Annons
Gammal 2018-08-10, 14:05
Robfjallstrom

Sålt film och företaget klipper om filmen
Hur går jag tillväga om jag upptäcker att ett företag som jag producerat en film till, använder och klipper om filmen vid ett senare tillfälle? Kontaktar jag företaget i frågan och ber om ersättning eller fakturerar jag dom för materialet igen?

Vilka regler gäller?

Det var sålt som en film tillsammans med några fotografier.
Gammal 2018-08-10, 14:39
Tony johansson

Robfjallstrom skrev: Hur går jag tillväga om jag upptäcker att ett företag som jag producerat en film till, använder och klipper om filmen vid ett senare tillfälle? Kontaktar jag företaget i frågan och ber om ersättning eller fakturerar jag dom för materialet igen?

Vilka regler gäller?

Inget svar på din fråga, men om dom köpt filmen, får dom väl göra nästan vd om vill med den, eller ? Dvs, att (som i det här fallet) klippa om den efter eget tycke och smak, (kan jag tycka).

Men, jag reserverar mig för ev. felaktigheter, jag har haft fel förr och kommer att ha det igen.
Gammal 2018-08-10, 14:55
jonas18z

Nej oftast så köper de räddigheter till att använda en film på ett besämt sätt eller tid. Dvs köper du rättigheterna till den att visas i Sverige ett år, så kostar det mera att visa den i Norge eller efter ett år. Nu var frågan omklippning och det beror lite på säg att du har en reklamspott som du har tilllåtelse att visa på en hemsida men du måste beskära den eller kanske fortkortad den så är det väl kanske okej men du måste såklart kolla först.

Men vad säger ditt kontrakt?
Gammal 2018-08-10, 14:59
Tony johansson

jonas18z skrev: Nej oftast så köper de rättigheter till att använda en film på ett bestämt sätt eller tid.
Då har jag lärt mig något nytt idag, då. Tack för förtydligandet !
Gammal 2018-08-10, 15:22
ErlandH

Robfjallstrom skrev: Vilka regler gäller?
I princip gäller ju upphovsrätten, dvs de bryter mot lagen om de klipper om din film. Men sen beror det ju på vad ni skrev i kontraktet och, i viss utsträckning, vad som anses vara "god sed" i den bransch det gäller.

Men om du anser att din upphovsrätt blivit kränkt, typ att den omklippta filmen är mycket sämre och därmed svärtar ner ditt rykte, kan du stoppa dem från att använda filmen och kräva skadestånd.
Gammal 2018-08-10, 19:31
Tonyeagle

Vad är skrivet?
Robfjallstrom skrev: Hur går jag tillväga om jag upptäcker att ett företag som jag producerat en film till, använder och klipper om filmen vid ett senare tillfälle? Kontaktar jag företaget i frågan och ber om ersättning eller fakturerar jag dom för materialet igen?

Vilka regler gäller?

Vad kom ni överens om och vad skrev du på fakturan?
Gammal 2018-08-10, 21:58
Uffe_Nordholm

Tonyeagle skrev: Vad kom ni överens om och vad skrev du på fakturan?

Detta!

Som jag förstår det så kan du sälja delar av upphovsrätten till din kund (de delar kunden behöver för att få klippa i filmen), men det måste i så fall stå i avtalet mellan er. Om det inte står så behåller du upphovsrätten och kunden får inte klippa i filmen.
Gammal 2018-08-11, 08:17
Robfjallstrom

Uffe_Nordholm skrev: Detta!

Som jag förstår det så kan du sälja delar av upphovsrätten till din kund (de delar kunden behöver för att få klippa i filmen), men det måste i så fall stå i avtalet mellan er. Om det inte står så behåller du upphovsrätten och kunden får inte klippa i filmen.
Okej! Det är väl värt att kontakta företaget hur som helst. På fakturan står det bara "företagsfilm + foto". Och det är allt vi kommit överens om via mejlkontakt och möten. Vi har inte skrivit något enskilt kontrakt gällande materialet/den färdiga filmen.

