Annons

Lightroom - Ordna bildarkivet

Produkter
(logga in för att koppla)

Dadid

Aktiv medlem
Som en rest från förr har jag en mapp för JPG-bilder och en för Raw. Under dessa skapas datummappar vid import på sedvanligt maner.
Numera när jag importerar från såväl systemkamera som mobil och drönare blir ordningen onödigt komplicerad. Jag vill därför slå samman de två arkiven.
Hur gör jag detta bäst i LR?
Om jag flyttar en mapp som heter 2017 från jpgmappen till rawmappen blir jag varnad att det redan finns en sådan. Jo, jag vet. Jag vill slå samman dem.

//David
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Om du vill få JPG och RAW från 2017 i samma mapp kan du ju gå till JPG-mappen 2017, markera alla bilderna och flytta dem till RAW-mappen 2017. Har du fler årsmappar gör du likadant med dem.
Allteftersom du tömmer mappar är det bara att radera. Allt detta gör du ju inifrån LR, så inga bilder bör "komma bort".

Lars
 

Dadid

Aktiv medlem
Tack för svar.
Problemet är att 2017 innehåller ca 365 undermappar. Jag misstänker att jag behöver göra manövern för var och en av dem. Har jag fått något om bakfoten?
 

Ventures

Aktiv medlem
Tack för svar.
Problemet är att 2017 innehåller ca 365 undermappar. Jag misstänker att jag behöver göra manövern för var och en av dem. Har jag fått något om bakfoten?
Det måste vara överdrivet att ha en mapp för varje dag Om du inte tar 10.000 bilder om dagen. Jag har månadsmappar och orsaken är främst för att inte få identiska filnamn i samma mapp eftersom räkneverken i kamerorna bara går till 9999 bilder. Annars hade årsmappar troligen varit tillräckligt. Det är ju enkelt att söka efter t.ex. specifika datum.
Datummappar var väl defaultinställning i Lr. Så fundera på vilken mappstruktur du behöver innan är väl bästa rådet. Ju längre man använder Lr desto mer jobb att ändra sig.
 

Dadid

Aktiv medlem
Håller med. Det räcker bra med månadsmappar. Problemet kvarstår dock. Hur slår jag samman och rensar i mappstrukturen?
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Nej, du kan ju markera flera mappar på en gång och dra och släppa.

Tips: jag kör en mellannivå med mappar t ex A jan-mars, B apr- jun osv.
Bokstaven för att få rätt ordning.

Lars
 

Dadid

Aktiv medlem
Lars Jn, när jag drar en mapp får jag meddelande att en mapp med samma namn redan finns i målmappen. Hur rundar jag detta?
 

Dadid

Aktiv medlem
Jag hoppas verkligen att det finns någon väg runt denna lösning.
Jag förmodar att det totalt rör sig om 13 år x 2 (raw resp jpg) x 200 datummappar. Dvs drygt 5000 mappar i vilka ca 60000 bilder ligger.
Jag ser inte att jag kan hantera detta utan automatik i processen.

Jpg-filerna är inte kopior av raw-filerna. De kommer från olika källor.
 

Dadid

Aktiv medlem
Ja, script ligger utanför min komfortzon. Får väl behålla det befintliga och förenkla det framtida flödet.

Tack för input.
 

Lars Jn

Aktiv medlem
Om jag förstår dig rätt har du allt i en LR-katalog.
En väg att gå är att låta allt vara som det är och jobba mer med filterfunktionen och Samlingar. Du kan ju göra smarta samlingar som visar de bilder du är intresserad av - t ex" JPG, 2017, Kamera X".
Både filterfunktionen och smarta samlingar är riktigt kraftfulla verktyg.

När jag gör nåt större "biblioteksjobb" kör jag nån eller några smarta samlingar för att se att jag inte missat nåt. Har t ex en som heter "Saknar nyckelord", så när andan faller på går jag in där och gör ett rensande.

Ska du slå ihop innehållet i mappar är det nog annars bara tålamodsjobb som ska till, tyvärr.
En halvvägslösning är ju att gå in på lagom nivå och döpa om mappar till t ex "Jpg-gamla namnet" för att hålla isär från de med RAW som heter "gamla namnet".
Sen kan du flytta ihop de mapparna och så sakteliga lägga ihop innehållen i dessa.
Behöver ju inte ske på en dag?

/Lars
 

Dadid

Aktiv medlem
Tack Lars.
Jag är jättenöjd med LR och arbetar mkt med samlingar/album.
Vidare har mina bilder i snitt 5 taggar var samt geodata.

Det jag ville åstadkomma m7 var bara lite städning efter gamla synder.
 

