Annons

fotosidan.se laddas inte

Produkter
(logga in för att koppla)

mac60

Aktiv medlem
Sedan fotosidan uppdaterades för någon tid sedan så händer det väldigt ofta att det inte går att ladda sidan på min platta ( samsung galaxy tab 3 10.1 wifi ) utan den säger att
sekretessfel " anslutningen är inte privat och att en angripare kan komma åt mina grejor "
Låter jag den vara och går på andra sidor så efter en stund kan jag gå hit igen ( öppna fliken som jag har liggande ) och då är det inga problem
Detta händer hela tiden oavsett var jag är och vad jag surfar med ( bredband hemma, wifi på buss, wifi på jobbkontoret eller ja var som )

Någon som har samma problem??
Och som jag sa så har detta börjat sedan fotosidan.se uppdaterades för ett litet tag sedan

Mats
 

Visom

Aktiv medlem
Sedan fotosidan uppdaterades för någon tid sedan så händer det väldigt ofta att det inte går att ladda sidan på min platta ( samsung galaxy tab 3 10.1 wifi ) utan den säger att
sekretessfel " anslutningen är inte privat och att en angripare kan komma åt mina grejor "
Låter jag den vara och går på andra sidor så efter en stund kan jag gå hit igen ( öppna fliken som jag har liggande ) och då är det inga problem
Detta händer hela tiden oavsett var jag är och vad jag surfar med ( bredband hemma, wifi på buss, wifi på jobbkontoret eller ja var som )

Någon som har samma problem??
Och som jag sa så har detta börjat sedan fotosidan.se uppdaterades för ett litet tag sedan

Mats
Gissar att det beror på att uppgraderingen av fotosidan innehöll några fixar för att öka säkerheten, vilket är väldigt vanligt. Själv har jag inga problem och använder ett gäng olika datorer och uppkopplingar...
Finns nog massor det kan bero på... Vilka OS använder du och är de uppgraderade? Är första försöket till HTTP:// eller HTTPS:// ? Har du skruvat åt säkerhetsparametrarna lite extra? Inloggningen knuten till Facebook? etc
 

mac60

Aktiv medlem
Gissar att det beror på att uppgraderingen av fotosidan innehöll några fixar för att öka säkerheten, vilket är väldigt vanligt. Själv har jag inga problem och använder ett gäng olika datorer och uppkopplingar...
Finns nog massor det kan bero på... Vilka OS använder du och är de uppgraderade? Är första försöket till HTTP:// eller HTTPS:// ? Har du skruvat åt säkerhetsparametrarna lite extra? Inloggningen knuten till Facebook? etc
Har android med auto uppdatering men det som jag tycker är konstigt är ju att det inte går att komma fram men låter jag den vara så rätt som det är fungerar den utan att jag gör något
Och det är bara på fotosidan som jag har problemet
Och jag tror ju som du att det är något i fotosidans uppdatering som spökar
Får väl se om någon från sidan svarar :)
 

Tbirder

Aktiv medlem
Sedan fotosidan uppdaterades för någon tid sedan så händer det väldigt ofta att det inte går att ladda sidan på min platta ( samsung galaxy tab 3 10.1 wifi ) utan den säger att
sekretessfel " anslutningen är inte privat och att en angripare kan komma åt mina grejor "
Låter jag den vara och går på andra sidor så efter en stund kan jag gå hit igen ( öppna fliken som jag har liggande ) och då är det inga problem
Detta händer hela tiden oavsett var jag är och vad jag surfar med ( bredband hemma, wifi på buss, wifi på jobbkontoret eller ja var som )

Någon som har samma problem??
Och som jag sa så har detta börjat sedan fotosidan.se uppdaterades för ett litet tag sedan

Mats
Jag har samma problem med fotosidan på min surfplatta. Kör webbläsaren Chrome, fullt uppdaterad.
 

martinot

Aktiv medlem
Gissar att det beror på att uppgraderingen av fotosidan innehöll några fixar för att öka säkerheten, vilket är väldigt vanligt. Själv har jag inga problem och använder ett gäng olika datorer och uppkopplingar...
Finns nog massor det kan bero på... Vilka OS använder du och är de uppgraderade? Är första försöket till HTTP:// eller HTTPS:// ? Har du skruvat åt säkerhetsparametrarna lite extra? Inloggningen knuten till Facebook? etc
Inga som helst problem här heller.

Kör senaste Chrome på denna plattan (Surface Pro) och även på den andra (iPad).

Fungerat helt klockrent för mig.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Jag känner inte heller igen problemet, men jag var inte inne med någon mobil enhet när uppgraderingen höll på. De kan i mitt fall därför inte ha fått för sig något konstigt utifrån det som de vägrar släppa.
 

PMD

Aktiv medlem
Idag på eftermiddagen kunde jag inte ladda någon forumsida på Fotosidan. (Jag provade ingen annan typ av sida). Google Chrome på min Androidtelefon meddelade att fotosidan.se svarade med "false security credentials" (eller möjligen "wrong security credentials"). Eventuellt var det en MITM-attack, enligt browsern.
 

elmfeldt

Redaktör
Forumpersonal
Det är troligtvis Mixed Content som är problemet. Det är kort förklarat så att vi kör HTTPS (ett säkrare protokoll än HTTP) och eftersom webbläsarna nu börjat varna för sajter som inte kör HTTPS så kan dessa varningar även dyka upp på en HTTPS-sajt (som Fotosidan är) och då beror troligtvis på att vi har Mixed Content vilket kort innebär att det finns ngn länk som ropar på HTTP (fast den borde ropa på HTTPS). För att hitta sånt så kan man ta hjälp av https://www.whynopadlock.com/.

