Annons

Nikon F2 Photomic överexponerar

Produkter
(logga in för att koppla)

Carriefisher

Aktiv medlem
Hej alla,
För ett tag sedan köpte jag en Nikon F2 Photomic som enligt recensioner är ett stabilt hus som är/var utöver det vanliga på den analoga tiden.

Jag fäste ett Nikon 85mm f/2.0 och tänkte att allting skulle stämma. Men tydligen så visar ljusmätaren överexponering i dagsljus. Oavsett om jag ändrar värdena till iso 50, bländare 22 & 1/2000 så visar ljusmätaren överexponering. Det är först när det börjar bli kvällsljus & mörkare ute som ljusmätaren visar rätt exponering, underexponering eller överexponering.. dvs som en ljusmätare ska göra.

Lite roligt är dock att ljusmätaren fungerar perfekt i inomhusljus, Dvs badrumsljus & inte alltför starkt ljus inomhus.

Jag har bytt batterierna som driver ljusmätaren men har inte märkt någon förändring och jag vill verkligen kunna använda kameran utomhus utan att oroa mig för risken att överexponera bilderna jag tar.

Någon som vet vad felet är?
 

ztenlund

Aktiv medlem
Om den tror att du överexponerar, fast du inte gör det, så blir det ju snarare underexponerat om du går efter ljusmätaren.

Om du inte tittar på ljusmätaren via sökaren kanske det är ljus som kommer in via sökarokularet som lurar den.
 

Tonyeagle

Aktiv medlem
Minnas fel

Jag kan minnas fel, men ska du inte sätta bländarringën i minsta läge (typ f/22 eller f/32) om du ska använda automatik som t.ex. A-läget (bländartförval). Har du testat det?
 

FiCa1

Aktiv medlem
Gammal mätare ...

Jag har en F2 Photomic, köpt 1973/74. Mätarnålen "hoppar" fram och tillbaka och funkar med andra ord inte. Dom jag har talat med tror att det är mekanisk förslitning av några kolbanor (?) som spökar. Det går att fixa, men kostar en del. Kolla in den här snubben: https://soverf2repair.webs.com/

/ mvh, FiCa1
 

jonasfj

Avslutat medlemskap
Hej alla,
För ett tag sedan köpte jag en Nikon F2 Photomic som enligt recensioner är ett stabilt hus som är/var utöver det vanliga på den analoga tiden.

Jag fäste ett Nikon 85mm f/2.0 och tänkte att allting skulle stämma. Men tydligen så visar ljusmätaren överexponering i dagsljus. Oavsett om jag ändrar värdena till iso 50, bländare 22 & 1/2000 så visar ljusmätaren överexponering. Det är först när det börjar bli kvällsljus & mörkare ute som ljusmätaren visar rätt exponering, underexponering eller överexponering.. dvs som en ljusmätare ska göra.

Lite roligt är dock att ljusmätaren fungerar perfekt i inomhusljus, Dvs badrumsljus & inte alltför starkt ljus inomhus.

Jag har bytt batterierna som driver ljusmätaren men har inte märkt någon förändring och jag vill verkligen kunna använda kameran utomhus utan att oroa mig för risken att överexponera bilderna jag tar.

Någon som vet vad felet är?
Det sitter ett internt batteri i motorn (DS-1) som driver blandarringen och det kan bara laddas med en sarskild laddare (DH-1)

https://www.ebay.com/itm/Nikon-DS-1-And-DH-1-Quick-Charger-For-Nikon-F2-Photomic/312203157224?hash=item48b0c21ee8:g:B4UAAOSwYARbX3BU
 

afe

Aktiv medlem
Det sitter ett internt batteri i motorn (DS-1) som driver blandarringen och det kan bara laddas med en sarskild laddare (DH-1)

https://www.ebay.com/itm/Nikon-DS-1-And-DH-1-Quick-Charger-For-Nikon-F2-Photomic/312203157224?hash=item48b0c21ee8:g:B4UAAOSwYARbX3BU
Umm... det där är inte något som sitter som standard på en F2, och var bara till för att ge tidsförval till den kameran. Den behövs absolut inte, och avsaknaden av den kan inte orsaka överexponering. Jag har använt många F2 genom åren som pressfotograf, men aldrig stött på någon som har det tillbehöret.
 

FiCa1

Aktiv medlem

jonasfj

Avslutat medlemskap
Driver bländarringen??? Problemet verkar vara ljusmätaren som drivs med 2 st runda batterier. Jag fattar nada av ditt inlägg och lika lite av länken.

/ mvh FiCa1
Det var nagon som namnde blandarautomatik, sa jag antog lite for snabbt att du hade en san modell...
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
Långskott

Kan det vara oxid på kontakterna mellan kamerahus och photomicen?
Batterierna sitter ju i botten av huset, ljusmätaren i photomicen.
Hur reagerar batterikontrollknappen? Visar den fullt batteri?
 

PMD

Aktiv medlem
Om exponeringsmätaren indikerar överexponering när den inte borde det så kan det vara ljusläckage någonstans. Montera bort sökaren och undersök den för att se om det finns någon uppenbar skada. Se till att kontakterna mellan sökaren och kameran är hela, och gör rent dem om det ser ut att behövas.

Om man inte håller ögat intill sökarokularet kan det smita in ljus den vägen.
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Om exponeringsmätaren indikerar överexponering när den inte borde det så kan det vara ljusläckage någonstans. Montera bort sökaren och undersök den för att se om det finns någon uppenbar skada. Se till att kontakterna mellan sökaren och kameran är hela, och gör rent dem om det ser ut att behövas.

Om man inte håller ögat intill sökarokularet kan det smita in ljus den vägen.
Jag tog bort sökaren, torkade bort smuts, fäste den igen och såg till så det inte är något glapp. Begav mig ut och tog kort. Nu är det iofs mulet ute men tillräckligt ljus för jag kunde fotografera med f/2.0, iso 200 och ändå ha en slutartid på 1/250. Och min upptäckt var att nu i mulet väder så fungerade ljusmätaren perfekt. Så jag vet inte om det var glapp någonstans eller ej men jag väntar tills det blir soligt väder ute igen för att testa och se om det hjälpte med att ta bort sökaren och montera dit den igen eller ej.
 

PMD

Aktiv medlem
Mulet, ISO 200 och slutartid på 1/250 sekund borde ge bländare f/8 ungefär (enligt "sunny 16"-regeln).

Har du någon annan ljusmätare att jämföra med?
 

Carriefisher

Aktiv medlem
Mulet, ISO 200 och slutartid på 1/250 sekund borde ge bländare f/8 ungefär (enligt "sunny 16"-regeln).

Har du någon annan ljusmätare att jämföra med?
Okej nu fotograferade jag även löven på träden som befann sig i mörkare miljö och därmed var jag tvungen att använda en större bländare. Men när jag tog kort på byggnader som var i dagsljus (mulet) fick jag ändra inställningarna till exempelvis f/8 eller f/11 för att ljusmätaren skulle visa rätt exponering.

Jag har laddat ned appar som säger sig fungera som ljusmätare men dom fungerar inte lika bra som jag hade förväntat mig.
 
ANNONS