Annons

D850: mekaniskt haveri

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej servicerådgivarfotosidan!
Jag höll på att helt fredligt fotografera med min rätt så sabla nya D850, när plötsligt det här hände - se bifogad bild, om jag lyckas få upp den.
Vad är det som hänt egentligen? Har mattskivan gett sig ut på vift? Om det syns på bilden. Jag kan förstås ta bild ur annan vinkel om det behövs.

Jag tänker inte ge mig in och pilla själv förrän jag är säker på att det är mer eller mindre riskfritt.

Något sådant här har aldrig hänt mig tidigare.
 

Bilagor

iSolen.se

Guest
Hej servicerådgivarfotosidan!
Jag höll på att helt fredligt fotografera med min rätt så sabla nya D850, när plötsligt det här hände - se bifogad bild, om jag lyckas få upp den.
Vad är det som hänt egentligen? Har mattskivan gett sig ut på vift? Om det syns på bilden. Jag kan förstås ta bild ur annan vinkel om det behövs.

Jag tänker inte ge mig in och pilla själv förrän jag är säker på att det är mer eller mindre riskfritt.

Något sådant här har aldrig hänt mig tidigare.
Ser ut som spegeln hamnat i mellanläge. Gå tillbaka till butiken med den, det är bättre de gör något dumt än du.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Ser ut som spegeln hamnat i mellanläge. Gå tillbaka till butiken med den, det är bättre de gör något dumt än du.
Ja, det tycker jag också att det ser ut som och att det bredare är huvudspegeln och det mindre som man ser spegelytan på är den som sitter bakom som riktar ned ljuset till ljusmätaren och AF-sensorerna.
 

horvendile

Aktiv medlem
Tack för råd!
Det skulle i så fall förklara... ja alltså jag har aldrig riktigt fattat var autofokussensorerna sitter och hur ljuset kommer dit.
Men hur som helst. Om ni ska gissa, är det här något butiken (Scandinavian Photo) kan fixa lokalt? Jag är inte NPS men har tungt räknat med att ha kameran nästa helg.
 

iSolen.se

Guest
Tack för råd!
Det skulle i så fall förklara... ja alltså jag har aldrig riktigt fattat var autofokussensorerna sitter och hur ljuset kommer dit.
Men hur som helst. Om ni ska gissa, är det här något butiken (Scandinavian Photo) kan fixa lokalt? Jag är inte NPS men har tungt räknat med att ha kameran nästa helg.
Antagligen inte men med lite "tur" kanske du råkat få något strömavbrott eller smäll vid fel tillfälle och allt bara behöver återpositioneras men det är som sagt bättre att butiken försöker sig på det än du med tanke på garantin.

Gissar att du helt enkelt försökt att trycka av en gång till?
 

MisterMustard

Aktiv medlem
Rör sig något när du gör det eller vad händer?

Jag skulle inte vara orolig för att trycka (mycket lätt) på spegeln för att känna hur den känns.
 

Gimbal

Aktiv medlem
Är det inte bara att trycka upp den övre "luckan" mot mattskivan igen? Jag gissar att den kommer klicka fast i ett övre läge.

Obs det är en gissning av erfarenhet från andra kamerahus. Vet ej om detta hus är speciellt på något sätt.
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag misstänker och hoppas att det är lätt fixat.
Men dels är jag feg. Jag vill inte försätta mig i ett läge där det plötsligt är mitt fel (enligt tillverkare/återförsäljare) att min dyrkamera är trasig.
Dels kan det vara intressant att veta om det här är något som behöver åtgärdas på något mer förebyggande sätt.
 

iSolen.se

Guest
Jag misstänker och hoppas att det är lätt fixat.
Men dels är jag feg. Jag vill inte försätta mig i ett läge där det plötsligt är mitt fel (enligt tillverkare/återförsäljare) att min dyrkamera är trasig.
Dels kan det vara intressant att veta om det här är något som behöver åtgärdas på något mer förebyggande sätt.
Rätt tänkt, det är kanske billigt att fixa nu men dyrt om något gått sönder.

Vad gjorde du när det hände?
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Definitivt gå tillbaka till butiken med den. Även om du fixar det själv nu så vet du inte orsaken. Det kan hända igen och tänk om nästa gång hamnar utanför garantitiden?

/Stefan
 
ANNONS