Annons

Hur vet jag vilken kamera och objektiv jag behöver?

Produkter
(logga in för att koppla)

Malward

Ny medlem
Tänker köpa en systemkamera men vet inte alls vad jag ska titta på? Mina krav som jag vet är iaf att det ska vara lätt att föra över bilder från kamera till ex mobilen samt ett objektiv så jag kan fota hästar och porträtt bland annat. Vill kunna ta proffsiga bilder enkelt på hästar i rörelser :)
Tacksam för vägledning och tips på vad jag ska titta efter och köpa.
 

martinot

Aktiv medlem
Tänker köpa en systemkamera men vet inte alls vad jag ska titta på? Mina krav som jag vet är iaf att det ska vara lätt att föra över bilder från kamera till ex mobilen samt ett objektiv så jag kan fota hästar och porträtt bland annat. Vill kunna ta proffsiga bilder enkelt på hästar i rörelser :)
Tacksam för vägledning och tips på vad jag ska titta efter och köpa.
Gällande porträtt så kan du använda ganska många olika system. Hänger mest på rätt optik som du och dina modeller trivs med (bildvinkel, skärpa/oskärpa, etc).

Däremot gällande hästar i rörelse så skulle jag nog skippat spegellösa system som tex. Fujis och Panasonics, och istället främst kikat på en hyfsat snabb DSLR med bra följande AF från tex. Canon eller Nikon.

Mycket bra saker kostar mycket pengar (tyvärr), så valen kommer även mycket an på vilken budget du har att röra dig med. Räkna med att spendera mer på bra optik än bara kamerahuset.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Ridhus är ofta väldigt dåligt upplysta. Där vill man gärna ha dyr utrustning. Räkna med 10 000 till 20 000 bara för objektivet.

Utomhus i dagsljus är kraven måttligare.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Vanligt förekommande kombination är ett 70-200 f/2.8 primärt från Nikon eller Canon själva för snabb och tillförlitlig AF.

Bland Canons modeller fungerar nog 7D mk ii (med deras wifi-kort), 80D eller för snävare budget även 70D. Ännu billigare är 7D (mk1) men då måste du ha ett tredjeparts-wifi.

För Nikon är det väl närmast 500D, 7200D eller 7500D. Nikon-användarna kanske kan säga om även 5xxx-modellerna kan funka för ändamålet?

Sen vill du kanske ha ett normal-zoom. Där är jag svag för Sigmas 17-50 f/2.8 OS HSM.

Vill du ha ett "porträtt"-objektiv så.har både Canon och Nikon prisvärda 50mm f/1.8, och för båda märkena finns också Sigmas 50mm f/1.4 ART
 

cardazio

Aktiv medlem
Tänker köpa en systemkamera men vet inte alls vad jag ska titta på? Mina krav som jag vet är iaf att det ska vara lätt att föra över bilder från kamera till ex mobilen samt ett objektiv så jag kan fota hästar och porträtt bland annat. Vill kunna ta proffsiga bilder enkelt på hästar i rörelser :)
Tacksam för vägledning och tips på vad jag ska titta efter och köpa.
Vad har du för budget?

Jag hade nog börjat med t.ex. ett 70-200 f/2.8 G VR1 och något av proffshusen som klarar högre ISO. Det objektivet kan du köra till sport och porträtt och kostar inte en förmögenhet (6500-7000 kr beg i bra skick går det att få för). Vad gäller huset kanske en D3 eller D3s kan vara något (mer sportinriktat), men D800E och D800 är väldigt prisvärda i dagsläget. Då hamnar du på cirka 15-16k totalt utan extra tillbehör du säkert vill ha.

För porträtten kanske du vill ha blixtar, triggers, softboxar etc. och då går det några tusenlappar även där. (Phot-R gör bra och billiga softboxar t.ex. 150 cm octa med raster för 850 kr + frakt). Speedlights räcker långt för upplättnadsblixt under dagen.
 

Malward

Ny medlem
Gällande porträtt så kan du använda ganska många olika system. Hänger mest på rätt optik som du och dina modeller trivs med (bildvinkel, skärpa/oskärpa, etc).

