Annons
Gammal 2018-08-06, 14:35
perstromgren

Resedagbok i print, vem gör en sådan?
Jag skulle vilja skriva ut mina resedagböcker i hygglig kvalitet, som en liten (ev häftad) bok. Den bör bli ca 20 sidor med mestadels text, men jag tänker mig någon, ev ett par, bild per sida. Vem gör sådant, och vilken typ av produkt ska jag leta efter?

Texten är alltså huvudsaken, men bilderna som illustrerar bör ändå ha kvalitet bättre än det jag kan printa själv med färglaser.

Per.
Gammal 2018-08-06, 15:56
Flash Gordon

Crimson är min favorit.
Gammal 2018-08-06, 16:32
Bessel

Något i den här stilen? Litet, smidigt och billigt. https://www.smartphoto.se/bilder-fot...ten/fotohaften

Det verkar som om man inte kan skriva in text, utan får göra en bild av själva texten. Lite pyssel, men det går ju.
Gammal 2018-08-06, 17:30
Tonyeagle

kvalitet
perstromgren skrev: Jag skulle vilja skriva ut mina resedagböcker i hygglig kvalitet, som en liten (ev häftad) bok. Den bör bli ca 20 sidor med mestadels text, men jag tänker mig någon, ev ett par, bild per sida. Vem gör sådant, och vilken typ av produkt ska jag leta efter?

Texten är alltså huvudsaken, men bilderna som illustrerar bör ändå ha kvalitet bättre än det jag kan printa själv med färglaser.

Per.
Det beror ju på i vilken upplaga du ska trycka ut det. Ska du trycka upp en eller tre så skulle jag gå på crimson. Ska du trycka upp i 50-100 ex skulle jag gå till närmaste digitaltryckeri. Jag tryckte upp en kalender (i spiralpärm) 200 ex för ca 10 år sedan och kvalitén blev superb. Gjordes enbart i "Word" (givetvis bildbehandling och uppskärpning i Photoshop på bilderna innan) men även bilderna blev mer än OK.
Gammal 2018-08-06, 20:24
perstromgren

Flash Gordon skrev: Crimson är min favorit.
Ja, min också, men vilken av deras produkter passar denna uppgift? Jag ser bara fotoböcker för enbart bilder. Behöver jag jpegga texten?

Det gäller bara ett enstaka ex, om inte någon vän blir imponerad av vill ha ett också., men det har jag svårt att tro!

Per
Gammal 2018-08-06, 20:35
Tonyeagle

Ladda ner och kolla
perstromgren skrev: Ja, min också, men vilken av deras produkter passar denna uppgift? Jag ser bara fotoböcker för enbart bilder. Behöver jag göra jpegga texten?

Det gäller bara ett enstaka ex, om inte någon vän blir imponerad av vill ha ett också., men det har jag svårt att tro!

Per
Ladda ner deras frontbook-program och testa. Skulle tro att det går bra att skriva i en ortdbehandlare (typ ms Word) och sedan klistra in texten stavningskontrollerad och klar. Kanske har de dessa funktioner i programmet?
Gammal 2018-08-06, 21:08
Flash Gordon

Det finns sidoalternativ med text. Fast ofta en kort sådan.
Däremot är det inte svårt att formge sidan helt själv.
Gammal 2018-08-08, 13:55
perstromgren

Tack, hörni, jag provar Crimson enligt era tips!

Per
Gammal 2018-08-08, 15:42
Michael Johansson

Ett annat alternativ: http://www.blurb.com/

De har varianter där text är en stor del av bokens innehåll. Jag har inte testat själv men sett ett par böcker som en kamrat gjort. De såg mycket bra ut.
Gammal 2018-08-08, 16:12
perstromgren

Michael Johansson skrev: Ett annat alternativ: http://www.blurb.com/

De har varianter där text är en stor del av bokens innehåll. Jag har inte testat själv men sett ett par böcker som en kamrat gjort. De såg mycket bra ut.
Ah, de verkar ha en produkt som passar min applikation perfekt! Tack; nu fick jag en möjlighet till!

Per
Gammal 2018-08-08, 21:12
Erik Schalin

Crimson
Blurb
Fuji
cewe
fotoklok
önskefoto
photobox
vistaprint (fladdrade förbi en rabbat på 40% just nu, det är inte ovanligt att siter har sådana)

Det finns hur många sådana tjänster som helst. Tror att tom ICA har en på ngt sätt.

Collage har en kul grej, en fotofilt. trycks i spanien.
Gammal 2018-08-09, 20:32
perstromgren

Erik Schalin skrev: Crimson
Blurb
Fuji
cewe
fotoklok
önskefoto
photobox
vistaprint (fladdrade förbi en rabbat på 40% just nu, det är inte ovanligt att siter har sådana)

Det finns hur många sådana tjänster som helst. Tror att tom ICA har en på ngt sätt.

Collage har en kul grej, en fotofilt. trycks i spanien.
Klarar dessa att blanda långa texter med bilder i en bok, alltså?

Per.
Besvara

Bokmärken

Taggar
print , text plus bild

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:58.

Elinchrom ELB 500 TTL To Go - Free Elinchrom Adapter