Annons

Sigma 105/2,8 macro till Nikon D7200?

Produkter
(logga in för att koppla)

LinsLucas

Aktiv medlem
Hej alla fotointresserade!
Nu börjar våren göra sig påmind och de flesta fotointresserade börjar tina upp ur vinterdvalan.
I takt med att vårblommorna poppar upp ur marken blir jag mer och mer sugen på ett macro-objektiv. Rajala har just nu en kampanj på Sigma af 105/2,8 ex dg OS hsm macro. Priset ligger på 3490 tror jag.
Kan detta vara ett bra val till en nikon D7200? Totala brännvidden landar någonstans runt 150mm med cropfaktorn.
Men jag har många gånger läst att Nikon och Sigma inte alltid lirar ihop. Folk har problem med att autofokusen inte vill fungera.

Finns det någon här på sidan som vet om af fungerar med denna kombination av objektiv och kamera? Bör tillägga att jag har senaste firmwaren installerad. (Vet dock inte exakta versionen just nu)

Vore tacksam om någon kan bringa klarhet i denna fråga!
 

FredrikB

Aktiv medlem
Jag har kört Sigmas 105/2,8 till D700 och D3s och det funkar utmärkt. Dessutom är det en grymt bra optik vad gäller skärpa, ända från full öppning.
 

lonian

Aktiv medlem
När det gäller macrobilder så är ändå mf det jag använder mest, men möjligen för andra typer av bilder så.
 

Brix

Aktiv medlem
Hade själv ett Sigma 105mm macro till min D7000 förut och det funkade utmärkt! Autofokusen funkade fint.
I övrigt är det ett objektiv jag varmt kan rekommendera. Mycket skarpt och har en fin bokeh :)
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Det verkar vara entydiga svar här, skönt! Det får nog bli så att jag beställer ett ex i morgon. Tack för hjälpen!

Och som påpekades i ett inlägg ovan. Vid macrofotografering använder man oftast manuell fokus. Men jag brukar använda af som grovjustering, och sedan finlira manuellt. Hoppas att detta går utan att behöva koppla om mellan af/mf på objektivet? På Nikons egna macroobjektiv kan man göra så vet jag.
 
ANNONS