Däremot gällande hästar i rörelse så skulle jag nog skippat spegellösa system som tex. Fujis och Panasonics, och istället främst kikat på en hyfsat snabb DSLR med bra följande AF från tex. Canon eller Nikon.

Mycket bra saker kostar mycket pengar (tyvärr), så valen kommer även mycket an på vilken budget du har att röra dig med. Räkna med att spendera mer på bra optik än bara kamerahuset.
Okej tack för svar , kikat på en Nikon D5600, är det rimligt ? Och isf vilket objektiv skulle man kunna tänka sej till? Ett allsidigt men gärna ett som ger bra skärpa på främst hästar i rörelse men fina porträttbilder oxå . Supersvårt för den ovetande :/
 

Malward

Ny medlem
Vad har du för budget?

Jag hade nog börjat med t.ex. ett 70-200 f/2.8 G VR1 och något av proffshusen som klarar högre ISO. Det objektivet kan du köra till sport och porträtt och kostar inte en förmögenhet (6500-7000 kr beg i bra skick går det att få för). Vad gäller huset kanske en D3 eller D3s kan vara något (mer sportinriktat), men D800E och D800 är väldigt prisvärda i dagsläget. Då hamnar du på cirka 15-16k totalt utan extra tillbehör du säkert vill ha.

För porträtten kanske du vill ha blixtar, triggers, softboxar etc. och då går det några tusenlappar även där. (Phot-R gör bra och billiga softboxar t.ex. 150 cm octa med raster för 850 kr + frakt). Speedlights räcker långt för upplättnadsblixt under dagen.
Känner mej helt borta och korkad, men jag har ingen aning om vad trigger och softboxar är? :) jag älskar att fota och behöver en bra rolig kamera/objektiv men jag vet inget om det :)
Inte satt en budget, men såklart vill man komma hyfsat billigt undan. Får jag tag i ngt jag är nöjd med som passar mina ändamål så är det värt pengar
 

rronnbac

Aktiv medlem
Känner mej helt borta och korkad, men jag har ingen aning om vad trigger och softboxar är? :) jag älskar att fota och behöver en bra rolig kamera/objektiv men jag vet inget om det :)
Inte satt en budget, men såklart vill man komma hyfsat billigt undan. Får jag tag i ngt jag är nöjd med som passar mina ändamål så är det värt pengar
Han menar om du vill ha en porträttstudio där du använder större studioblixtar för att ljussätta modellen. Det är inget du behöver tänka på i första läget. Börja, som alla fotografer gör, med att ta porträtt i naturligt ljus, och om du med tiden ser att du har stort intresse för studioporträtt så kan du skaffa såna grejer då.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
70-200 mm som nämns är en alldeles förträfflig brännvidd för porträtt. Åtminstone om man tänker porträtt i halvfigur eller ansikte.
 

Malward

Ny medlem
Han menar om du vill ha en porträttstudio där du använder större studioblixtar för att ljussätta modellen. Det är inget du behöver tänka på i första läget. Börja, som alla fotografer gör, med att ta porträtt i naturligt ljus, och om du med tiden ser att du har stort intresse för studioporträtt så kan du skaffa såna grejer då.
Okej :) tack ja det blir ingen avancerad studiofotografering i första läget
 

cardazio

Aktiv medlem
Okej :) tack ja det blir ingen avancerad studiofotografering i första läget
Man kan stå innanför ett fönster till att börja med eller liknande naturligtvis, men tänk inte att det är jätteavancerat - för det är det inte. Denna bilden (https://www.flickr.com/photos/inmoduslux/38925885642/in/dateposted/) tog jag på 180 mm med handhållen utrustning som kostade ca 2500-3000 kr (utöver kamera och objektiv). Speedlights är bra grejer :).

Att använda en reflektor istället för blixt gör att du bländar den du fotar och då blir ansiktsuttrycket där efter - kisande.

Oavsett så är ett 70-200 f/2.8 ett väldigt bra tips som även andra sagt för att det fungerar till båda användningsområdena.
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Skulle köpa en Canon 80D med ett Canon 70-200 f/2.8 eller en Nikon D7200 med ett Nikon 70-200 f/2.8

Kolla efter begagnade objektiv, väldigt mycket billigare då. Har du ännu större budget så kan du kolla på antingen ett 5D mark iii eller en Nikon D750 med samma objektiv som förut fast även ett 24-70 för de tillfällen du vill ha mer vidvinkel.
 

