Annons

Funkar "gaming"dator för bildbearbetning också?

Produkter
(logga in för att koppla)

terrex

Medlem
Ny medlem och ny ägare till en nikon d3300 som jag börjat testa med stor inspiration. Det är så roligt att äntligen utveckla fotointresset mer än bara klicka med mobilen, även om det blev en del fina bilder med den också. Jag har såå många frågor. Men börjar med datorn.
Min dator är enkel och jag har köpt till extern hårddisk nu, men vet att jag måste skaffa en ny dator, som fixar bildbearbetningsprogram. Har kikat lite på blocket och där finns en massa "gaming"datorer som säljs hyfsat billigt och med bra processor, minne mm. Men hur funkar det med min avsikt? Gaming och foto är inte riktigt samma sak.
Har kollat på två datorer. Vad säger ni? Det vore ju kanon om man kunde överta spelkillarnas gaminutrustning för de vill ju byta upp sig hela tiden...fast det redan är avancerade datorer för en annan.

Dator 1: Killen vill ha 4000kr för den. Burken är stor.
Moderkort: ASUS P9X79
Cpu: Intel Core i7 4820K 3.7 GHz (Ivy Bridge-E)
Cpukylare: Cooler Master TX3 EVO

Gpu: Gigabyte Radeon R9 280X 3GB (Tahiti XTL)
Minne: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1866Mhz

DOMINATOR samt Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600Mhz VENGEANCE

Lagring: Samsung SSD EVO Desktop Kit 840-Series 250GB samt 2TB Seagate Desktop HDD 7200rpm 64MB

Nätaggregat: Corsair RM 750W 80+ Gold Modulär

Dator 2 på http://www.billigteknik.se/begagnad-dator/17695-hp-8000-elite-beg-3540260124292.html

Grafikkort: GeForce GTX 780 3GB
Processor: Intel Xeon E5-2665 – 2,4GHz till 3,1GHz
Antal kärnor/trådar: 8 st / 16 st
Minne: 32GB DDR3 1600MHz ECC
Hårddisk: 512GB SSD
Nätaggregat: 635W
Övrigt: DVD+/-RW, nätverkskort, ljudkort, USB 3.0.
3DMark Fire Strike Score: 8716
 
Senast ändrad:

martinot

Aktiv medlem
Men hur funkar det med min avsikt? Gaming och foto är inte riktigt samma sak.
Har kollat på två datorer. Vad säger ni?
Ingen specifik kommentar (finns andra som är duktigare på beg. datorer än jag), men rent generellt så är det viktigaste som skiljer en speldator från en fotodator bildskärmen.

För spel så vill du ha en snabbt uppdaterande skärm, och gärna med variabel bildfrekvens, medans för foto så vill du ha en hårdvaruklalibrerbar skärm med möjligheter för större färgrymder.
 

terrex

Medlem
För spel så vill du ha en snabbt uppdaterande skärm, och gärna med variabel bildfrekvens, medans för foto så vill du ha en hårdvaruklalibrerbar skärm med möjligheter för större färgrymder.
Ååh tänkte inte på det .... =) tänkte bara att datorn måste palla trycket så att säga, för alla bilderna och även videos så småningom när det blir dags för utveckling. Men en bättre skärm kräver väl också bättre programvara antar jag? Det hänger väl ihop.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Gaming datorer och bildbehandlings datorer uttnyttjar ungefär samma hårdvara. De gör ju i princip samma sak, spel och bildredigerings program, de ritar upp massor med pixlar osv.

Men någon utav de du länkade ovan är mer än tillräckligt bra för bildredigering. Det som är mer viktigt är att ha en bra skärm. Investera i en bra skärm
 

terrex

Medlem
ok, tackar för svar, killen med gamingdatorn sa att det va lite "overkill" när jag berättade vad jag skulle ha den till =)

då är ju frågan vilken skärm man ska ha? finns det någon bra tråd?
 

apersson850

Aktiv medlem
Jag köpte en bärbar "gamingdator", inte för spel, utan med tanke på bildredigering. Jag köpte den ny, så jag kunde välja grafikkort, och prutade då bort 2000 på priset genom att välja ett enklare grafikkort. Mina bilder flyger ju inte runt som galningar på skärmen.
Jag får förstås nöja mig med mjukvarukalibrering av skärmen, men det fungerar rätt bra, det också. Jag har ju fortfarande gamingmaskinens åttakärniga CPU, mycket RAM, rätt stor SSD och en mekaniskt 1 TB hårddisk.

