Annons

Pris för fri användningsrätt

Produkter
(logga in för att koppla)

Pjolle

Aktiv medlem
Hej

Ett företag är intresserad av att köpa ett antal fotografier med fri användningsrätt av mig. Har tidigare fakturerat enligt SFF prislista när de har köpt bilder till deras hemsida/reklamblad, men nu vill de skaffa en "bildbank" som de kan använda när de vill till vad som helst utan att behöva kontakta mig.

Är det någon som sålt på liknande sätt och vad har ni för avtal? Tidsbegränsat? Hur mycket betalt? Eller ska jag neka?
 
Hej

Ett företag är intresserad av att köpa ett antal fotografier med fri användningsrätt av mig. Har tidigare fakturerat enligt SFF prislista när de har köpt bilder till deras hemsida/reklamblad, men nu vill de skaffa en "bildbank" som de kan använda när de vill till vad som helst utan att behöva kontakta mig.

Är det någon som sålt på liknande sätt och vad har ni för avtal? Tidsbegränsat? Hur mycket betalt? Eller ska jag neka?
Vad ser du själv att du kan förlora på att de får göra vad de vill med bilderna?
 

Pjolle

Aktiv medlem
Vad ser du själv att du kan förlora på att de får göra vad de vill med bilderna?
Pengar. Om de ska använda bilder för att trycka en bok/affischer för att sälja så vill jag ha skäligt betalt. Därför undrar jag om jag ska använda en prisbild i mellanklassen, och vad den då kan ligga på. Och om den ska vara tidsbegränsad. 5000kr/st för fem år?
 

andreassofus

Aktiv medlem
jag fick i uppdrag av Interjakt att fota jaktprodukter åt dom som dom sen använde över ett år i sina kataloger och tjänade hur mycket pengar som helst troligtvis. Jag levererade ca 1000 råformatsbilder till dom och tjänade själv ynka 15oookr
Mitt tips är att ta mer betalt än så i alla fall. :)
Dock skulle ju inte jag ha någon som helst användning av bilderna själv så att leverera så många var inga problem egentligen , men det var nog ändå inte så mycket jag tjänade på det :)
 

Kiboko

Aktiv medlem
Såhär tycker jag.
Fotouppdrag, ta betalt för tiden (före, under och efter fotografering) och alla utgifter i samband med fotografering. Om du fått bra betalt för det, varför begränsa kundens möjligheter? Vad ska du med bilden till om ett år? om fem år?
Arkiv bild, ungefär samma tänk ... glad att de hittade min bild och vill köpa den ... har jag fått betalt för fotouppdraget (då jag tog bilden) ... så säljer jag bara rättigheten att använda den.

Jag begränsar inte tid, men väl hur de får använda den. Avtalet gäller bara den juridiska person jag avtalar med. Om bolaget (kunden) försvinner eller köps upp av ny juridisk person så gäller inte avtalet längre. Kunden får inte sälja eller ge bilden vidare till andra juridiska (eller privata) personer. Men jag tar inte mer betalt för bilden om de vill använda den i 10 år eller 50 ...

15 000:- för 1000:- produktbilder är för lite betalt. Inte för användningsrätten men för tiden ... om inte jobbet gjordes på två dagar.
 

Pjolle

Aktiv medlem
Jag säljer inte ensamrätt på bilderna, jag kommer kunna sälja de till andra eller använda dom i egna projekt.

Om vi ska följa SFF rekomendationer på prisuppgifter så ligger de mellan 750kr (minibild på hemsida) till 8600kr (bild större än 5kvm/fondvägg).

Det skulle vara lite snopet om jag säljer bilden för 1000kr/st och de trycker upp två fondväggar om något år på ett hotell eller i en galleria. Inte så sannolikt men något jag ändå vill räkna med. Därför funderar jag på ett mellanpris. Ungefär som en hantverkare som erbjuder sin kund att få betala timpris eller fast pris på en renovering. Det fasta priset blir såklart högt utifall arbetet blir mer omfattande än vad hantverkaren trodde. Som en försäkring. Jag tycker det är skäligt.

