Annons

Justera skärpa i efterhand? (Nikon D850)

Produkter
(logga in för att koppla)

at1981

Aktiv medlem
Hejsan!

Hur går processen till i praktiken egentligen när det gäller den fina funktionen i Nikon D850 att man kan justera fokus i bilden i efterhand!

Vad är det som krävs för att detta skall vara praktiskt genomförbart?
Hur gör man i praktiken?

För mig var detta en av anledningarna till att jag bytte upp mig från D810 till D850! :)

MVH at1981 !!
 

afe

Aktiv medlem
Det går inte att justera fokus i efterhand för bilder tagna med en D850 (eller nästan någon annan kamera)
- vart har du fått den uppgiften från?
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Bortsett från Lytrokamerorna är det endast Canon 5D mark IV som tillåter en liten justering av fokusavstånd i efterhand men då pratar vi en ytterst diskret justering då motivet är nästan helt rätt fokuserat. Denna funktion finms inte i vare sig D850 eller D810.
 
Senast ändrad:

afe

Aktiv medlem
@at1981: menar du kanske funktion för fokusstackning? Det är något helt annat för makro, men som faktiskt finns i D850
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
För att förtydliga för TS: Focus stacking innebär helt enkelt att man kan kombinera flera makrobilder med små justeringar i fokusavstånd för att skapa en bild med större skärpedjup.
 

PMD

Aktiv medlem
Skärpa är ett lite suddigt(!) begrepp. Vanligen är det man brukar kalla skärpa en kombination av upplösning och kontrast. Upplösningen i bilden går inte att göra något åt i efterhand, men man kan justera kontrasten. Det är i princip det man gör när man "skärper upp" en bild i ett bildbehandlingsprogram.

Upplösningen i bilden beror på flera faktorer och en av dem är fokus. Om man inte har fokuserat på det man vill ha skarpt så får man inte så värst bra upplösning. För ljusfältskameror, som exempelvis Lytro som nämns i videon som länkas ovan, kan man faktiskt flytta skärpeplanet i efterbehandling men det är en mycket speciell sorts kamera som resulterar i bilder med ganska få pixlar om man jämför med våra vanligare systemkameror, t.ex.

(Canon EOS 5D IV har något liknande men i betydligt mindre skala. Fokusjusteringarna som kan göras i bildfiler från den kameran är inte i närheten av vad man kan göra med en Lytro-bildfil).

Så man kan delvis ändra skärpan i efterhand för en vanlig kamera, men inte så mycket att det kan rädda en bild som inte har fokus på rätt del av motivet.

Det verkar dock som att det kanske är fokusstackning som svaret på TS fråga och det är inte riktigt samma sak. Jag hoppas att TS inte har köpt sin D850 på felaktiga premisser!
 

lonian

Aktiv medlem
Hejsan!

Hur går processen till i praktiken egentligen när det gäller den fina funktionen i Nikon D850 att man kan justera fokus i bilden i efterhand!

För mig var detta en av anledningarna till att jag bytte upp mig från D810 till D850! :)

MVH at1981 !!
Låter som att du blivit lurad och köpt en ny kamera i onödan.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Kan tilläggas att för stillasittande makro så kan Nikonfunktionen användas för att ta en serie bilder för att i efterhand välja ut den bild där fokus sitter perfekt, man behöver inte slå ihop flera till en bild om man inte önskar ett större skärpedjup

Jag hade dock hoppats att den hade haft fokusgaffling, dvs att man ställde in en serie av 3 och så hade den förskjutet fokus något mellan dessa 3 bilder, som man kunde använda mer till vanlig fotografering (liknade exponeringsgaffling), utan att vid varje serie måste ange inställningar, tror iaf inte att man kan använda 850 på detta sätt
 

iSolen.se

Guest
Kan tilläggas att för stillasittande makro så kan Nikonfunktionen användas för att ta en serie bilder för att i efterhand välja ut den bild där fokus sitter perfekt, man behöver inte slå ihop flera till en bild om man inte önskar ett större skärpedjup

Jag hade dock hoppats att den hade haft fokusgaffling, dvs att man ställde in en serie av 3 och så hade den förskjutet fokus något mellan dessa 3 bilder, som man kunde använda mer till vanlig fotografering (liknade exponeringsgaffling), utan att vid varje serie måste ange inställningar, tror iaf inte att man kan använda 850 på detta sätt
Jag är tämligen övertygad om att TS har sett reklamen för focus stacking. Någon annan fokusfunktion har jag inte sett marknadsföras nämnvärt.

Nu är ju den där kameran rätt bra på fler sätt så jag tror inte TS kommer känna sig missnöjd, det är väl den bästa kameran där ute just nu. Själv har jag inte ens provat stacking.
 

afe

Aktiv medlem
Länken TS postat handlar om focus peaking, vilket återigen är något helt annat (och bara tillämpligt med live view). Vilken funktion är det egentligen du är intresserad av?
 
ANNONS