Där klistrar man in den sidan man försökte surfa in på och sen kan ni lägga svaret här så kan vi hitta felaktiga HTTP-anrop.
 

PMD

Aktiv medlem
Det här borde hitta de flesta av HTTP-anropen:

cd <roten av serverns filträd>
find -L . -name "*.html" -o -name "*.htm" -exec grep "http:" {} \; -ls

(Såvida du inte bara har MS WIndows-datorer, för då måste man nog ta till något annat. :)
 

martinot

Aktiv medlem
Det här borde hitta de flesta av HTTP-anropen:

cd <roten av serverns filträd>
find -L . -name "*.html" -o -name "*.htm" -exec grep "http:" {} \; -ls

(Såvida du inte bara har MS WIndows-datorer, för då måste man nog ta till något annat. :)
Finns liknande grep på Unix som heter find på Windows (motsvarar alltså inte unix find som listar filer).

Sitter just nu på min MBP så kan inte kolla, men här är en sida jag googlade upp precis:

https://www.computerhope.com/findhlp.htm

Har för övrigt inte haft några som helst problem med det gröna "hänglåset" i Chrome på någon enda enhet jag kört på. Funkar klockrent med hela Fotosidan jag använt (som iofs är långt ifrån alla funktioner).

Inkluderar både datorer, plattor och telefoner. Supersnabbt och smidigt.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID borde betyda att din enhet inte kan validera certet med vår CA.

Eftersom det funkar lite senare så är det antingen ett lokalt problem (cache:ad sida?) eller något i nätkopplingen just då när din enhet skall kolla något med Geotrust.

Det kan oxå vara att klockan i enheten är helt fel, mer än > dag fel.

Det kan vara någon form av proxy/webshield inblandad också, som man nog bara hittar inom stat/kommun/stora företag, eller möjligen på hotell/kafé.



-Thomas
 

PMD

Aktiv medlem
Jag körde via Telia ADSL i går, vilket kanske kan förklara saken. (Med Google Chrome fungerade det inte alls, medan standardwebläsaren lyckades efter ett tag).

Nu provade jag nyss på jobbet och det gick bra med Chrome. Jag återkommer med en till rapport i kväll.

(Det var inte så att ni uppdaterade ert certifikat i går lkväll? :)
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Att vi byter certifikat skall inte spela någon roll, det skall vara helt sömnlöst.
Och det är inget vi gör "ofta", 2017-05-11 och 2018-08-16 har det hänt.


Den ~13-14:e september släpps Chrome version 70, i den versionen har Google gjort distrust på certifikat utfärdade av Symantec före 1/12 2017. Detta kommer drabba väldigt många, för många har inte koll.
Jag har nästan 100 certifikat åt olika kunder, en del fattar helt enkelt inte ...

https://security.googleblog.com/2017/09/chromes-plan-to-distrust-symantec.html




-Thomas
 

martinot

Aktiv medlem
Förutom med Chrome så har jag även kört med både Edge och Safari, och inte haft några som helst problem med certifikat på Fotosidan (eller andra problem heller för den delen).
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
Det är inget generellt problem, några få verkar ha problem (och dessutom ibland?).

Den enda röda tråden jag såg tidigare var Android.

-T
 

PMD

Aktiv medlem
Nu provade jag nyss på jobbet och det gick bra med Chrome. Jag återkommer med en till rapport i kväll.
Nu provade jag hemma (via Telia ADSL) och får med Chrome felet:
NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID

Chrome tycker alltså certifikatutgivaren inte är att lita på.
Standardwebläsaren tycker samma sak.

Jag provade att stänga av WiFi-accessen till ADSL-modemet och körde via 4G istället, men det blev precis samma fel.

Telefonen var nybootad.
 

martinot

Aktiv medlem
Nu provade jag hemma (via Telia ADSL) och får med Chrome felet:
NET::ERR_CERT_AUTHORITY_INVALID

Chrome tycker alltså certifikatutgivaren inte är att lita på.
Standardwebläsaren tycker samma sak.
Borde vara enkelt att reda ut om det är fel på certifikatet, eller om det är fel på webbläsarna som felaktigt indikerar certifikatfel (sk. false positives).

Testa med Edge (om du har dator eller platta med Windows) och Safari (om du har dator, platta eller telefon från Apple).

FYI: Har inga sådana problem med Chrome på varken Windows, macOS eller iOS. Under alla de systemen så verkar Chrome fungera helt perfekt. Precis som Edge och Safari gör.
 

talthoff

Teknikguru
Forumpersonal
PMD ditt problem är "helt lokalt" dvs din enhet/nätverk eller dyl.

Det är inget fel på certet, GeoTrust/Digicert är en utgivare som alla moderna enheter/os litar på.
Eftersom du säger att det funkar "ibland" så är det ju bara ytterligare ett tecken på att det är lokalt.

Ett cert kan inte funka "bara ibland", det är inte så det funkar.


Två exempel från testsajter:

https://www.ssllabs.com/ssltest/analyze.html?d=www.fotosidan.se&s=194.103.17.190&latest
https://www.rapidsslonline.com/ssl-tools/ssl-checker.php


-Thomas
 

PMD

Aktiv medlem
Borde vara enkelt att reda ut om det är fel på certifikatet, eller om det är fel på webbläsarna som felaktigt indikerar certifikatfel (sk. false positives).

Testa med Edge (om du har dator eller platta med Windows) och Safari (om du har dator, platta eller telefon från Apple).
På min Mac fungerar det utmärkt med Google Chrome, både på jobbet och hemma.

Det är telefonen med Android som det krånglar på.
 
ANNONS