Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Ladda ur batterier i kameran innan långtidsförvaring

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
Varför vill man göra det?
Jag har visserligen läst om min Canon att man inte ska ladda batteriet innan man ”lägger undan” det. Att det alltså inte ska lagras fulladdat. Och inte i kameran.
Och vad menas med långtidsförvaring?

Min EOS 7D har legat så gott som orörd de senaste tre åren. Med batteriet i. Den funkar hur bra som helst vid de fåtal tillfällen jag tar med den som komplement.

PS
Laddaren till min EOS 1D har en ”synkroniseringsfunktion” som laddar ur batteriet. Men den börjar automatiskt ladda så fort den nått botten.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Litiumjon-celler tar skada av att ligga med hög cellspänning längre tider.
Och de tar skada av att ligga med för låg cellspänning längre tider.

Förvaras de fulladdade länge och inte används kommer de att förlora en massa kapacitet (upp till 20% årligen brukar man ange) som inte kan återfås. Och lägger man undan dem när de är ”tomma” finns alltid risken att en eller flera cellers spänning sjunker så lågt att laddarens eller batteripackets interna övervakningskrets anser att cellspänningen är för låg för att kunna laddas upp igen.
Cellen kan dessutom ta skada och inte längre gå att använda.

Förvaring bör ske kring 50-70% av fulladdning.
Har man kontroll över cellerna och ser till att de inte sjunker för lågt kan man låta den ligga på 50%.

Lämnar man batterierna i Nikons större kameror som D3/D4 etc så brukar de husen kontinuerligt dra ström från batteriet även i avstängt läge. Inte mycket men ca 1mA. Så med en cellkapacitet på 2500 mAh så är batteriet tömt efter 3 månader. Därefter kliver batteriets skyddskrets in och avbryter det hela.

Som slutkläm kan man säga:
Långtidslagra i 60-70% och låt det sedan ligga utanför kameran.

Titta sedan till det efter några månader. Är det ”tomt” så ladda upp det till 70% igen och titta till det ofta i fortsättningen.
Ligger det stadigt på 70% vid kontrollen så ladda ur det ner till 50% och låt det sedan lagras i lugn och ro utanför kameran igen. :)
 

Erik X

Aktiv medlem
Li-Ion klarar långtidslagring ('långtid' avser flera månader) bäst när de har 40-60% laddningsstatus. Fulladdat innebär ökad 'stress' och därmed snabbare åldring enligt batteriexperterna. Å andra sidan är djupurladdning ännu mer skadligt så man får se upp så att självurladdningen gör att 40% går till 0% med tiden.. Lagring i sval temperatur är mycket viktigt för lång livslängd. Arrhenius ekvation säger att 10 grader temp ökning halverar livslängden och den påstås stämma bra för Li-Ion så länge man håller sig under typ 60-70°C, sen accelererar andra kemiska nedbrytningsprocesser.
Hursomhelst, jag drog igång filmningsläget på min gamla 500D i går och lämnade kameran på en halvtimme, då var batteriet nästan tomt. 15 min borde alltså göra att man landar på lagom långtidslagringsnivå :)
 

jiri.basta1

Medlem
Tack för svaren

Jo, saken är den att jag har plockat fram min D750 efter nästan ett års dvala och den fungerade inte. Har ingen aning om hur mkt var batteriet laddat när jag lade undan det. Jag tog original Nikon batteri från kameran och försökte ladda upp det men trots flera timmars laddning då hände ingenting när jag stoppade batteriet i kameran. Nu undrar jag vad som har hänt och hur kan jag fixa det. Ska jag köpa ett nytt batteri? Kunde det hända någonting med kameran så att den behöver repareras?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Jo, saken är den att jag har plockat fram min D750 efter nästan ett års dvala och den fungerade inte. Har ingen aning om hur mkt var batteriet laddat när jag lade undan det. Jag tog original Nikon batteri från kameran och försökte ladda upp det men trots flera timmars laddning då hände ingenting när jag stoppade batteriet i kameran. Nu undrar jag vad som har hänt och hur kan jag fixa det. Ska jag köpa ett nytt batteri? Kunde det hända någonting med kameran så att den behöver repareras?
Om laddaren inte får igång det betyder det att skyddskretsen i batteriet stoppar uppladdningen för att en eller båda cellerna har för låg spänning.

Du har två alternativ.
1. Lägg det i återvinningen och köpa ett nytt - original eller annan leverantör.
2. Försiktigt knäcka upp det och löda loss de urladdade cellerna, ladda upp dem individuellt om du har en laddare som hanterar den här typen av celler och styrning över uppladdningsprocessen. Alternativt ersätta dem med nyinköpta celler med lödöron som du kan löda in i stället och sedan limma ihop det hela igen.


I ditt läge skulle jag gå på punkt 1, Köpa nytt.
Besparingen du kan göra vid byte av cellerna internt är inte så jättestor och kräver en del jobb och teknik.
Vill du verkligen ha punkt 2 gjort kan jag hjälpa dig med det men frakten hit och dit kan äta upp eventuell vinst med det. Jag har byggt om flera av mina batterier till mina större Nikonhus.

Så här ser det ut invändigt.
https://photographylife.com/reviews/third-party-batteries-watson-and-wasabi
 

jiri.basta1

Medlem
Tak för ditt proffssiga svar

Det ser ut så att jag får köpa nytt. Har du någon erfarenhet av att använda andra batterier än originalet? Vilka funkar och vilka inte gör det? Finns det risk att man kvaddar kameran när man är för snål?
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Det ser ut så att jag får köpa nytt. Har du någon erfarenhet av att använda andra batterier än originalet? Vilka funkar och vilka inte gör det? Finns det risk att man kvaddar kameran när man är för snål?
Många lovordar Wasabi-fabrikatet. Jag har dock inte använt dem.