Leifson

Aktiv medlem
Objektivets brännvidd 70-200 är bra om du står på lite avstånd och fotograferar, tex utanför banan på en hästtävling eller uppe ifrån läktaren i ett ridhus. Är du istället inne på banan behöver du en normalzoom tex 18-55 eller nåt sånt.
Utomhus i bra ljus klarar du dig med ljusstyrka ca f3,5 - f5,6 på objektivet men inuti ett ridhus är det nästan alltid dunkelt så den föreslagna ljusstykan f2,8 eller bättre (lägre siffra) är oftast ett krav. Tyvärr är detta den faktor som gör att priset snabbt sticker iväg för objektivet.

Du föreslår en Nikon D5600 och den skulle troligen funka alldeles utmärkt, Det billigaste telezoom objektivet med bra ljusstyrka verkar vara Sigma EX 70-200/2,8 APO DG HSM för ca 10000kr.
Det innebär att du landar på ca 16000kr totalt. Ligger det inom din tänkta budget?
 

xQubeZ

Aktiv medlem
Har du kollat på en D5600 skulle jag starkt rekommendera atg kolla på en D7200 istället. Nästan samma pris, billigare om du hittar en begagnad.

Det är flera fördelar med D7200 som du kan utnyttja för ditt ändamål. Dubbla SD kort, bättre AF (tvivlar iaf att D5600 slår den), bra seriebildstagning, bättre sökare osv. Den har även objektiv micro adjustments som är bra att ha vid porträtt när du använder objektiv med stor bländare.

Den är generellt en mer robust kamera. Den saknar lite saker som touch osv men tro mig, det är de små sakerna ett mer ”proffs” orienterat hus har som gör skillnaden.

Den inbyggda AF-motorn ger dig även möjlighet att använda äldre objektiv, ofta billigare. Den bättre sökaren är en stor skillnad i hur den känns att använda anser jag med. Dubbla SD kort är också alltid skönt ifall man gör något event där man verkligen inte kan riskera att förlora bilderna bland annat. ”Allvädersskyddet” gör även att man inte behöver vara lika orolig över vad man utsätter kameran för.

Det jag försöker säga är att även om D7200 är ett aningen äldre hus som kanske spec vs spec verkar mindre modernt så anser jag det vara ett betydligt smartare val över en D5600 som kostar lika mycket.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Okej tack för svar , kikat på en Nikon D5600, är det rimligt ? Och isf vilket objektiv skulle man kunna tänka sej till? Ett allsidigt men gärna ett som ger bra skärpa på främst hästar i rörelse men fina porträttbilder oxå . Supersvårt för den ovetande :/
70-200/2.8 fungerar utmärkt både till porträtt och hästar i rörelse. Vad det gäller kamera, har D5600 kanske lite klen autofokus för snabba rörliga motiv. Dessutom kommer den nog att kännas i lättaste laget för att få god balans med ett 70-200. D750 är nog ett bättre val för sådant här om du har råd. Den har bättre autofokus, och snabbare bildfrekvens, samt större sensor som ger mindre brus i svagt ljus och bättre dynamiskt omfång.
 

Kisco

Aktiv medlem
Känner mej helt borta och korkad, men jag har ingen aning om vad trigger och softboxar är? :) jag älskar att fota och behöver en bra rolig kamera/objektiv men jag vet inget om det :)
Inte satt en budget, men såklart vill man komma hyfsat billigt undan. Får jag tag i ngt jag är nöjd med som passar mina ändamål så är det värt pengar
Hej.

Jag känner igen mig i vad du skriver. Det är svårt att veta vad som passar samtidigt som man inte vill det ska kosta för mycket och bli för invecklat.
Om jag visste vad jag vet nu hade jag köpt en Panasonic Lumix DMC-FZ300. Det är en kompaktkamera som kostar ca 3600-4700...på ett ungefär. Jag tror du får en kamera som klarar att ta bilder där ljuset är lite svagare och du kan ta bilder på lite längre avstånd.

