Annons

Vem äger bilder som jag tagit med annans kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Hejsan

Jag jobbar som frilansfotograf och bevakar olika event som jag säljer bilder från.

Var på ett nyligen på ett event och fotade när en person som skulle medverka och som såg mig gå omkring och fotade kom fram till mig med sin iPad och bad mig ta bilder under hans framträdande - han skulle få ett pris för en verksamhet som han ledde.

Jag la ifrån mig min kamera och tog ett 30-tal bilder med hans ipad och efter programpunkten fick han tillbaka den och drog utan att säga ens ett tack.

Nu finns bilderna som jag tog utlagda på bla Facebook och kan komma att hamna även på arrangörens sidor utan att angivelse att det är mina bilder.

Min fråga är väldigt enkelt - Vem äger upphovsrätten till bilderna som jag tog med hans kamera - jag som fotograf eller ägaren till ipadden?

Jag tror att personen som bad mig inte förstod att jag faktiskt var där och jobbade och istället för att ta egna bilder som jag kunde sälja tog bilder åt honom och missade egen intäkt.

Har ni dessutom några tips hur ni gör när ni ombeds ta bilder åt andra när i själva är på uppdrag?

/Jan-Erik
 

ztenlund

Aktiv medlem
"Den som har skapat" respektive "Den som har framställt" är vad det står i upphovsrättslagen. Vem som äger kameran spelar alltså egentligen ingen roll om det inte kan anses finnas någon form av avtal som överför den ekonomiska upphovsrätten e dyl.
 

Thomas Strandberg

Aktiv medlem
Visst hade det varit trevligt om han hade sagt tack,
men eftersom han nog inte förstod att du var där på jobb
skulle jag nog inte fundera så mycket på upphovsrätt,
på samma sätt som när ett turistpar ber att man tar en bild
av dem framför någon sevärdhet.
/Thomas
Hejsan

Jag jobbar som frilansfotograf och bevakar olika event som jag säljer bilder från.

Var på ett nyligen på ett event och fotade när en person som skulle medverka och som såg mig gå omkring och fotade kom fram till mig med sin iPad och bad mig ta bilder under hans framträdande - han skulle få ett pris för en verksamhet som han ledde.

Jag la ifrån mig min kamera och tog ett 30-tal bilder med hans ipad och efter programpunkten fick han tillbaka den och drog utan att säga ens ett tack.

Nu finns bilderna som jag tog utlagda på bla Facebook och kan komma att hamna även på arrangörens sidor utan att angivelse att det är mina bilder.

Min fråga är väldigt enkelt - Vem äger upphovsrätten till bilderna som jag tog med hans kamera - jag som fotograf eller ägaren till ipadden?

Jag tror att personen som bad mig inte förstod att jag faktiskt var där och jobbade och istället för att ta egna bilder som jag kunde sälja tog bilder åt honom och missade egen intäkt.

Har ni dessutom några tips hur ni gör när ni ombeds ta bilder åt andra när i själva är på uppdrag?

/Jan-Erik
 

Ventures

Aktiv medlem
Såg ett tv-program om Annie Leibovitz där hon tog ett extremt arrangerat gruppfoto där säkert ett tjugotal assistenter riggat upp allt med kostymer och bakgrund då hon typ gled upp i en limousin, steg ur och tryckte på avtryckaren för att sedan dra vidare. Gissar att hon har upphovsrätten.
Det brukar ju vara avtryckarfingret som styr. Utom om det sitter på en chimpans. :)
 

froderberg

Teknikredaktör
Teknikredaktör
Såg ett tv-program om Annie Leibovitz där hon tog ett extremt arrangerat gruppfoto där säkert ett tjugotal assistenter riggat upp allt med kostymer och bakgrund då hon typ gled upp i en limousin, steg ur och tryckte på avtryckaren för att sedan dra vidare. Gissar att hon har upphovsrätten.
Det brukar ju vara avtryckarfingret som styr. Utom om det sitter på en chimpans. :)
Det är inte avtryckarfingret som styr utan den som skapat bilden, förutsatt att det är människa. I ditt exempel är det ändå Annie Leibovitz som styr och avgör när allt är klart för tagning. Hon har antagligen även kommit med bildidén.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]
Jag tror att personen som bad mig inte förstod att jag faktiskt var där och jobbade och istället för att ta egna bilder som jag kunde sälja tog bilder åt honom och missade egen intäkt.

Har ni dessutom några tips hur ni gör när ni ombeds ta bilder åt andra när i själva är på uppdrag?

/Jan-Erik
Du borde kanske avvisat hans förfrågan och sagt att han kunde få köpa dina bilder som du tar med din kamera istället.
Oberoende av hur han valde att använda iPad-bilderna fick ju du ett avbrott i ditt arbete
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Visst hade det varit trevligt om han hade sagt tack,
men eftersom han nog inte förstod att du var där på jobb
skulle jag nog inte fundera så mycket på upphovsrätt,
på samma sätt som när ett turistpar ber att man tar en bild
av dem framför någon sevärdhet.
/Thomas
Jag tar ofta bilder åt andra personer typ semesterbilder men i det här fallet används bilden i en verksamhet på samma sätt som dom bilder som jag tar betalt för.

/Jan-Erik
 

ducedo

Aktiv medlem
Finns ett otal trådar om liknande situationer men jag vill minnas att det inte är helt solklart. Juristen Catharina Ekdahl lyfte bl.a. detta domstolsärendet:

Han bad sedan en okänd förbipasserande att ta ett par bilder på familjegruppen så att han själv kunde delta. Bilderna togs och kameran återlämnades. Domstolen kom fram till att upphovsrätten till bilderna visserligen uppstod hos den som tryckte på avtryckarknappen, men rätten överläts till kamerans ägare i samma stund som den förbipasserande återlämnade kameran.
https://www.fotosidan.se/cldoc/lagochratt/kronika-vem-ager-egentligen-ratten-till.htm
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Jag tar ofta bilder åt andra personer typ semesterbilder men i det här fallet används bilden i en verksamhet på samma sätt som dom bilder som jag tar betalt för.

/Jan-Erik
Du har två frågor att hantera:
1. Är du beredd att offra tid från ditt frilansande för att ta bilder åt någon annan?
2. Om ja: Bryr du dig då om hur andra använder bilder du tar åt dem med deras kamera?

Jag tänkte att det var enklast att sätta stopp redan vid 1. Men om du går till 2 får du väl fundera på hur du avtalar om användning. Innan du ställer upp. Det är ju mycket besvärligare i efterhand.
 

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Du har två frågor att hantera:
1. Är du beredd att offra tid från ditt frilansande för att ta bilder åt någon annan?
2. Om ja: Bryr du dig då om hur andra använder bilder du tar åt dem med deras kamera?

Jag tänkte att det var enklast att sätta stopp redan vid 1. Men om du går till 2 får du väl fundera på hur du avtalar om användning. Innan du ställer upp. Det är ju mycket besvärligare i efterhand.
Ja, du har nog rätt.

Nästa gång skall jag vara mer tydlig med vad som gäller.

Hade förväntat mig ett tack för att jag stod en kvart och tog en ett trettiotal bra bilder uppklättrad på en vinglig stege. Nu tog han bara ipadden och gick utan ett ord. Det var nog det som gjorde mig lite lack.

Men tack alla för era värdefulla synpunkter och goda råd.

Nu går jag och min kamera vidare i livet mot nya mål och motiv. :)

Bästa Fotohälsningar
Jan-Erik

"Det är bättre att fråga och verka okunnig än att inte fråga och förbli det." Kinesiskt ordspråk.
 
ANNONS