Gammal 2018-07-11, 19:35
Fredrik AVT

Nikon 1 systemet är officiellt död
Från dpreview:
https://m.dpreview.com/news/39891096...y-discontinued

Nikon Inc. has since confirmed in an email to DPReview that 'The Nikon 1 series cameras, lenses and accessories are no longer in production.'
Gammal 2018-07-11, 20:47
LGNLGN

Undrar vad som hade hänt om man hade gjort Nikon 1 kamerorna med den större m4/3 sensor storleken istället. Olympus och Panasonic uppskattas mycket av sina användare har jag förstått
Gammal 2018-07-11, 20:58
Tony johansson

Det är ju mindre bra, då jag köpte en Nikon 1 AW 1 förra året, och då hade jag inte kunskap om att man behöver byta en O-ring varje år, oaktat om man använder kameran eller inte. Detta för att förhindra att vatten kommer in i kameran.

Om man nu tänker avsluta att tillverka produkter som är kopplade till 1-systemet, hur kommer det då inte att bli med tillgången på O-ringar i den mån man kan tänkas behöva dom 😕 ?
Gammal 2018-07-11, 22:22
PMD

Om du har tur så är det en standardstorlek på o-ringen. Om inte, och Nikon slutar sälja passande o-ringar, så går det att bygga o-ringar själv.
Gammal 2018-07-11, 22:49
Tony johansson

PMD skrev: Om du har tur så är det en standardstorlek på o-ringen. Om inte, och Nikon slutar sälja passande o-ringar, så går det att bygga o-ringar själv.
Jo, men det gäller att få tag på en O-ring som är av rätt kvalisort och storlek både vad det gäller tjockleken och omkretsen.

Jag försökte få ut uppgifter om O-ringens material och mått från Nikon, men det var inget dom ville dela med sig av...😕.
Gammal 2018-07-11, 23:38
PMD

Mät den o-ring du har med ett skjutmått.
Gammal 2018-07-12, 00:05
Tony johansson

PMD skrev: Mät den o-ring du har med ett skjutmått.
Tanken har slagit mig att jag skall ta med mig en (Jag har två i reserv) till en leverantör av O-ringar, Jag vet bara inte vart jag skall vända mig.

Sedan tänker jag inte byta ut någon O-ring förrän än jag anser att nöden kräver det, t ex om jag skall bada med kameran.

Får väl ta av den som sitter på endera dagen och ge den en behandling med den smörjan jag fick med i samband med köpet.

Senast redigerad av Tony johansson den 2018-07-12 klockan 00:24.
Gammal 2018-07-12, 07:23
Erik Schalin

Tony johansson skrev: ... en leverantör av O-ringar, Jag vet bara inte vart jag skall vända mig.
Återkom i höst om du inte hittar någon så kan jag nog få tag på en leverantör......
Gammal 2018-07-12, 07:25
Tony johansson

Erik Schalin skrev: Återkom i höst om du inte hittar någon så kan jag nog få tag på en leverantör......
Tack för det 👍 !

Saken är den att Japanphoto (i Norge) hade en uppsättning i lager (Nikon original), men att betala 199 :- för en gummiring lockar inte, om man säger så 😯.
Gammal 2018-07-12, 07:38
Erik Schalin

Tony johansson skrev: Tack för det �� !

Saken är den att Japanphoto (i Norge) hade en uppsättning i lager (Nikon original), men att betala 199 :- för en gummiring lockar inte, om man säger så ��.
ha ha ha
Pris kan jag inte utlova!!!
Om man ens FÅR handla som privatperson....
Gammal 2018-07-12, 08:33
Henrik L Jonsson

Tony johansson skrev:
Sedan tänker jag inte byta ut någon O-ring förrän än jag anser att nöden kräver det, t ex om jag skall bada med kameran.
Jag skriver som jag gjort i en annan tråd - byt absolut inte ut hela o-ringar. Vare sig du ska bada eller inte med kameran. Se till att fukta den med väldigt lite fett av rätt sort när du tycker att den behöver göras ren. Inget annat. Känner du inga skador när du drar den mellan fingertopparna så finns det ingen anledning att byta. Fettet dunstar inte och moderna o-ringar äldras inte av att sitta i en kamera. Det finns så många gamla råd som inte är televanta som fortfarande sprids. Tyvärr även av tillverkarna.

Min Nikonos III pensionerades 20 år efter den tillverkades, utan att ringarna byttes eller kameran läckt en enda gång. Den ligger nu i en låda tillsammans med ett extra kit med ringar jag tydligen köpte i onödan.
Gammal 2018-07-12, 09:12
Micke_Holmberg

Tony johansson skrev: Tanken har slagit mig att jag skall ta med mig en (Jag har två i reserv) till en leverantör av O-ringar, Jag vet bara inte vart jag skall vända mig.

Får väl ta av den som sitter på endera dagen och ge den en behandling med den smörjan jag fick med i samband med köpet.
Närmsta välsorterade järnhandel? Vad kostar Nikons O ringar?
Gammal 2018-07-12, 09:33
Tony johansson

Micke_Holmberg skrev: Närmsta välsorterade järnhandel?
Det gäller ju att få rätt kvalisort också.
Micke_Holmberg skrev: Vad kostar Nikons O ringar?
Dom fanns att tillgå till det facila priset av 199 :- (på Japanphoto).
Gammal 2018-07-12, 09:48
Sabud

Tätringen i Vallentuna (Stockholm) är ett litet företag som jag haft en del kontakt med.
Föreslår att du ringer dem och beskriver ditt problem så kan du nog sända dem en ring som prov samt få det antal du behöver. De har även lämpligt fett.

Det finns även företag som bara sysslar med tätringar för dykbranschen men jag tror Tätringen fixar ditt problem.

http://produkter.tatringen.se/main.h...21&style=view4

/Stephan
Gammal 2018-07-12, 09:53
Tony johansson

Sabud skrev: Tätringen i Vallentuna (Stockholm) är ett litet företag som jag haft en del kontakt med.
Föreslår att du ringer dem och beskriver ditt problem så kan du nog sända dem en ring som prov samt få det antal du behöver. De har även lämpligt fett.

Det finns även företag som bara sysslar med tätringar för dykbranschen men jag tror Tätringen fixar ditt problem.

http://produkter.tatringen.se/main.h...21&style=view4

/Stephan
Tack för det !
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:00.

Elinchrom ELB 500 TTL Dual To Go - Free Transmitter Pro