LarsH2

Ny medlem
Det måste vara överdrivet att ha en mapp för varje dag Om du inte tar 10.000 bilder om dagen. Jag har månadsmappar och orsaken är främst för att inte få identiska filnamn i samma mapp eftersom räkneverken i kamerorna bara går till 9999 bilder. Annars hade årsmappar troligen varit tillräckligt. Det är ju enkelt att söka efter t.ex. specifika datum.
Datummappar var väl defaultinställning i Lr. Så fundera på vilken mappstruktur du behöver innan är väl bästa rådet. Ju längre man använder Lr desto mer jobb att ändra sig.
Är i mitt tycke rätt så smart att ha en mapp för varje dag
Kolla i kalendern var du då
,
då är det lätt att hitta dina bilder
Så jobbar jag
 

thommya

Aktiv medlem
Är i mitt tycke rätt så smart att ha en mapp för varje dag
Kolla i kalendern var du då
,
då är det lätt att hitta dina bilder
Så jobbar jag
Håller med dig. En mapp för varje fotodag är ett bra sätt att strukturera.
Efter gallring av bilderna och jag satt nyckelord på bilderna i respektive mapp lägger jag även till en förklarande text efter datum. Då håller jag samtidigt koll på vad som är färdiggallrat och nyckelordsmärkt.
T. ex.
2017 -
2017-01-01 Nyårsafton med familjen
2017-01-05 Vandring längs ån
2017-01-10
2017-02-01

De två nedersta mapparna är jag alltså inte färdig med ännu.
Men vi alla jobbar på olika sätt och detta funkar bra för mig.

Thommy
 

AFJ

Aktiv medlem
Jag tycker att det borde gå att lösa detta.

Om jag förstår rätt så har du en struktur som liknar:

C:\Bilder\JPG

C:\Bilder\RAW

och under dessa har du en mängd datum mappar.

Om du kör Windows så borde du med ROBOCOPY kommandot kunna enkelt kopiera alla JPG-filer till samma struktur men under RAW-mappen. De datummappar som inte finns kommer att skapas och de datummappar som redan finns kommer att "fyllas på".

Sedan kand du döpa om JPG mappen till något annat.

Därefter startat LR - då kommer alla JPG bilder att vara markerade med "?-tecken" eftersom LR inte längre hittar mappen C:\Bilder\JPG. Då borde det gå att högerklicka en bild eller en mapp och koppla den så att C:\Bilder\JPG kopplas till C:\Bildere\RAW. Då borde alla bilder kopplas rätt.

Jag är dock inte säker på detta! Så det krävs nog en del testande! Eventuellt kan man behöva lägga till en bild direkt i C:\Bilder\JPG för att kunna ha en bild i "toppen" av trädet.

Själva ROBOCOPY kommandot är tämligen enkelt. Starta en kommandoprompt och skriv ROBOCOPY /? så får du information om hur det kan användas. Om du vill ha hjälp med det så kan vi nog klura ut hur det skall se ut.

Om jag hade haft problemet själv så skulle jag definitivt ha försökt med detta, men det kan ju krävas lite mod och bra backup! :)
 

Zebulah

Aktiv medlem
Jag tycker att det borde gå att lösa detta.

Om jag förstår rätt så har du en struktur som liknar:

C:\Bilder\JPG

C:\Bilder\RAW

och under dessa har du en mängd datum mappar.

Om du kör Windows så borde du med ROBOCOPY kommandot kunna enkelt kopiera alla JPG-filer till samma struktur men under RAW-mappen. De datummappar som inte finns kommer att skapas och de datummappar som redan finns kommer att "fyllas på".

Sedan kand du döpa om JPG mappen till något annat.

Därefter startat LR - då kommer alla JPG bilder att vara markerade med "?-tecken" eftersom LR inte längre hittar mappen C:\Bilder\JPG. Då borde det gå att högerklicka en bild eller en mapp och koppla den så att C:\Bilder\JPG kopplas till C:\Bildere\RAW. Då borde alla bilder kopplas rätt.

Jag är dock inte säker på detta! Så det krävs nog en del testande! Eventuellt kan man behöva lägga till en bild direkt i C:\Bilder\JPG för att kunna ha en bild i "toppen" av trädet.

Själva ROBOCOPY kommandot är tämligen enkelt. Starta en kommandoprompt och skriv ROBOCOPY /? så får du information om hur det kan användas. Om du vill ha hjälp med det så kan vi nog klura ut hur det skall se ut.

Om jag hade haft problemet själv så skulle jag definitivt ha försökt med detta, men det kan ju krävas lite mod och bra backup! :)
Eller ännu enklare med cut-and-paste (klipp-och-klistra) för alla underkataloger i jpg-mappen och sedan låter man Lightroom hitta de saknade bilderna/fotona. Dvs markera alla på en gång och flytta dem.
 
ANNONS