Annons

Inventarier av mindre värde

Produkter
(logga in för att koppla)

jrydberg

Aktiv medlem
Tänkte köpa lite utrustning i mitt nya AB. Reglerna runt inventarier av mindre värde säger:

"Om det finns ett samband mellan flera inventarier, exempelvis om man köper skrivbord och stolar till ett större kontor samtidigt eller vid flera tillfällen, så skall totalsumman för hela anskaffningen användas vid bedömningen av om inventarierna utgör inventarier av mindre värde."

Hur resonerar ni runt "det finns samband" ? Säg t.ex. att jag köper ett par blixtar för 21tkr exkl moms. Nästa månad så inser jag att jag behöver ett par nya reflektorer och raster. Tillsammans blir summan över 0,5 basbelopp, vilket är gränsen för inventarier av mindre värde. Skulle ni se de två inköpen som en del i en större anförskaffning, och bokföra det som ett inventarie med avskrivningstid på 3 eller 5 år?
 

ErlandH

Aktiv medlem
Jag skulle nog välja det alternativ som passade bäst. Tror inte att Skatteverket kommer att ha några större invändningar.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Inventarier

Om man är osäker kan man alltid yrka öppet. När du gör deklarationen bifoga ett brev med allt du har gjort.
 

Fotosmurfen

Aktiv medlem
Inventarier

Någon avskrivningstid på 3 år finns inte. Om inventariernas livslängd är under
3 år så direktavskriver man dem oberoende av värdet.







Tänkte köpa lite utrustning i mitt nya AB. Reglerna runt inventarier av mindre värde säger:

"Om det finns ett samband mellan flera inventarier, exempelvis om man köper skrivbord och stolar till ett större kontor samtidigt eller vid flera tillfällen, så skall totalsumman för hela anskaffningen användas vid bedömningen av om inventarierna utgör inventarier av mindre värde."

Hur resonerar ni runt "det finns samband" ? Säg t.ex. att jag köper ett par blixtar för 21tkr exkl moms. Nästa månad så inser jag att jag behöver ett par nya reflektorer och raster. Tillsammans blir summan över 0,5 basbelopp, vilket är gränsen för inventarier av mindre värde. Skulle ni se de två inköpen som en del i en större anförskaffning, och bokföra det som ett inventarie med avskrivningstid på 3 eller 5 år?
 
Skrivbord skulle jag inte försöka dra av. Det tror inte jag går alls. I alla fall inte i en enskild firma. Möjligen i ett Ab men det är oklart. Det är en alldeles för alldaglig produkt för att dra av.
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Skrivbord skulle jag inte försöka dra av. Det tror inte jag går alls. I alla fall inte i en enskild firma. Möjligen i ett Ab men det är oklart. Det är en alldeles för alldaglig produkt för att dra av.
Om man drar av för arbetsrum så låter det rimligt att även kunna dra av för nödvändig utrustning i rummet.

Just fotografer kan dra av rätt mycket än de flesta andra, om man kan visa att det använts som rekvisita ;)
 
ANNONS