Annons

ICC profiler för Epson SC- P 600

Produkter
(logga in för att koppla)

rospiggen

Aktiv medlem
Vid installationen av min nya skrivare, se ovan, så följde det ju med ett antal profiler. Men jag saknar en del Epson profiler, bl.a. Epson Premium Glossy och flera andra vanliga pappersprofiler.
Jag har sökt på Epson sidor men kan inte hitta någon väg att ladda upp dem.
Kan någon tips mig om detta???
Tack på förhand!!
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
Kontrollera att du inte har lagt till den som en Air-print skrivare utan som en P600 Series, annars kommer icc-profilernainte med. Detta har jag märkt t.ex på en Mac.
 

rospiggen

Aktiv medlem
Kontrollera att du inte har lagt till den som en Air-print skrivare utan som en P600 Series, annars kommer icc-profilernainte med. Detta har jag märkt t.ex på en Mac.
Den är korrekt installerat. Det följde med vid installationen ett ganska stort antal profiler från både Canon och Epson, men inga av dem mer vanliga.
Installerat på en ny Imac 27.
Försökt att hitta på Epson hemsida, men hittar inga profiler!!
Med vänlig hälsning, Lars
 

Sten-Åke Sändh

Aktiv medlem
Saknar Premium Glossy photo paper SAMT Premium semi gloss photo paper.
Lars
De är ju de man brukar se även i Epson Easy Photo Prints starkt begränsade lista på fem sex profiler faktiskt. I den applikationen syns inte alla ICC-profiler konstigt nog. Men du kan ju alltid gå in i drivrutinen och kolla. Där brukar alla synas precis som i exv. Lightroom och andra RAW-konverterare.

Du borde ju se dem om du installerar om profilerna manuellt. De finns ju på Epsons hemsida.
 

rospiggen

Aktiv medlem
De är ju de man brukar se även i Epson Easy Photo Prints starkt begränsade lista på fem sex profiler faktiskt. I den applikationen syns inte alla ICC-profiler konstigt nog. Men du kan ju alltid gå in i drivrutinen och kolla. Där brukar alla synas precis som i exv. Lightroom och andra RAW-konverterare.

Du borde ju se dem om du installerar om profilerna manuellt. De finns ju på Epsons hemsida.
Nej, kan inte hitta profilerna i varken Easy Photo Print eller på Epsons hemsida.Har letat och sökt men ........
Med vänlig hälsning,
Lars
 

Fotograf Martinz

Aktiv medlem
ICC profiler

Nej, kan inte hitta profilerna i varken Easy Photo Print eller på Epsons hemsida.Har letat och sökt men ........
Med vänlig hälsning,
Lars
Hejsan ....
Om du går in på exempelvis Perma-Jets eller Hahnemuhles hemsida och sök på samma typ av papper som du söker så brukar dessa profiler finnas för de flesta av Epsons skrivare. Skicka ett mail till mig om du inte lyckas så kan jag bistå. ( finns på fotosidan). Har själv en Epson 4900 ....
Lycka till
Mikael Martinz
 

Flash Gordon

Aktiv medlem
Nej, kan inte hitta profilerna i varken Easy Photo Print eller på Epsons hemsida.Har letat och sökt men ........
Med vänlig hälsning,
Lars
Supreme gloss hör till Epsons standard papper. De finns i drivrutinen när man installerar denna.
Jag har själv drabbats av att dessa försvinner när jag uppdaterar MacOS. Vilket jag gör ofta eftersom jag är betatestare. Av något skäl ersätts skrivarrutinen med AirPrint driven och då ryker också profilerna.

Så tanka ner Epsons egen drivrutin (spara den) och plocka bort AirPrint skrivaren från systemet.
Installera sedan om igen.
 

Ruskpricken

Aktiv medlem
När du ska lägga till skrivaren i en Mac är det bara att ändra från Airprint till Epson SP600 Series när du ska välja rätt drivrutin. Då får du oxå med icc-profilera. Svårare än så är det inte.....
Att hitta icc-profilerna som kommer med vid installationen är lite bökigare på en Mac då dessa ligger i vissa paket som måste packas upp för att kunna ses (ligger alltså dolda av någon anledning(.
 

rospiggen

Aktiv medlem
Supreme gloss hör till Epsons standard papper. De finns i drivrutinen när man installerar denna.
Jag har själv drabbats av att dessa försvinner när jag uppdaterar MacOS. Vilket jag gör ofta eftersom jag är betatestare. Av något skäl ersätts skrivarrutinen med AirPrint driven och då ryker också profilerna.

Så tanka ner Epsons egen drivrutin (spara den) och plocka bort AirPrint skrivaren från systemet.
Installera sedan om igen.
Tack för hjälp och tips!!
Lars
 

rospiggen

Aktiv medlem
När du ska lägga till skrivaren i en Mac är det bara att ändra från Airprint till Epson SP600 Series när du ska välja rätt drivrutin. Då får du oxå med icc-profilera. Svårare än så är det inte.....
Att hitta icc-profilerna som kommer med vid installationen är lite bökigare på en Mac då dessa ligger i vissa paket som måste packas upp för att kunna ses (ligger alltså dolda av någon anledning(.
Tack för tips och hjälp!!
Lars
 
ANNONS