Annons

Bästa kameran för dig

Produkter
(logga in för att koppla)

SilverFang

Medlem
Hej,
Om ni bara fick välja att ha en kamera, vad väljer ni då?
Allstå bara kamerahus och en objektiv, ingen mobilkamera får räknas in som sin extra för att ta vissa bilder osv.

Själv så är jag ingen proffs och har inte använt många kameror osv, men skulle ha valt en kompaktkamera som man får ner i en ficka, som Sony Cyber-shot.

Tack på förhand
 

lonian

Aktiv medlem
Äger idag d750 men tycker D800 var snäppet bättre välbyggd kamera. Så jag slår på en D850 utan att ha testat. Objektiv får bli ett 50 1.8 pga sin lätta vikt och mångsidighet.
Möjligtvis ett tamron 45 1.8
Då får man ta panorama för vida vinklar och croppa för tele bild.
 

lofling

Aktiv medlem
Jag håller med, en D850 trots att den inte kommit ut. Men vad är poängen med frågan egentligen? Hela vitsen med en systemkamera är att man kan byta objektiv :-D
 

martinot

Aktiv medlem
Hej,
Om ni bara fick välja att ha en kamera, vad väljer ni då?
Allstå bara kamerahus och en objektiv, ingen mobilkamera får räknas in som sin extra för att ta vissa bilder osv.

Själv så är jag ingen proffs och har inte använt många kameror osv, men skulle ha valt en kompaktkamera som man får ner i en ficka, som Sony Cyber-shot.

Tack på förhand
Eftersom jag alltid har minst en mobil med mig, så skulle jag personligen absolut inte välja kompaktkamera av liten fickstorlek (som normalt ändå ligger såpass relativt nära i kvalitet i förhållande till de bästa mobilkamerorna).

Om jag bara får komplettera mobilen och äga endast en enda kamera, så skulle det bli en spegellös systemkamera i mellanklassen som t.ex. antingen en X-T20 eller X-T2 (av de som finns nu).

Ett enda objektiv hade jag dock inte klarat att hålla mig till. Hade brutit mot den regeln även om det skulle vara förbjudet. :)
 

Skrotfotaren 2.0

Avslutat medlemskap
Canon 5D MK4 Förmodligen världens bästa allroundkamera (enligt många testare) än så länge, synd bara att inte pengar finns till köp...........................................
 

Ventures

Aktiv medlem
Det skulle kännas fel att välja en kamera man ännu inte provat själv. Hade film varit mediet fortfarande hade nog Nikon FM varit favorittippad då den klarar alla förhållanden, inte är batteriberoende och har en bra storlek. Ett fast 35 mm till den skulle man komma långt med.

Nu när vi är digitala så det får bli en Sony RX100 som nästan kommer upp i systemkamerans bildkvalitet, har de flesta funktionerna, om är dolda bakom menyer och dessutom kan filma i OK kvalitet. Detta eftersom de systemkameror jag gillar inte alltid går att ha med pga. fysisk storlek.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu när vi är digitala så det får bli en Sony RX100 som nästan kommer upp i systemkamerans bildkvalitet,
Nyfiken (nu gillar jag själv RX100-serien, och har själv en kompakt med samma 1"-sensor); med vilka systemkameror jämför du då? Med Nikon 1 eller Fuji GFX?

Själv så tycker jag att fickkameror snarare är lite närmare de absolut bästa mobilkamerorna i kvalitet (även om det fortfarande är en stor skillnad; och orsaken till att mitt senaste kamerainköp just var en riktigt fin 1"-kompakt), än riktigt bra systemkameror med riktig bra objektiv.