Sen köpte jag en någorlunda likvärdigt specad jordfast dator att ha hemma, där jag har riggat två skärmar och kan ha fler hårddiskar i chassiet.
 

martinot

Aktiv medlem
Jag köpte en bärbar "gamingdator", inte för spel, utan med tanke på bildredigering. Jag köpte den ny, så jag kunde välja grafikkort, och prutade då bort 2000 på priset genom att välja ett enklare grafikkort. Mina bilder flyger ju inte runt som galningar på skärmen.
Vettigt.

Jag får förstås nöja mig med mjukvarukalibrering av skärmen, men det fungerar rätt bra, det också.
Det du gör är profilering av skärmen, och något helt annat (tyvärr).
 

Oquist

Avslutat medlemskap
ok, tackar för svar, killen med gamingdatorn sa att det va lite "overkill" när jag berättade vad jag skulle ha den till =)

då är ju frågan vilken skärm man ska ha? finns det någon bra tråd?
Du kan ju köpa den dyraste och bästa skärmen så slipper du kostnaden i framtiden för uppgradering. ;) För rätt som det är så kanske du sitter där med fotoutrustning, skrivare och grejjer för ett par hundratusen medans du bara har en skärm för en femtilapp ...

Det du kan söka information om är Adobe RGB och sRGB. sRGB är billigare och kan säkert vara tillräckligt bra för dina behov. Du kan också investera i en liknande Colormunki Display.

Följer det med en skärm, har du redan en skärm? Kör med det och se vad som funkar och vad som inte fungerar. Om du får arga mejl efter du publicerat dina bilder på din hemsida/facebook för att dina bilder är för varma, eller för kalla, eller något annat som kan bero på din skärm efter några månader? Du kanske får du klagomål från dina kunder att dina utskrifter du gett bort har färgstick trots att de ok ut på skärmen. Då kan det vara bra att investera rejält.

Kolla efter en skärm med IPS panel och som visar så nära sRGB (eller mer) som möjligt.
 

nivas

Aktiv medlem
GeForce-kort är väl att föredra över Radeon, detta pga att Adobes mjukvaror kan utnyttja grafikkorten bättre.
 

lonian

Aktiv medlem
Glöm inte bort ramminnet. För gaming brukar oftast 8GB duga fint, men för foto och film är väl snarare 16GB en standard men vissa vill ha 32GB. För virtual reality spel är det också 16GB att föredra.
 

Der Steppenwolf

Aktiv medlem
Du kan ju köpa den dyraste och bästa skärmen så slipper du kostnaden i framtiden för uppgradering. ;)
Det du kan söka information om är Adobe RGB och sRGB. sRGB är billigare och kan säkert vara tillräckligt bra för dina behov. Du kan också investera i en liknande Colormunki Display.

Följer det med en skärm, har du redan en skärm? Kör med det och se vad som funkar och vad som inte fungerar. Om du får arga mejl efter du publicerat dina bilder på din hemsida/facebook för att dina bilder är för varma, eller för kalla, eller något annat som kan bero på din skärm efter några månader? Du kanske får du klagomål från dina kunder att dina utskrifter du gett bort har färgstick trots att de ok ut på skärmen. Då kan det vara bra att investera rejält.
Trådskaparen har precis kommit in i foto och skaffat en digital kamera...Tror inte att han eller hon bhöver en skärm för 15 tusen för det eller hur ?
Trådskaparen har inte heller skrivit om att han ska sälja bilder eller att han har kunder överhuvudtaget.
Alltid bra att läsa inlägget man svarar på.
Till trådskaparen, den första "gaming" dator duger mycket bra för Photoshop och Lightroom. Angående skärmen finns bokstavligen hundratals redan besvarade trådar. Sökfunktionen är din vän ;)
 

Lahn

Aktiv medlem
Jag köpte en bärbar "gamingdator", inte för spel, utan med tanke på bildredigering. Jag köpte den ny, så jag kunde välja grafikkort, och prutade då bort 2000 på priset genom att välja ett enklare grafikkort. Mina bilder flyger ju inte runt som galningar på skärmen.
GPU:n i grafikkortet är otroligt snabbt och nu äntligen börjar Photoshop och Lightroom använda dess kraft. Därför tycker jag att det är ingen bra idé att strunta i en bra grafikkort.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Det behöver väl inte alls vara så dyrt. Visst redigering av film kan kräva lite men det är inte tydligt att TS vill redigera just filmen utan det kan röra sig om att spela upp och då torde kraven vara lägre. För redigering av stillbilder i råformat behöver inte kraven vara då höga då vi inte pratar om en kamera med 50mp eller mer.

En i5 (Haswell eller nyare), gärna 16GB RAM, SSD 256GB eller 512GB och kanske något grafikkort torde räcka. Lagra bilderna gör man gärna på billigare HDD. En i5 G7 2500kr, 16GB RAM 1700kr, SSD 256GB 800kr, GTX 1050 1500kr (det enklaste moderna gaminggrafikkortet) Sedan nätverkskort 600kr och varje HDD 1TB 700kr. Dessa kan man köra som mjukvaruraid (spegling) för backup. Säg runt 9000kr inkl chassi och fläktar och man har ändå något ganska vasst.