Du får en avancerad kamera som du kan lära dig ta bilder på ett enkelt sätt och ....antagligen kommer du att köpa en "mer avancerad" kamera typ Canon eller Nikon efter ett tag och....jag är säker på att du kommer behålla din Panasonic som "andrakamera".
Se länken...
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=FZ300

/Kent
 

lonian

Aktiv medlem
Du säger att du skall kunna föra över från kameran till mobilen, då gissar jag att du primärt fotar i JPG och skall föra över till mobilen för redigering?

Jag kan nog tänka mig att Fujifilm xt2 skulle kunna duga för dina ändamål.
Har fått för mig att fujifilm klarar av wifi bättre än Nikon, men har bara testat Nikons app och tycker den kraschar alltför ofta.
 

PerKr

Aktiv medlem
Jag klarade mig ganska länge med en Canon 350D i kit med 18-55 och 75-300. Tror att det kan vara bra att inte hoppa i på det djupa med en gång utan ett hus i instegsklassen kan vara vettigt kombinerat med vad man har råd med i objektivväg. Visst, ett 75-300/4-5.6 är inte idealt inne i ridhuset om man är begränsad till max iso 1600 men utomhus duger det gott och väl vad gäller ljusstyrka. Och 3bps är inte heller ett hinder för att få bra bilder.

För porträtt duger snart sagt alla kamerahus. Och man kommer långt även med en billig kitzoom. Hamnade nyligen i en situation där kitzoomen, en plastig 18-55, blev mitt enda alternativ och resultatet var riktigt bra. Visst hade jag velat ha ett bättre objektiv i det läget men det klarade jobbet utan problem.

Lägg inte för mycket vikt vid de specifika råden du får här, lägg istället en budget och se vad som ryms i den. Ryms inte en 7D? Överväg billigare kamerahus. Ryms inte ett 70-200/2.8? Kanske ett 70-200/4 ryms? Eller ett 75-300? Och så vidare. Man lär sig något om sina behov när man inte börjar med det bästa som finns. Men framförallt: om man köper vad man har råd med kommer man igång med fotograferandet snabbare.

Ett tips kan vara att hålla ett öga på Scandinavian photos begagnatsortiment om du vill komma billigt undan. Har för mig att jag såg en 77d med 18-135 zoom där nyligen, det skulle ju kunna vara en rätt bra startpunkt.
 

Ventures

Aktiv medlem
Jag hade fotat aktivt i över 30 år innan jag kände att det var dags att lägga så mycket pengar på en enstaka pryl i min hobby som ett begagnat 70-200/2,8 kostar. Har man foto som yrke är det väl ok, men som det första objektivet man äger? Visst är det jättebra och man behöver inte uppgradera det förrän det slutar fungera, så ur den synvinkeln kanske man ska unna sig det bästa - om man har råd.
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Tänker köpa en systemkamera men vet inte alls vad jag ska titta på? Mina krav som jag vet är iaf att det ska vara lätt att föra över bilder från kamera till ex mobilen samt ett objektiv så jag kan fota hästar och porträtt bland annat. Vill kunna ta proffsiga bilder enkelt på hästar i rörelser :)
Tacksam för vägledning och tips på vad jag ska titta efter och köpa.
Varför är ni som är unga så otåliga? Man blir inte en duktig fotograf bara för man köpte den mest lämpliga kameran. Det är en profession man skall lära sig precis på samma sätt som det krävs yrkeskunnande på alla områden numera.
Det tar er ofta 20 år innan nu har en examen som marknaden accepterar för att bli lärare.
Vill du bli ett proffs på att fota hästar och på porträtt så är det inte en frågan om vilken kamera och vilket objektiva du skall använda. Det beror på allt annat. Bland annat att du kan bidra med något unikt. En egen stil som faller publiken i smaken.
Att dra ihop levebrödet som fotograf hör till de svårare jobben i Sverige i dag.
Det är snart en yrkeskår där alla frilansar. En del blir som rockstjärnor. De flesta drar sig fram på magra frilansjobb.
Många är kallade och få blir utvalda.
Så jag är ledsen men kamera och objektiv är nog ditt minsta bekymmer.
Då lär dig snart bad som krävs när det gäller utrustning.
Att lära sig att marknadsföra sig själv och skapa en egen stil som når igenom överflödet av bilder lär vara mycket svårare.
 
ANNONS