(Tror också det är en del i orsaken till att försäljningen av fickkompakter fortsätter att rasa i takt med att de bästa mobilkamerorna bildkvalitetsmässigt allt mer knappar in försprånget till de.)
 

afe

Aktiv medlem
Jag skulle nog inte välja något annat än det jag redan har; Fuji X-Pro 2 med antingen 23 eller 35 mm (och där kommer svårigheten). Skulle nog bli 23mm f/1,4 (som jag inte har), eftersom jag då fortfarande skulle ha vidvinkel och kan delförstora.
 

joakim d

Aktiv medlem
Någon variant av digital Leica M och en 50mm glugg till den, om jag skulle välja av det jag har idag så fick det bli Leica M Monochrom med 50mm Summilux ASPH men annars så verkar den nya M10 vara riktigt bra.
 

Ventures

Aktiv medlem
Nyfiken (nu gillar jag själv RX100-serien, och har själv en kompakt med samma 1"-sensor); med vilka systemkameror jämför du då? Med Nikon 1 eller Fuji GFX?
Jag jämför RX100 med min nuvarande systemkamera (Nikon D3). Mobilkameran ser jag som "nödkamera". Jag gillar inte alls att de inte tar bilden exakt när jag själv vill osv. Vill man ha full kontroll är systemkameran fortfarande oslagbar. Men om jag bara skulle ha en kamera får det bli en kompromiss.
 

Abe Normal

Aktiv medlem
Gillar min 5DMKIII med 24-70, även om den är lite stor, skulle vara kul och få testa MKIV men känner inget direkt panik. Däremot sugen på att bygga ihop en prisvärd A7 med adapter. När det gäller kompaktkamera för random miljöbilder, tycker jag min iPhone är suverän. Finns alltid i fickan och tar bra bilder.
 

forstheim

Aktiv medlem
Eftersom jag är helt inne på fågel-/djurfotografering just nu så hade jag förmodligen valt en Canon 5D mark IV med ett 500/4L IS II USM samt 1,4x och 2x extender. Inte ett speciellt allround paket, men för just fåglar och djur hade det ju varit rätt schysst att ha! :)
 

apersson850

Aktiv medlem
Använder just nu en Canon 1DX Mark II till nästan allting.

Jag använder bara ett objektiv i taget, men någon begränsning till ett objektiv totalt, på ett kamerahus där den stora finessen är just möjligheten att byta objektiv, det är ju bara löjligt.
 

joakim d

Aktiv medlem
Använder just nu en Canon 1DX Mark II till nästan allting.

Jag använder bara ett objektiv i taget, men någon begränsning till ett objektiv totalt, på ett kamerahus där den stora finessen är just möjligheten att byta objektiv, det är ju bara löjligt.
Ja men nu är ju det precis vad tråden handlar om, att välja en kamera och ett objektiv. Tycker du det är löjligt så är det ju väldigt enkelt att låta bli och delta i diskussionen istället för att gnälla, det här är ju mest på skoj.
 

forstheim

Aktiv medlem
Använder just nu en Canon 1DX Mark II till nästan allting.

Jag använder bara ett objektiv i taget, men någon begränsning till ett objektiv totalt, på ett kamerahus där den stora finessen är just möjligheten att byta objektiv, det är ju bara löjligt.
Det kan ju vara så att man kanske gillar ett visst kamerahus för att det känns bra att hålla i..eller att det råkar ha funktioner som andra digitala hus med inbyggt objektiv inte har, hur knapparna är placerade etc. Jag använder exempelvis bara min 7D mark II ihop med en telezoom för mina fågel-/djurbilder och planerar inte att använda andra objektiv på det kamerahuset. Nu har jag förvisso ett annat hus för andra objektiv och brännvidder, men är man bara ute efter att fotografera fåglar och vilda djur så hade kitet jag nämnde förmodligen varit det enda man hade behövt!
 

xQubeZ

Aktiv medlem
En Sony A7r ii tillsammans med ett 16-35 f/2.8 då jag mest fotar landskap o natur. Den högupllösta sensorn o vidvinkel passar perfekt för det. Eftersom den är så högupplöst skulle jag även kunna använda den i APS-C mode och få en FOV eqvivalent av 50mm med typ 20mp eller nåt i den stilen.
 
ANNONS