Angående skärm är vissa mer noga med färgåtergivning och färgrymd än andra. Mycket hänger på hur bilderna skall användas. Skall man skriva ut och kanske lite större och är nogrann då spelar skärmen en stor roll men för en glad amatör kan man komma undan billigare. Eizo och i viss mån Benq har länge hållit på med bildskärmar för foto men på senare tid har Samsung och Philips gått in och erbjuder, om än inte det bästa, prisvärda skärmar. Torde få mycket prestanda under 6000kr. Skärmen bör anser jag i varje fall täcka hela hela sRGB och klarar den Adobe RGB färgrymd är det förstås ännu bättre.

Vill tillägga att jag kör bara stillbild, aldrig video, men alltid råformat och jag klarar mig fint med bärbar i7 generation 6 (lågvolts 2-kärnig klenare än stationär i5), 16GB RAM, 512GB SSD men bildfiler på externa HDD och endast integrerat grafikkort. Sedan har jag i o f s OLED skärm men en bra IPS är toppen det med.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
RAM du vill ha 16 eller mer.
CPU - så snabbt du har råd med (det är därför Gamingdatorer är vettiga val)

GPU - Adobe är inte så bra på att utnyttja GPU.
När gäller grafikkort så testar Adobe VISSA kort och garanterar funktion.
Kolla upp vilka kort Adobe rekommenderar.
Andra kort KAN fungera...
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag skulle säga att båda "gamingdatorer" funkar. Men som sagt är det lite snålt med RAM-minne. Minst 16 GB bör man ha. Hittills har ju inte grafikkortet haft så mycket med prestandan i t.ex. lightroom (6.13) att göra. Men det kanske kommer. För HD-video redigering/rendering behövs det lite kräm i processorn. Men det verkar finnas tillräckligt i båda förslag. Jag har en i5 2,66 GHz som funkar, om än lite långsamt i just renderingen av HD-video. Men man kan ju sova medan datorn jobbar med det :).
Och skärmen. Visst är den viktig. Men det går ju att byta den så småningom om du börjar med att köpa datorn. Meningen var ju att komma igång med bildbehandling. Man behöver inte ha en proffsutrustning från dag 1 även om det är roligare.
 

terrex

Medlem
Jag skulle säga att båda "gamingdatorer" funkar. Men som sagt är det lite snålt med RAM-minne. Minst 16 GB bör man ha.
Och skärmen. Visst är den viktig. Men det går ju att byta den så småningom om du börjar med att köpa datorn. Meningen var ju att komma igång med bildbehandling. Man behöver inte ha en proffsutrustning från dag 1 även om det är roligare.
Tack! Alltså minst 16GB ramminne. Och i7 processor. Det är bra riktlinjer att utgå från. Och så tänka på bildskärmen också. Gamingdatorn är såld redan...men det finns ett stort utbud av begagnade på blocket...
 

Visom

Aktiv medlem
Tack! Alltså minst 16GB ramminne. Och i7 processor. Det är bra riktlinjer att utgå från. Och så tänka på bildskärmen också. Gamingdatorn är såld redan...men det finns ett stort utbud av begagnade på blocket...
i7 är inget jag hade prioriterat, de extra kärnorna gör inte mycket nytta. Däremot håller jag med om att hastigheten på CPU är viktig. I övrigt håller jag med majoriteten här
Snabb CPU (kan vara i5)
16gb ram
IPSskärm
 

EJM68

Aktiv medlem
Den andra datorn är inte en gamingdator utan en vanlig kontorsmaskin med snurrdisk. Om du måste köpa en SSD och mer RAM tycker jag att priset blir ganska högt för en gammal dator.

Gamingdatorn fungerar bra för fotoredigering, men den är trots allt 5 år gammal och kan haft ett hårt liv där flera komponenter kan vara slitna. Bli inte förvånad om lagringsmedia och kraftaggregat snart ger upp.

Historiskt sett brukar datorer äldre än 7 år vara märkbart slöa jämfört med nya. Du köper alltså en dator som du har glädje av i 2-3 år. Om du desutom inte skall spela på datorn betalar du för komponenter som du inte kommer använda.
Om du ledsnar på fotoredigering inom 2-3 år är det ett bra köp, men om du fortsätter får du mer dator per krona och år om du köper en ny.
 

Erik Schalin

Aktiv medlem
Håller inte riktigt med.
En disk kan gå sönder efter 30 år eller 1 timme, det vet man aldrig. Det enda man är säker på är ATT den kommer att gå sönder. Därför behöver man backup.
 
ANNONS