Annons

Tamron eller Tamron

Produkter
(logga in för att koppla)

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Hej

Min fru har börjat intressera sig för makro och funderar på att skaffa sig ett Tamron 90mm till sin NikonD7200. Nu finns det två stycken. En äldre AF 90mm f2.8 SP DI Macro 1:1 utan bildstabilisering och ett nyare SP 90mm f2.8 Di Macro 1:1 med bildstabilisering. Det skiljer 3000 kr mellan dem i pris. Är det någon som har erfarenhet av något av dem eller kanske till och med båda?

Mvh Jörgen
 

zosma

Aktiv medlem
Nu har jag inte någon av dom, utan Sigma 105 mm makro. Men jag skulle nog välja den med bildstabilisering. Eftersom objektivet går att använda till mycket annan än bara makro. Sen har jag för mig att den äldre utan stabilisering har inte innerfokusering.
 

pdahlen

Aktiv medlem
Jag skulle och har valt den med stabilisering, fast jag har valt den generation 1 och den är nog bara hälften så dyr. De med VC finns i två generationer. Den äldre är utan internfokusering och blir dubbelt så långt vid närgränsen, den har ganska dålig AF också. Eftersom man kan använda ett makro även som korttele så är det ingen nackdel man har ett snabbt och smidigt objektiv. Några kommer att säga att man inte har någon nytta av AF vid makro, men det är inte sant jag använder alltid AF, eventuellt gör man en manuell finjustering men oftast inte. När jag fotograferar flygande insekter så kör jag på AF-C och låter objektivet hitta fokus, många bilder blir kassa men det finns ett antal OK också

Har hört mycket gott om Sigma 105/2,8 har inte använt det själv, men har haft Sigma 150/2,8 den hade sämre AF än det Tamron jag har idag.
 

LinsLucas

Aktiv medlem
Jag vill slå ett slag för Sigma EX 105/2,8 DG OS HSM Macro.
Jag köpte detta för någon vecka sedan och har använt det en hel del sedan dess. På en Nikon med APS-C-sensor motsvarar det nästan 160mm brännvidd. (Använder själv D7200)
Otroligt skönt att komma nära motivet. Objektivet har bra bildstabilisering och intern fokusering. Hittills har jag använt det till blommor och porträtt, och det fungerar utmärkt för båda.
Objektivet har en skön oskärpa (bokeh) och fokuserar snabbt. Dessutom är det riktigt prisvärt jämfört med Tamrons motsvarighet. Priset ligger på 3500-4000 för ett nytt.
Några nackdelar då? Jo, fokusmotorn är relativt högljudd och objektivet väger en del, runt 700g om jag minns rätt?

Test finns att läsa här: https://www.cyberphoto.se/info.php?article=105osni
 

TheInvisibleJackal

Aktiv medlem
Tack för alla synpunkter.

Efter lite frågor både här och på andra ställen så lutar det åt den nyare Tamron 90mm med bildstabilisering.

Mvh Jörgeb
 
ANNONS