Jag köpte först från Asien vilket jag fick äta upp då försäljningsomsättningen av batterierna verkar ha varit så låga att de jag fick vad döda när de kom.

Därefter köpte jag Patona's batterier och någon mindre USB-laddare från dem att ha på resor.
Ser nu att de har utökat sin linje med "premium" varianter också.

Jag köpte deras gul-svarta standardbatterier och även om de ligger lite lägre i kapacitet än Nikons och andra så håller de vad de lovar och uppvisar inga problem efter ett par år av användning och har bra garantier. Priset lågt vilket ger utrymme att byta ut cellerna i framtiden.

Det är dessutom ett tyskt fabrikat som tar sitt ansvar.

https://www.pts-trading.de/en/camera/
 

Erik X

Aktiv medlem
Om laddaren inte får igång det betyder det att skyddskretsen i batteriet stoppar uppladdningen för att en eller båda cellerna har för låg spänning.

Du har två alternativ.
1. Lägg det i återvinningen och köpa ett nytt - original eller annan leverantör.
2. Försiktigt knäcka upp det och löda loss de urladdade cellerna, ladda upp dem individuellt om du har en laddare som hanterar den här typen av celler och styrning över uppladdningsprocessen. Alternativt ersätta dem med nyinköpta celler med lödöron som du kan löda in i stället och sedan limma ihop det hela igen.
Gör ABSOLUT INTE det som föreslås under punkt två om ni inte vill bränna ner hus och hem. Skälet till att laddelektroniken blocker laddning efter djupurladdning är att elektroderna beläggs med ren koppar vid djupurladdning (om jag minns rätt, det var ett tag sen jag gick kursen i Li-Ion batteriteknik). Om man sedan laddar upp batteriet riskerar man att det bildas 'dendriter'-spetsiga metalltaggar som kan punktera isolationsbarriären och skapa lokal kortslutning. Detta leder till lokal överhettning och startar i värsta fall brand.. Li-ion brinner bra, jag lovar.. jag har testat. Celler som varit urladdade under 2V ska kasseras enligt samtliga batteritillverkare jag varit i kontakt med
Vi gjorde temperaturåldring på batterier av många olika fabrikat. Typiskt för kina-tillverkade Li-Ion var att de tappade orken i kyla samt att de åldrades ungefär 5 gånger snabbare än batterier tillverkade i EU, USA Japan eller Israel.. Det stämmer ganska bra med min erfarenheten av Kina-piratbatterier till kameror.
 

Artis

Aktiv medlem
Fippla aldrig med batterier och köp endast original. De några slantar du sparar med köp av tredje part kan resultera i förstörd hus och garanti rycker direkt. Snålheten bedrar vissheten är ett välkänt ordspråk.
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Gör ABSOLUT INTE det som föreslås under punkt två om ni inte vill bränna ner hus och hem. Skälet till att laddelektroniken blocker laddning efter djupurladdning är att elektroderna beläggs med ren koppar vid djupurladdning (om jag minns rätt, det var ett tag sen jag gick kursen i Li-Ion batteriteknik). Om man sedan laddar upp batteriet riskerar man att det bildas 'dendriter'-spetsiga metalltaggar som kan punktera isolationsbarriären och skapa lokal kortslutning. Detta leder till lokal överhettning och startar i värsta fall brand.. Li-ion brinner bra, jag lovar.. jag har testat. Celler som varit urladdade under 2V ska kasseras enligt samtliga batteritillverkare jag varit i kontakt med
Vi gjorde temperaturåldring på batterier av många olika fabrikat. Typiskt för kina-tillverkade Li-Ion var att de tappade orken i kyla samt att de åldrades ungefär 5 gånger snabbare än batterier tillverkade i EU, USA Japan eller Israel.. Det stämmer ganska bra med min erfarenheten av Kina-piratbatterier till kameror.

Du har helt rätt.
Har de sjunkit allt för lågt ska de kasseras. Jag borde ha förtydligat det.
Min laddare med analys och övervakning håller koll på det och de celler jag använder för nya paket är oftast LG chem och ibland Sony.
 

jiri.basta1

Medlem
Tack för all hjälp

Nu har jag löst problemet. Alla mina batterier var paj. Köpte en ny Nikon original från lagret plus en "jupio" från K&C. Båda gick ladda upp i Nikons original laddare. Ska kolla om min nyinköpta "reseladdare " Patona gör det lika fint. Nu ska jag ge min ut och plåta. Skoj!!
 

Hängbjörk

Aktiv medlem
Vad är bäst när man har TVÅ batterier i kameran?

Hej, hakar på med en fråga som säkert är mer akademisk än praktiskt viktig. Eller?

Antag att jag har samma kamera som frågeställaren men dessutom ett batterigrepp. Vad är då bäst om jag för säkerhets skull har ett batteri i kameran och ett i greppet?

Jag brukar börja med ett full-laddat i huset och sedan använda det ett tag till cirka 65 procent och därefter kör jag bara med batteriet i greppet och laddar på det när det är lagom. Då slipper jag att skruva av greppet lika ofta och har ändå en säkerhet med flera hundra bilder kvar om greppets batteri tar slut.

Ibland växlar jag över och kör "slut" på batteriet i kameran i stället. Etc.

Vad säger ni andra?
/Frippe
 
ANNONS