Annons

Backlight porträtt - typ av ljuskälla?

Produkter
(logga in för att koppla)

FotoBeckan

Aktiv medlem
Hej!
Jag skulle behöva tips om ljuskälla för att sätta backlight vid porträtt.

Jag är i experimentstadiet och den utrustning jag har består av en speedlight och en reflexskärm och några väldigt enkla och små ljusspridare att sätta framför blixten.

Nu skulle jag vilja skaffa mig en ljuskälla för att lägga till ytterligare ljus, t ex sidoljus eller backlight och skulle behöva tips om vad jag borde skaffa för typ av ljuskälla för att matcha speedlighten (Canon 430ex).

Jag har hittills mest testat i inomhusmiljö.

Gärna om det finns något lågbudget-alternativ som funkar medan jag lär mig och som jag senare ev kan ha nytta av som komplement.

Tack på förhand!

/Anna
 

larjo

Aktiv medlem
En till speedlight och en ljusmätare.
Bra tips.
Men finns det billiga ljusmätare för blixtljus?

En 430EX kan inte styra andra blixtar så du behöver några triggers. En sändare på kameran och en mottagare på varje blixt. Finns billiga på e-bay och lite dyrare typ YongNuo YN-622C på FS eller blocket om man inte vill köpa nytt.
 

hne

Aktiv medlem
Bra tips.
Men finns det billiga ljusmätare för blixtljus?

En 430EX kan inte styra andra blixtar så du behöver några triggers. En sändare på kameran och en mottagare på varje blixt. Finns billiga på e-bay och lite dyrare typ YongNuo YN-622C på FS eller blocket om man inte vill köpa nytt.
Nej, blixtljusmätare kostar nog 2000:- och uppåt. 1000:- begagnat är vanligt. En billigare variant än att köpa radiotriggers och en till 430ex är att köpa en lite mer avancerad blixt som kan styra den befintliga.
 
ANNONS