Annons

Nikon 1 systemet är officiellt död

Produkter
(logga in för att koppla)

LGNLGN

Aktiv medlem
Undrar vad som hade hänt om man hade gjort Nikon 1 kamerorna med den större m4/3 sensor storleken istället. Olympus och Panasonic uppskattas mycket av sina användare har jag förstått
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Det är ju mindre bra, då jag köpte en Nikon 1 AW 1 förra året, och då hade jag inte kunskap om att man behöver byta en O-ring varje år, oaktat om man använder kameran eller inte. Detta för att förhindra att vatten kommer in i kameran.

Om man nu tänker avsluta att tillverka produkter som är kopplade till 1-systemet, hur kommer det då inte att bli med tillgången på O-ringar i den mån man kan tänkas behöva dom 😕 ?
 

PMD

Aktiv medlem
Om du har tur så är det en standardstorlek på o-ringen. Om inte, och Nikon slutar sälja passande o-ringar, så går det att bygga o-ringar själv.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Om du har tur så är det en standardstorlek på o-ringen. Om inte, och Nikon slutar sälja passande o-ringar, så går det att bygga o-ringar själv.
Jo, men det gäller att få tag på en O-ring som är av rätt kvalisort och storlek både vad det gäller tjockleken och omkretsen.

Jag försökte få ut uppgifter om O-ringens material och mått från Nikon, men det var inget dom ville dela med sig av...😕.
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Mät den o-ring du har med ett skjutmått.
Tanken har slagit mig att jag skall ta med mig en (Jag har två i reserv) till en leverantör av O-ringar, Jag vet bara inte vart jag skall vända mig.

Sedan tänker jag inte byta ut någon O-ring förrän än jag anser att nöden kräver det, t ex om jag skall bada med kameran.

Får väl ta av den som sitter på endera dagen och ge den en behandling med den smörjan jag fick med i samband med köpet.
 
Senast ändrad:

Henrik L Jonsson

Aktiv medlem
Sedan tänker jag inte byta ut någon O-ring förrän än jag anser att nöden kräver det, t ex om jag skall bada med kameran.
Jag skriver som jag gjort i en annan tråd - byt absolut inte ut hela o-ringar. Vare sig du ska bada eller inte med kameran. Se till att fukta den med väldigt lite fett av rätt sort när du tycker att den behöver göras ren. Inget annat. Känner du inga skador när du drar den mellan fingertopparna så finns det ingen anledning att byta. Fettet dunstar inte och moderna o-ringar äldras inte av att sitta i en kamera. Det finns så många gamla råd som inte är televanta som fortfarande sprids. Tyvärr även av tillverkarna.

Min Nikonos III pensionerades 20 år efter den tillverkades, utan att ringarna byttes eller kameran läckt en enda gång. Den ligger nu i en låda tillsammans med ett extra kit med ringar jag tydligen köpte i onödan.
 

Micke_Holmberg

Avslutat medlemskap
Tanken har slagit mig att jag skall ta med mig en (Jag har två i reserv) till en leverantör av O-ringar, Jag vet bara inte vart jag skall vända mig.

Sedan tänker jag inte byta ut någon O-ring förrän än jag anser att nöden kräver det, t ex om jag skall bada med kameran.

Får väl ta av den som sitter på endera dagen och ge den en behandling med den smörjan jag fick med i samband med köpet.
Närmsta välsorterade järnhandel? Vad kostar Nikons O ringar?
 

Sabud

Aktiv medlem

Tony johansson

Aktiv medlem
Tätringen i Vallentuna (Stockholm) är ett litet företag som jag haft en del kontakt med.
Föreslår att du ringer dem och beskriver ditt problem så kan du nog sända dem en ring som prov samt få det antal du behöver. De har även lämpligt fett.

Det finns även företag som bara sysslar med tätringar för dykbranschen men jag tror Tätringen fixar ditt problem.

http://produkter.tatringen.se/main.html?nodeUid=3186622&catalogUid=3186593&parents=|3186620|3186621&style=view4

/Stephan
Tack för det !
 

Tony johansson

Aktiv medlem
Jag skriver som jag gjort i en annan tråd - byt absolut inte ut hela o-ringar. Vare sig du ska bada eller inte med kameran.
Det känns ju lite osäkert att inte byta O-ringen, (enligt tillverkarens rekommendation) om jag har för avsikt att bada med kameran. F ö övrigt tänker jag inte byta ut den i dagsläget, som sagt.
Se till att fukta den med väldigt lite fett av rätt sort när du tycker att den behöver göras ren. Inget annat. Känner du inga skador när du drar den mellan fingertopparna så finns det ingen anledning att byta. Fettet dunstar inte och moderna o-ringar åldras inte av att sitta i en kamera. Det finns så många gamla råd som inte är relevanta som fortfarande sprids. Tyvärr även av tillverkarna.
Ja, jag vill dra mig till minnes att (du ?) rekommenderat att ta av och känna efter om ringen är hel eller ej, och om den inte är skadad, fetta in den. Jag har för avsikt att genomföra denna operation inom de närmsta dagarna och applicera den gucka som medföljde i samband med inköpet.

Min Nikonos III pensionerades 20 år efter den tillverkades, utan att ringarna byttes eller kameran läckt en enda gång. Den ligger nu i en låda tillsammans med ett extra kit med ringar jag tydligen köpte i onödan.
Det är ju dumt att argumentera mot bättre vetande...
 

jonas18z

Avslutat medlemskap
Tror det är helt rätt tänk av nikon att lägga ner detta system.

Nikon är nog de som har störst chans att konkurrera med FF-Sony, även fastän de använder sonysensorer som i d850.
 

unoengborg

Aktiv medlem
Undrar vad som hade hänt om man hade gjort Nikon 1 kamerorna med den större m4/3 sensor storleken istället. Olympus och Panasonic uppskattas mycket av sina användare har jag förstått
Det största problemet var nog den usla marknadsföringen. Få förstod systemets verkliga styrka, nämligen snabbheten såväl vad det gäller antal bilder per sekund som autofokus. Det var väl den enda nikonkamera. som klarat vettig autofocus för video och även i övrigt en trevlig liten kamera. Hoppas den rollen tas över av deras kommande spegelfria FF modell.
 
ANNONS