Annons

Thom Hogans böcker

Produkter
(logga in för att koppla)

horvendile

Aktiv medlem
Hej!
Jag märker att jag överväger att köpa Thom Hogans bok om D850:
http://dslrbodies.com/books/bythom-complete-guides-/nikon-d850-guide.html
Jag har aldrig tidigare köpt någon sådan bok utan tänkt ungefär "Lappri!", men med D850 kanske det blir ändring.

Trehundra spänn är inte hela världen, men ett foruminlägg är gratis, därför frågan: har någon av er läst en Hogan-kamerabok? Var den... bra? I någon betydelse av bra.

Även om jag inte alltid delar hans preferenser gillar jag hur han skriver om kameror på sin sajt, och om det överförs väl till boken finns det gott hopp känner jag.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Hej!
Jag märker att jag överväger att köpa Thom Hogans bok om D850:
http://dslrbodies.com/books/bythom-complete-guides-/nikon-d850-guide.html
Jag har aldrig tidigare köpt någon sådan bok utan tänkt ungefär "Lappri!", men med D850 kanske det blir ändring.

Trehundra spänn är inte hela världen, men ett foruminlägg är gratis, därför frågan: har någon av er läst en Hogan-kamerabok? Var den... bra? I någon betydelse av bra.

Även om jag inte alltid delar hans preferenser gillar jag hur han skriver om kameror på sin sajt, och om det överförs väl till boken finns det gott hopp känner jag.
Jag köpte hans bok om D700. Massor av information men inte det mest lättillgängliga. Kanske jag inte riktigt orkade ta till mig allt eller att jag kände att jag redan kunde det mesta.
Finns det något som du känner att du inte kan?
 

horvendile

Aktiv medlem
Finns det något som du känner att du inte kan?
Ja. Exempel:
Jag har inte så bra koll på autofokussystemet som jag skulle vilja.
Jag är nyfiken på hur de mindre raw-formaten fungerar.
Och är fundersam över eventuella nackdelar med att använda elektronisk slutare.

Om allt detta behandlas i boken så att jag blir nöjd kan jag förstås inte veta.
Och åtminstone delar av det går säkert att hitta på annat håll. Men det kan vara bekvämt att ha det samlat.

Sedan kan det också tänkas att jag får svar på frågor jag inte visste att jag hade.
 

jpgrahn

Aktiv medlem
Ja. Exempel:
Jag har inte så bra koll på autofokussystemet som jag skulle vilja.
Jag är nyfiken på hur de mindre raw-formaten fungerar.
Och är fundersam över eventuella nackdelar med att använda elektronisk slutare.

Om allt detta behandlas i boken så att jag blir nöjd kan jag förstås inte veta.
Och åtminstone delar av det går säkert att hitta på annat håll. Men det kan vara bekvämt att ha det samlat.

Sedan kan det också tänkas att jag får svar på frågor jag inte visste att jag hade.
Med tanke på hur noggrann Thom är så är det nog mycket möjligt att du får svar.
Så visst kan det vara värt pengarna att ha något permanent som referensverk.
Själv fick jag en tryckt bok och CD skickad till mig men det har han slutat med nu.
 

TBone

Aktiv medlem
Jag har hans bok om D600. Extremt pratig, det är en fantastisk mängd ord som används. Eller snarare, det intressanta finns bland en massa trivial info och information om (Nikons) digitalkameror i allmänhet. Jag skulle säga att den bolen inte är värd pengarna, men det fanns en del intressanta saker. Jag gissar att ett mer avancerat AF-system som det i D850 kan kanske vara ett intressant kapitel...
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag har hans bok om D600. Extremt pratig,
Ja det är ju en amerikansk bok :)
Rimligen är även den om D850 pratig, den är ju över 1000 sidor. Det är en komplex kamera, men knappast för 1000 sidor egentligen.
Jag lutar ändå åt att köpa boken när jag kommer åt, men tack för varningen!
 

Ventures

Aktiv medlem
Står inte allt i manualen?
Manualerna brukar visserligen vara ganska tråkig läsning och man får fundera ut själv vad som är användbart.
De här böckerna är väl annars ett smart sätt att tjäna pengar på de som inte orkar öppna manualen men ändå är nyfiken på vad kameran kan göra.

Det finns en "pro user" manual för D3 på Nikons hemsida (gratis) med snabbtips på inställningar för olika situationer. Tyvärr har jag inte hittat någon motsvarande för min D810 hos Nikon. Men den kanske inte kvalar in som en pro-kamera.
 

Ventures

Aktiv medlem
Korta svaret är nej.
Blir bara nyfiken på hur Thom Hogan hittat fler funktioner än Nikon själva.
Beskrivningen av innehållet verkar inte peka på något extraordinärt, men jag har heller inte läst varken boken eller manualen för D850.
Men står det att man "måste" köpa boken så... ;-)
Jag har inget emot den här typen av böcker. Det brukar vara lätttillgänglig och underhållande läsning. Men jag tror heller inte att de är helt nödvändiga, egentligen.
 

thommya

Aktiv medlem
Blir bara nyfiken på hur Thom Hogan hittat fler funktioner än Nikon själva.
Beskrivningen av innehållet verkar inte peka på något extraordinärt, men jag har heller inte läst varken boken eller manualen för D850.
Men står det att man "måste" köpa boken så... ;-)
Jag har inget emot den här typen av böcker. Det brukar vara lätttillgänglig och underhållande läsning. Men jag tror heller inte att de är helt nödvändiga, egentligen.
Man behöver väl inte hitta fler funktioner för att beskriva dem och dess användningsområde bättre än Nikons manualer? Lika lite som man behöver hitta nya svenska fåglar för att skriva ytterligare en bok om svenska fåglar?
I boken beskriver Thom inte bara kamerans funktioner och knappar. Han går även igenom när och hur man använder var och en av dem beroende på olika typer av fotografering. Vill du veta vilka av de fyrtio bracketing-alternativen som kan vara användbara under olika ljusförhållanden? Eller vilket autofokuseringsläge som passar bäst olika fotosituationer? Och varför?

Den är på hela 1081 sidor och går igenom alla funktioner och knappar på ett sätt som egentligen alla Nikon-manualer borde vara skrivna.

Han har gjort sig ett namn på att skriva väldigt bra och förklarande böcker om Nikonkameror och dess funktioner av en anledning.
Jag har Thoms böcker för Nikon D300 och D800 och kan rekommendera dem varmt.

Thommy
 

horvendile

Aktiv medlem
Jag köpte boken igår!
Är dock svårt ansatt av småbarn och har inte hunnit titta i den mer än bara lite grann.
 
ANNONS