Annons

AF-S motor gnisslar i 4/300

Produkter
(logga in för att koppla)

jpgrahn

Aktiv medlem
Har precis köpt mig ett begagnat teleobjektiv.
Säljaren uppgav att det gnisslade lite så jag känner mig inte lurad eller så.
Men jag undrar över andras erfarenheter.
Är motorn dödsdömd och borde bytas snarast eller är detta sånt som går att leva med?
Funktionen verkar det inte vara något fel på. Felet är beskrivet på internet och vissa har objektiv där motorn gett upp och det fungerar bara med manuellt fokus.
Någon som har reparerat det hos Nikon? Kostnad?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jag vet att vissa äldre AFS objektiv så som 70-200 VR kunde ibland "gnissla" vid fokusering efter att de hade reparerats och fått ny AFS-motor.
Det jag kommer ihåg av det är att på den tiden ansåg Nikon att gnisslandet inte var något problem som på något sätt påverkade funktionaliteten och därmed inte heller gjorde något åt det.

Men det var länge sedan jag läste om problemet och jag har själv inte haft problemet eller fått någon motor bytt.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Jag vet att vissa äldre AFS objektiv så som 70-200 VR kunde ibland "gnissla" vid fokusering efter att de hade reparerats och fått ny AFS-motor.
Det jag kommer ihåg av det är att på den tiden ansåg Nikon att gnisslandet inte var något problem som på något sätt påverkade funktionaliteten och därmed inte heller gjorde något åt det.

Men det var länge sedan jag läste om problemet och jag har själv inte haft problemet eller fått någon motor bytt.
Tack!
Mitt 300 kanske är ungefär jämngammalt med 70-200 VR 1.
Så det låter ju lite hoppfullt i alla fall.
Helst vill man ju kunna fråga Nikon direkt men vad jag hört så lämnas inga uppskattningar ut om de inte fått kontrollera objektiv direkt. Inga bedömningar över telefon.
Synd, men jag kan förstå varför.
Kommer nog att kontakta Nikon i alla fall. Om inte annat än så för att få fördomen bekräftad.
 

Daniel Papic

Aktiv medlem
Hej. Jag äger själv två gnisslare - 85 samt 300, båda är av den gamla D-typen. 85 har gnisslat/rasslat sedan 2005 men inga övriga symtom. Är ju dock ingen fördel med oljud från fokuseringen, men i mitt fall bortser jag från det.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej. Jag äger själv två gnisslare - 85 samt 300, båda är av den gamla D-typen. 85 har gnisslat/rasslat sedan 2005 men inga övriga symtom. Är ju dock ingen fördel med oljud från fokuseringen, men i mitt fall bortser jag från det.
- - -
Tack, bra att veta.
Jag förstår varför Nikon inte vill ge kostnadsförslag på objektiv som dom inte ens fått undersöka. Det kan ju mycket väl finnas saker som är fel utöver det kunden, jag alltså, begriper. Jag fick objektivet till ett bra pris och säljaren var helt öppen med oljudet. Nu funderar jag på om det är värt att laga. Om det kostar under 2000 skulle jag säga att det är värt det. Men mer än det är ju tveksamt.
Men samtidigt så verkar det ju lite uppmuntrande att inte fler meddelar att de haft problemet. Med tanke på jag inte kommer att använda objektivet dagligen så kanske det kan hålla många år än. Hoppas det.
Det jag skulle vilja försöka få Nikon att tala om är hur mycket en typisk reparation av ett AF-S 4/300 där man bytt motor kostar. Då har dom ju inte låst sig för en uppskattning av hur mycket just mitt objektiv kostar att laga.
Jämför med bilbranschen. Såklart, den är ju mångdubbelt större och det finns inte en monopolsituation som i kamerabranschen. Det är väl därför det inte brukar vara svårt att få ett ungefärligt belopp för en reparation på bilen.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Hej. Jag äger själv två gnisslare - 85 samt 300, båda är av den gamla D-typen. 85 har gnisslat/rasslat sedan 2005 men inga övriga symtom. Är ju dock ingen fördel med oljud från fokuseringen, men i mitt fall bortser jag från det.
Fast 85 av D-typ har ju inte SWM-motor, utan är skruvdrivna, så det är något helt annat. 300 av D-typ kan vara av lite olika sort.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Just AF-S 300/4 och AF-S 17-35/2,8 verkar vara lite mer gnälliga. Dock svårt att säga om det beror på antalet sålda exemplar eller konstruktionerna. Det är äldre objektiv och kan vara en kombination.

Det kan bero på att damm och smuts har kommit in men det kan också vara svanesången. På det äldsta fotoforumet finns mänder av trådar med rapporter om att objektiv har gnisslat i flera år till att de gnisslat och lagt av kort därpå. Andra har upplevt att de bara gnisslat till första gången om det inte har använts på länge.

AF-S-motorerna är helkapslade och Nikon byter dem enbart, de servar dem inte. Kostar allt mellan 3-12 tusen.

