Sälja bilder med identifierbara människor? - Fotosidans Forum
Annons
Gammal 2017-08-20, 17:36
Martin F

Sälja bilder med identifierbara människor?
Om jag har tolkat det hela rätt skulle det vara OK för mig att (utan modellreleaser) sälja bilder där människor går att identifera, så länge det inte är för reklamanvändning?

Exempel: får jag sälja en bild till en statlig myndighet för att användas i deras rapporter eller liknande? Det är inte ett rent porträttfoto utan en miljöbild där det finns människor identifierbara.
Gammal 2017-08-20, 20:24
PeterWem

Ö 4555-15 ger dig mer kött på benen.
Gammal 2017-08-20, 22:13
iSolen.se

Martin F skrev: Om jag har tolkat det hela rätt skulle det vara OK för mig att (utan modellreleaser) sälja bilder där människor går att identifera, så länge det inte är för reklamanvändning?

Exempel: får jag sälja en bild till en statlig myndighet för att användas i deras rapporter eller liknande? Det är inte ett rent porträttfoto utan en miljöbild där det finns människor identifierbara.
Om bilderna ska användas redaktionellt, dvs i tidningar etc så sälj på.

Interna rapporter tror jag inte räknas som redaktionellt utan kommersiellt men det får vi säkert snart svar på. Företag som använder bilder för sina interna dokument brukar få samma krav som kommersiella bilder,
Gammal 2017-08-21, 14:24
ErlandH

Martin F skrev: Om jag har tolkat det hela rätt skulle det vara OK för mig att (utan modellreleaser) sälja bilder där människor går att identifera, så länge det inte är för reklamanvändning?

Exempel: får jag sälja en bild till en statlig myndighet för att användas i deras rapporter eller liknande?
Svaret på båda frågorna är utan någon som helst tvekan "JA".
Gammal 2017-08-21, 14:26
iSolen.se

ErlandH skrev: Svaret på båda frågorna är utan någon som helst tvekan "JA".
Sälja bilder gå alltid bra i alla fall. Problemen brukar komma vid användningen :-)

Yoghurtbilden gick alldeles utmärkt för fotografen att sälja men den part som använde den fick betala miljoner i slutänden eftersom det saknades en modellrelease.

Någon får gärna förklara varför ett företag som köper bilder för en presentation (slideshow) måste köpa kommersiella bilder, inte redaktionella?
Gammal 2017-08-21, 14:38
ErlandH

iSolen.se skrev: Sälja bilder gå alltid bra i alla fall. Problemen brukar komma vid användningen

Någon får gärna förklara varför ett företag som köper bilder för en presentation (slideshow) måste köpa kommersiella bilder, inte redaktionella?
I det här fallet är det helt säkert att det inte finns hinder för angiven användning heller.

När det gäller det andra du tar upp förstår jag inte vad du menar. Någon uppdelning mellan "kommersiella" och "redaktionella" bilder finns, såvitt jag vet, inte i svensk rätt.
Gammal 2017-08-21, 15:03
BTM

Dataskyddsförordningen
ErlandH skrev: Svaret på båda frågorna är utan någon som helst tvekan "JA".
Blir svaret det samma from maj 2018?
Gammal 2017-08-21, 15:21
iSolen.se

ErlandH skrev: I det här fallet är det helt säkert att det inte finns hinder för angiven användning heller.

När det gäller det andra du tar upp förstår jag inte vad du menar. Någon uppdelning mellan "kommersiella" och "redaktionella" bilder finns, såvitt jag vet, inte i svensk rätt.
Redaktionella - bl a bilder på människor men personernas tillstånd finns inte. Bilderna kan användas redaktionellt tex i tidning men inte kommersiellt.

Informationen kommer från Getty som borde ha koll på läget.

Har aldrig fått det förklarat utan jag har helt enkelt köpt kommersiella bilder när jag behövt för presentationer.
Gammal 2017-08-21, 15:41
ErlandH

iSolen.se skrev: Informationen kommer från Getty som borde ha koll på läget.
Exakt hur just Gettys villkor ser ut har jag inte riktigt koll på, men det är ju inte heller relevant för TSs fråga.
Gammal 2017-08-21, 15:45
ErlandH

BTM skrev: Blir svaret det samma from maj 2018?
Svårt att veta säkert, men det tror – och hoppas – jag.
Gammal 2017-08-21, 15:48
iSolen.se

ErlandH skrev: Exakt hur just Gettys villkor ser ut har jag inte riktigt koll på, men det är ju inte heller relevant för TSs fråga.
Interna rapporter brukar presenteras så då hamnar vi i det fall jag frågade om.

Du är helt säker på att man inte behöver modellreleaser för företagsrapporter? Dvs Getty har fel.
Gammal 2017-08-21, 16:27
PeterWem

iSolen.se skrev: Interna rapporter brukar presenteras så då hamnar vi i det fall jag frågade om.

Du är helt säker på att man inte behöver modellreleaser för företagsrapporter? Dvs Getty har fel.
Läste du domen från Högsta domstolen?
Gammal 2017-08-21, 17:01
ErlandH

iSolen.se skrev: Du är helt säker på att man inte behöver modellreleaser för företagsrapporter? Dvs Getty har fel.
Som sagt: Exakt hur just Gettys villkor ser ut har jag inte riktigt koll på, men det är ju inte heller relevant för TSs fråga.
Gammal 2017-08-21, 17:11
iSolen.se

ErlandH skrev: Som sagt: Exakt hur just Gettys villkor ser ut har jag inte riktigt koll på, men det är ju inte heller relevant för TSs fråga.
Getty hittar knappast på en sån begränsning för att få sälja färre bilder. Det finns säkert lagar i botten. Företagspresentationer är en stor marknad.
Gammal 2017-08-21, 17:14
iSolen.se

PeterWem skrev: Läste du domen från Högsta domstolen?
Nej. Viste inte att koden var högsta domstolen. Länka gärna nästa gång och sammanfatta varför man ska läsa den. Domar kan vara rätt långa :-)
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:44.

B+W Polariastionsfilter HTC