Annons

Sony A7 Lös bajonett

Produkter
(logga in för att koppla)

Rolf Olsson

Medlem
Någon som vet hur man fixar till och har fixat till en lös bajonettfattning på Sony A7 ?
Har läst lite om det på nätet men inte blivit klar över vad som är bäst metod.
Nya fattningar i metall av div kvaliteter eller byta Sonys plastbajonett mot en ny sådan.
Hälsn
Rolf
 

ebarile

Aktiv medlem
Fotodiox

Någon som vet hur man fixar till och har fixat till en lös bajonettfattning på Sony A7 ?
Har läst lite om det på nätet men inte blivit klar över vad som är bäst metod.
Nya fattningar i metall av div kvaliteter eller byta Sonys plastbajonett mot en ny sådan.
Hälsn
Rolf
Rolf!

Jag har ersatt plastbajonetten på två A7R med den här:
https://www.fotodioxpro.com/products/snye-toughe-p-se15-lt

Har inte haft några problem över huvud taget. När jag sålde ett av kamerahusen satte jag tillbaka originalfattningen för att slippa alla kommentarer om att ersättningen kanske inte fungerar osv, osv. Med tanke på att du har en Sony A7 tror jag inte just detta kommer att vara ett problem om du vill sälja kameran i framtiden (med tanke på prisutvecklingen).

Observera dock att glappet kan bero på infästningen (skruvar och skruvhål). I så fall kanske inte det hjälper att byta den yttersta ringen.
 

martinot

Aktiv medlem
Det verkar, av trådar jag läst för inte så länge sedan, som om det fortfarande är kvalitets- och hållbarhetsproblem med Sonys plastbaserade fattningar. Om jag hade varit ägare till någon av kamerorna i A7-serien så hade jag absolut satsat på att byta till en i metall istället.
 

PMD

Aktiv medlem
En glappande bajonettfattning beror sannolikt inte i första hand på materialet i själva fattningen utan på hur den är fäst vid kamerahuset.
 

CalleStahl

Aktiv medlem
Kan säga att det beror väldigt mycket på objektivet.
Min 24-70Z glappar men inte min 90GMacro.

Eller glappar den även utan glugg?
 

FlyerOne

Aktiv medlem
Någon som vet hur man fixar till och har fixat till en lös bajonettfattning på Sony A7 ?
---
Vad menar du med "lös bajonettfattning"?

Menar du att det går att vrida objektivet lite grand runt rotationsaxeln? Eller att det finns ett glapp fram och tillbaka mellan bajonettflänsarna?
Det förstnämnda är normalt och finns alltid mer eller mindre. Varierar lite mellan olika objektivs låsknappar, som kan vara lite olika breda.

Ifall kamerans bajonettfläns är lös, så har detta sannolikt orsakats av ett för tungt objektiv och sedan en smäll..
 

martinot

Aktiv medlem
Vad menar du med "lös bajonettfattning"?

Menar du att det går att vrida objektivet lite grand runt rotationsaxeln? Eller att det finns ett glapp fram och tillbaka mellan bajonettflänsarna?
Det förstnämnda är normalt och finns alltid mer eller mindre. Varierar lite mellan olika objektivs låsknappar, som kan vara lite olika breda.

Ifall kamerans bajonettfläns är lös, så har detta sannolikt orsakats av ett för tungt objektiv och sedan en smäll..
Håller med om att axiellt glapp normalt inte är något stort praktiskt problem (mest en känsla).

Däremot så tror jag att de många problemen (bara att googla eller läsa trådar) med Sony och glappande kamerafattningar beror på att de använt en dålig plastkonstruktion som inte pallar alla deras egna objektiv.
 

Lamphus

Aktiv medlem
Jo, första genen minus A7s hade lite vekare fattning. Inkl A6000. Inte ett praktiskt problem för det mesta, men kan bli https://phillipreeve.net/blog/the-sony-a7s-loosening-mount/

Satte en av Photodiox "tuffa" fattningsringar på A6000 för att jag tröttnade på att objektiven kunde rotera något när de satt på kameran, sedan dess roterar inget nånsin men vissa manuella-objektiv-adaptrar har det rätt så tight.

Om man bestämmer sig för att byta fattningsring så bör man skaffa JIS-mejslar.
 

PerKr

Aktiv medlem
En glappande bajonettfattning beror sannolikt inte i första hand på materialet i själva fattningen utan på hur den är fäst vid kamerahuset.
var det inte någon sandwich-lösning man använde på A7:ans bajonett som gav upphov till problemen med fattningen? vore intressant att se hur den konstruktionen ser ut.
 
ANNONS