Annons

Är f6 samma på alla kameror?

Produkter
(logga in för att koppla)

Patrik såklart

Aktiv medlem
Detta har jag grubblat på ett tag nu. Vi leker med tanken att jag köper 2 gluggar :
1) Fast glugg f2.8
2) Fast glugg f1.4

Om jag plåtar med dessa två gluggar med f6, kommer de vara lika ljuskänsliga? Eller kommer jag få bättre mörkerbilder med glugg nr 1?
 

hbengtsson

Aktiv medlem
Detta har jag grubblat på ett tag nu. Vi leker med tanken att jag köper 2 gluggar :
1) Fast glugg f2.8
2) Fast glugg f1.4

Om jag plåtar med dessa två gluggar med f6, kommer de vara lika ljuskänsliga? Eller kommer jag få bättre mörkerbilder med glugg nr 1?
Svar Ja.... och nej på fråga två.

Sedan kan man snöa in på T-stopp och olika objektivs ljusegenskaper. Men rent teoretiskt så skall det ge i princip samma exponering
 

caar7629

Aktiv medlem
Exakt! Bländartalet är ren matematik: kvoten mellan brännvidd och bländarens diameter. Objektivet med max bländare 1.4 kan erbjuda en större maximal bländaröppning än objektivet med maxbländare 2.8 men vid bländare 6 är det ingen skillnad.

Dock kan man teoretiskt tänka sig ett objektiv där linselementen är gjorda av sotat glas. Rent matematiskt kan detta objektiv ha en nog så stor bländare (alltså lågt bländartal), men ljusgenomsläppet blir ändå väldigt litet. :) T-tal eller T-stopp är ett värde som ibland anges. Då tas hänsyn till hur linserna faktiskt släpper igenom ljus, men detta brukar bara anges för objektiv som är gjorda för filmning.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
För att vara petig så är det sensorn som är ljuskänslig.

Men ja, objektiven kommer att släppa in lika mycket ljus på samma bländare

Däremot kommer sökaren att vara ljusare med 1,4:an eftersom gluggen står fullt öppen fram tills du fyrar av.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Och ska vi vara petiga igen så är bländartalet kvoten mellan brännvidd och öppningens ’upplevda’ diameter sett framifrån genom linserna. Hur stor bländarens öppning inne i objektivet faktiskt är rent mekaniskt räknar vi inte.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Dessutom är inte alltid bländaren helt perfekt. Kameran räknar exp på maxbländare och räknar ut exp för den valda bländaren (vald av fotograf i A eller M läget och av automatiken annars). I många fall ökar skillnaden mellan teoretiskt ljusinsläpp och det faktiska ju mer man bländar ner. Hos en del objektiv avviker den faktiska exponeringen synligt mellan maxbländare och t ex bl 16 med matchande slutartid p g a inexakthet i bländarens mekanik- men detta är överkurs och inte så relevant vid i sammanhanget relativt stora bländaröppningar som f/5,6. Dock kan avvikelsen från teoretisk öppning vid bl 5,6 vara större på ett objektiv som måste bländas ner fler steg från max för att nå f/5,6 än ett med maxbländare närmre f/5,6.
 

martinot

Aktiv medlem
Detta har jag grubblat på ett tag nu. Vi leker med tanken att jag köper 2 gluggar :
1) Fast glugg f2.8
2) Fast glugg f1.4

Om jag plåtar med dessa två gluggar med f6, kommer de vara lika ljuskänsliga? Eller kommer jag få bättre mörkerbilder med glugg nr 1?
Tänker du dig endast kameror med exakt samma sensostorlek?
 
ANNONS