläget eller deras förmåga att "hänga med" i den tekniska utvecklingen. Jag reagerade bara mot beskrivningen av att de hållit sig till att tillverka produkter i budgetklass riktade till fotografer med "hemmastudior". Beträffande marknadsutvecklingen så är det som det är, inte bara när det gäller belysningsprodukter för fotostudior. Vissa överlever, andra inte. Nya konkurrerande produkter utvecklas och lanseras, ibland till lägre priser. Huruvida Bowens överlever eller ej återstår som redan nämnts att se. En eventuell konkurs för företaget behöver inte betyda att varumärket eller produkterna försvinner helt.
 
ANNONS