Frågan är hur högt jag skulle lägga det fasta priset, tänkte att någon annan här kanske har frågat sig samma sak tidigare och kommit fram till ett klokt svar.. :)
 
Pengar. Om de ska använda bilder för att trycka en bok/affischer för att sälja så vill jag ha skäligt betalt. Därför undrar jag om jag ska använda en prisbild i mellanklassen, och vad den då kan ligga på. Och om den ska vara tidsbegränsad. 5000kr/st för fem år?
Ja, det förstår jag men jag tänkte på att du som alternativ även hade att inte alls ge dem fri användningsrätt. Då blir det ingen intäkt alls.

Det är alltid svårt att säga vilka ersättningsbelopp någon annan ska debitera. Du vet bäst vad du tycker att ditt arbete är värt och vilka kostnader du har för att hålla igång din verksamhet. Sedan avgör köparen om bilden är värd det priset. Om du trots det söker någon slags standardpris är exempelvis BLF:s riktprislista en variant.
 
Det skulle vara lite snopet om jag säljer bilden för 1000kr/st och de trycker upp två fondväggar om något år på ett hotell eller i en galleria. Inte så sannolikt men något jag ändå vill räkna med. Därför funderar jag på ett mellanpris. Ungefär som en hantverkare som erbjuder sin kund att få betala timpris eller fast pris på en renovering. Det fasta priset blir såklart högt utifall arbetet blir mer omfattande än vad hantverkaren trodde. Som en försäkring. Jag tycker det är skäligt.

Frågan är hur högt jag skulle lägga det fasta priset, tänkte att någon annan här kanske har frågat sig samma sak tidigare och kommit fram till ett klokt svar.. :)
Den enda begränsning jag gett för en bild är att köparen inte får sälja eller distribuera den vidare för tredje part att tjäna pengar på den. Om köparen vill trycka ett, tusen eller en miljon vykort spelar för min del ingen roll. Inte heller om de väljer att printa den för montering på en husfasad. Jag anser inte att jag som fotograf har status för annan prissättning. Om jag en dag skulle börja ses som en av världens bästa fotografer skulle jag kunna resonera annorlunda, men jag tror inte det blir aktuellt. :)
 

Pjolle

Aktiv medlem
Den enda begränsning jag gett för en bild är att köparen inte får sälja eller distribuera den vidare för tredje part att tjäna pengar på den. Om köparen vill trycka ett, tusen eller en miljon vykort spelar för min del ingen roll. Inte heller om de väljer att printa den för montering på en husfasad. Jag anser inte att jag som fotograf har status för annan prissättning. Om jag en dag skulle börja ses som en av världens bästa fotografer skulle jag kunna resonera annorlunda, men jag tror inte det blir aktuellt. :)
Nej det är klart. Om de skulle trycka 1000 vykort och tjäna massa pengar på det så kanske jag får skylla mig själv som inte själv kom på och genomförde idén.. :)

Slutligen, får jag fråga vad tar du betalt för ett foto om du inte ser till vad kunden ska använda fotot till? Följer du sff-listan?
 
Nej det är klart. Om de skulle trycka 1000 vykort och tjäna massa pengar på det så kanske jag får skylla mig själv som inte själv kom på och genomförde idén.. :)

Slutligen, får jag fråga vad tar du betalt för ett foto om du inte ser till vad kunden ska använda fotot till? Följer du sff-listan?
Jag tar oftast betalt för uppdraget (nedlagd tid för fotografering och efterarbete) snarare än bilden. När jag säljer arkivbilder beror det lite på vem kunden är, vilken bild som köps och hur ofta kunden köper bilder av mig. Jag är aldrig dyrare än SFF och skulle nog säga att jag ligger aningen under deras nivå generellt.
 
ANNONS