Sedan vet man inte vad objektivet har varit med om innan det har undersökts. En trist tråd på det gamla amerikanska forumet handlade om ett 600/4 (första versionen) med död AF. Ägaren fick en offert på runt 12 och efter mycket letande hittade Nikon en motor, Då upptäcktes att objektivets moderkort var trasigt och sådana gick inte att uppbringa så det blev ingen reparation.

Funkar allt som det ska finns det oberoende reparatörer, även här i Sverige, som knäcker upp, rengör och smörjer upp AF-S-motorer.
- - -
Din rapport är ju lite oroväckande! :)
3000 är väl på gränsen till hanterbart. 12 000 är det absolut inte. Däremot kan 12000 för ett objektiv som kostat 100000 vara mer väntat.

Jag har hittat väldigt lite. Inget konkret om att någon fått sitt AF-S 4/300 reparerad. Och inte något konkret om kostnaden. Det har vinkats om 250 - 500 dollar för en reparation. Men helst vill man ju höra något från en svensk ägare som fått sitt objektiv reparerat här.

Jag har inga större problem med Nikons service. Vi har haft diskussioner ibland men i slutändan har det fungerat bra. Tänkte jag ska försöka ringa och prata med någon vettig person i nästa vecka.

Elektronik åldras ju som allt annat. Objektivet är väl en 15 år gammalt eller så. Hur länga håller Nikon reservdelar i lager? Ditt exempel om ett moderkort som inte gick att uppbringa är väl rätt typiskt för vår tid. Man kan plocka isär 50 år gamla objektiv och sätta ihop dom med full funktion igen tack vare att de saknar allt vad elektronik heter.

Jag har erfarenhet av två oberoende reparatörer. LP-Foto och Lasses. Lasses var ju bara bäst!
Vilka oberoende reparatörer med bra rykte i Sverige känner du till?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Det var inte meningen att skrämma någon med prisintervallet. 300-400 dollar verkar vanligast men räknar man om det till service hos Nikon här kan det vara realistiskt att räkna med en ”dollarkurs” på 10. De större telena kostar mer.

Normalt kan man räkna med att reservdelar tillhandahålls tio år efter att produkter gått i graven, men det kan variera och är ingen absolut sanning.

Nu när Schönherrs låst dörren skulle jag vända mig till LP Foto, som anlitar samma reparatör.
- - -
Jag har utnyttjat Werner som brukade jobba hos LP Foto. Tror att han har gått i pension. Vet du om dom har någon ny duktig tekniker?
Jag håller med om att man ofta kan räkna dollarkursen som 10 kr/dollar.
Att reservdelar bara hålls i 10 år är ju lite oroväckande. Förhoppningsvis har Nikon kvar reservdelar för detta objektiv ett tag till.
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Det känns ju betryggande. Antagligen är det väl så att Nikon säljer ut sitt lager. Jag tvivlar på att den tillverkas fortfarande. Nu finns ju en ny version med många förbättringar.
Cyberphoto har nyligen testat på nytt med en modernare kamera:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni300afs

Och om serienumret är 300049 - 338673 är objektivet tillverkat från 2006 och framåt enligt den här sidan:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#300

Frippe

ps
Möjligen kan man fundera på om Nikon borde sänka nypriset från cirka tolvtusen på denna så att det blir en rimligare skillnad upp till den nykonstruerade för cirka sjuttontusen. Eller tänker jag fel?
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Cyberphoto har nyligen testat på nytt med en modernare kamera:
https://www.cyberphoto.se/info.php?article=ni300afs

Och om serienumret är 300049 - 338673 är objektivet tillverkat från 2006 och framåt enligt den här sidan:
http://www.photosynthesis.co.nz/nikon/serialno.html#300

Frippe

ps
Möjligen kan man fundera på om Nikon borde sänka nypriset från cirka tolvtusen på denna så att det blir en rimligare skillnad upp till den nykonstruerade för cirka sjuttontusen. Eller tänker jag fel?
- - -
Tillverkarnas prissättning är outgrundlig.
Varför kan inte dom objektiv som jag vill ha bli billigare...

Objektivet känns ju bra så det är inte något fel på det som jag kan se. Tänkte att det kanske kunde vara värt att kosta på lite för att det skulle bli helt 100%. Men det fungerar så bra att jag nog kommer att köra med det ett tag till.
Intressesant att Cyberphoto kostade på sig ett nytt test. Kan det verkligen stämma? Men det ser ut så att döma av datumet.
 

PMD

Aktiv medlem
Möjligen kan man fundera på om Nikon borde sänka nypriset från cirka tolvtusen på denna så att det blir en rimligare skillnad upp till den nykonstruerade för cirka sjuttontusen. Eller tänker jag fel?
Det gamla objektivet är optiskt bättre än det nya, enligt Cyberphotos test (men saknar VR och är större och tyngre) så man kanske får vad man betalar för?
 
ANNONS