Annons

Vem äger bilder som jag tagit med annans kamera?

Produkter
(logga in för att koppla)

Jan-Erik Kaiser

Aktiv medlem
Hejsan

Jag jobbar som frilansfotograf och bevakar olika event som jag säljer bilder från.

Var på ett nyligen på ett event och fotade när en person som skulle medverka och som såg mig gå omkring och fotade kom fram till mig med sin iPad och bad mig ta bilder under hans framträdande - han skulle få ett pris för en verksamhet som han ledde.

Jag la ifrån mig min kamera och tog ett 30-tal bilder med hans ipad och efter programpunkten fick han tillbaka den och drog utan att säga ens ett tack.

Nu finns bilderna som jag tog utlagda på bla Facebook och kan komma att hamna även på arrangörens sidor utan att angivelse att det är mina bilder.

Min fråga är väldigt enkelt - Vem äger upphovsrätten till bilderna som jag tog med hans kamera - jag som fotograf eller ägaren till ipadden?

Jag tror att personen som bad mig inte förstod att jag faktiskt var där och jobbade och istället för att ta egna bilder som jag kunde sälja tog bilder åt honom och missade egen intäkt.

Har ni dessutom några tips hur ni gör när ni ombeds ta bilder åt andra när i själva är på uppdrag?

/Jan-Erik
 

ztenlund

Aktiv medlem
"Den som har skapat" respektive "Den som har framställt" är vad det står i upphovsrättslagen. Vem som äger kameran spelar alltså egentligen ingen roll om det inte kan anses finnas någon form av avtal som överför den ekonomiska upphovsrätten e dyl.
 

Thomas Strandberg

Aktiv medlem
Visst hade det varit trevligt om han hade sagt tack,
men eftersom han nog inte förstod att du var där på jobb
skulle jag nog inte fundera så mycket på upphovsrätt,
på samma sätt som när ett turistpar ber att man tar en bild
av dem framför någon sevärdhet.
/Thomas
Hejsan

Jag jobbar som frilansfotograf och bevakar olika event som jag säljer bilder från.