Och nu har dom tagit delar ur filmen och gjort en "reklam" för hösten 2018 och lagt till text och ny musik.
Gammal 2018-08-11, 10:40
iSolen.se

Robfjallstrom skrev: Okej! Det är väl värt att kontakta företaget hur som helst. På fakturan står det bara "företagsfilm + foto". Och det är allt vi kommit överens om via mejlkontakt och möten. Vi har inte skrivit något enskilt kontrakt gällande materialet/den färdiga filmen.

Och nu har dom tagit delar ur filmen och gjort en "reklam" för hösten 2018 och lagt till text och ny musik.
Du tror inte de trodde att de fick göra vad de ville med materialet eftersom du inte skrivit några begränsningar?

Hur ska du visa att de har gjort fel?
Gammal 2018-08-11, 11:30
Foto och Bildteknik

Om inget avtal skrivits om några villkor eller förbehåll är det kundens egendom. Agera proffsigt och se möjligheten att de anlitar dig igen. De är ju alldeles tydligt nöjda med din film. Använd firman som köpt filmen och filmen som referenser för framtiden...
Gammal 2018-08-11, 13:03
PMD

Foto och Bildteknik skrev: Om inget avtal skrivits om några villkor eller förbehåll är det kundens egendom.
Om inget annat avtalats så gäller vanlig upphovsrätt.

Agera proffsigt och se möjligheten att de anlitar dig igen. De är ju alldeles tydligt nöjda med din film. Använd firman som köpt filmen och filmen som referenser för framtiden...
Ja, det är nog det bästa. Man lär inte få några fler uppdrag från den kunden om man bråkar.

I framtiden bör man också se till att vara noga med hur avtalet ser ut.
Gammal 2018-08-12, 00:59
jonasfj

Vilka regler gäller?

Jag tror att du har upphovsratten pa din sida. De far inte klippa i din film om ni inte kommit overens om det nar du salde filmen.
Gammal 2018-08-12, 01:01
jonasfj

Foto och Bildteknik skrev: Om inget avtal skrivits om några villkor eller förbehåll är det kundens egendom. Agera proffsigt och se möjligheten att de anlitar dig igen. De är ju alldeles tydligt nöjda med din film. Använd firman som köpt filmen och filmen som referenser för framtiden...
Kan du visa pa vad du skriver? Varfor kravs villkor eller forbehall? Varfor galler inte upphovsratten? Man-gissning?
Gammal 2018-08-12, 08:08
Foto och Bildteknik

jonasfj skrev: Kan du visa pa vad du skriver? Varfor kravs villkor eller forbehall? Varfor galler inte upphovsratten? Man-gissning?
Visst, gå du in och tjafsa med din kund om du vill det, om att upphovsrätten den gäller. Men som jag redan sagt så gör inte ett proffs det. Om du ska jobba som proffs kan du inte in absurdum hålla på som en simpel oskolad amatör med dina sålda alster. Begriper man inte det ska man inte jobba som proffs.
Gammal 2018-08-12, 20:38
martinot

Foto och Bildteknik skrev: Visst, gå du in och tjafsa med din kund om du vill det, om att upphovsrätten den gäller. Men som jag redan sagt så gör inte ett proffs det. Om du ska jobba som proffs kan du inte in absurdum hålla på som en simpel oskolad amatör med dina sålda alster. Begriper man inte det ska man inte jobba som proffs.
Håller med om att man alltid skall ha en trevlig, tydlig och professionell kommunikation med sina kunder, men även om jag inte håller på med försäljning av foto/film (för mig är det rent nöje och fritidsintresse - tjänar bättre med pengar på annat) så måste man väl ibland på ett snyggt sätt kunna påpeka för sina kunder när de felaktigt använder ens produkter utan att betala och göra rätt för sig?

Skall man jobba professionellt (oavsett om foto/film eller helt annat) så behöver man kunna ta betalt - om man inte sysslar med välgörenhet.
Besvara

Bokmärken

Taggar
företagsfilm

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:27.

Elinchrom ELB 500 TTL Dual To Go - Free Transmitter Pro