Annons

  #1  
Gammal 2018-09-06, 13:54
Khalad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 544
Fråga Sony A7RIII - AF
Har just lagt in en blogg som jag kopierat här med frågor om AF-inställningar på Sony A7RIII

OM ATT (INTE) KUNNA SIN KAMERA
***

För ett halvår sen hade jag lite bloggar med frågor om skärpa, eller egentligen bristande skärpa, framförallt vid fågelfoto. Jag fick många synpunkter och tyckte jag begrep ungefär, och det blev ju senare också en del riktigt skarpa bilder. Häromdagen var jag upp till Kvismaren igen och fotade tranor i första hand. Återigen med åtminstone delvis nedslående resultat. Den här gången provade jag 100-400 med 1,4-convertern, den har jag egentligen inte provat tidigare. Objektivet vet jag kan prestera utmärkt skärpa, convertern har jag som sagt inte använt tidigare, men det är Sony´s nya 1,4 converter och ska inte märkbart försämra skärpan hos objektivet. Nu är det dock inte den jag vill fokusera på, det är mer grundläggande saker.

*

Att inte kunna sin kamera är ju närmast lite skämsigt här på FS där många excellerar i djupgående och detaljrika kamerakunskaper, såväl om nya som gamla kameror. Ni får gärna dra på munnen, men jag inser mer och mer att jag inte förstått de grundläggande inställningarna vad det gäller alla fokusmöjligheter. Och för mig är FS en källa att hämta kunskap från, så jag frågar gärna. Eftersom jag gissar att det inte finns någon här på FS som använder Sonysystemet för fågelfoto så jag tänker berätta lite om dom fokusalternativ jag har. Jag gissar att beteckningarna går att "översätta" till era Canikon-kameror.

I grund är det tre olika fototillfällen jag tänker på

1 Ensam stillasittande fågel på en kvist tex

2 Ensam flygande fågel med himlen som bakgrund - en tofsvipa tex

3 Ett helt gäng flygande fåglar - tranor eller gäss tex - med himlen som bakgrund

*

Först konstaterar jag att jag bara brukar använda fokuslägena AF-S (för enbildstagningar) och AF-C (för serietagning). AF-A tror jag aldrig jag har använt. När jag nu för elfte gången googlar efter instruktioner för Sonys AF-system ser jag att just AF-A verkar vara lite basinställning för att utnyttja dom mer "avancerade" AF-inställningarna. Är det så?

*

Med kameran inställd på enbildstagning och fokusläget enbildsfokus (AF-S) har jag fokusområdena Brett; Zon; Mitten; Flexibel punkt med valen S(Small)/M(Medium)/L(Large); Utökad flexibel punkt. Detta tror jag mig förstå rätt väl - för stillasittande fågel kör jag alltid detta med fokusområdet inställt på flexibel punkt S(Small). Det brukar för det mesta också ge önskat resultat med bra skärpa, så det funkar och jag tror mig förstått.

*

Krångligare blir det när jag vill fota flygande fågel. Då väljer jag ju flerbildstagning och fokusläget AF-C (kontinuerligt AF). Här finns då förutom dom fokusområden jag räknat upp ovan också läget Lås på AF med undervalen zon, mitten och flexibel punkt S. Tidigare har jag tänkt att vill jag fota en ensam fågel mot himlen väljer jag gärna Brett eller Zon och räknar då med att det är lättare att få in fågeln i det valda fokusområdet och jag har trott att eftersom jag kör kontinuerlig fokus (AF-C) så följer skärpan med i fågelns flykt.Och det gör den väl kanske men bara så länge den är innanför det valda fokusområdet, och så fort jag inte hinner följa med med kameran i fågelns rörelse och den hamnar utanför det valda fokusområdet så tappar den kanske skärpan?

För att detta inte ska ske gissar jag att jag ska köra med Lås på AF. Har jag då fått in min flygande fågel inom det fokusområde jag valt så följer skärpan med (AF-C) men eftersom fokus också är låst på just detta objektet följer skärpan med oavsett var i bildrutan fågeln flyger - antar jag? Ändå har detta ofta inte funkat för mig. Och här kommer något jag uppfattat först idag när jag läst/lyssnat på nätet, för att aktivera den här låsningen på objektet ska jag också hålla in den lilla knappen märkt AF-ON på baksidan av kameran. Är det så? Det kanske bara en Sonyexpert kan svara på. Men är det rätt att ha fokusläget AF-C? Eller ska det vara AF-A?

*

Till sist har vi fallet med en flock fåglar mot himlen. Här har jag också valt AF-C, och ibland fokusområdet Brett och ibland Zon, men ofta blir ingen av fåglarna riktigt skarp. Kanske vore det bättre att också här använda Lås på AF, och dessutom välja ett mindre fokusområde ( Mitten eller Punkt) så jag vet vad jag låst på? Och även här, AF-C eller AF-A?
Lägger gärna till att jag är fullt medveten om att max skärpa inte alltid är nödvändigt och kanske inte ens önskvärt. Efter att ha fotat sen början av 50 -talet tror jag mig väl veta det mesta som alltid gällt med bäring på skärpa - exponeringstid kontra brännvidd, skärpedjup, frihandstagning kontra stativ, ISO(=filmkänsligjhet/brus) osv. Har nå´n orkat läsa ända hit?
  #2  
Gammal 2018-09-06, 14:14
Astroscapist
 
Medlem sedan: feb 2015
Inlägg: 2 560
Nu är inte jag en direkt fågelfotograf, men prova att ställa in prioriteringen i fokuseringen också..
Den finns i Kamerameny1, 5/14.
Där kan du ställa in hur den beter sig i AF-S och AF-C. Normala läget är Balanserad.

/Stefan
  #3  
Gammal 2018-09-06, 14:25
iSolen.se
 
Medlem sedan: apr 2003
Inlägg: 15 452
Khalad skrev: Har just lagt in en blogg som jag kopierat här med frågor om AF-inställningar på Sony A7RIII

OM ATT (INTE) KUNNA SIN KAMERA
***

För ett halvår sen hade jag lite bloggar med frågor om skärpa, eller egentligen bristande skärpa, framförallt vid fågelfoto. Jag fick många synpunkter och tyckte jag begrep ungefär, och det blev ju senare också en del riktigt skarpa bilder. Häromdagen var jag upp till Kvismaren igen och fotade tranor i första hand. Återigen med åtminstone delvis nedslående resultat. Den här gången provade jag 100-400 med 1,4-convertern, den har jag egentligen inte provat tidigare. Objektivet vet jag kan prestera utmärkt skärpa, convertern har jag som sagt inte använt tidigare, men det är Sony´s nya 1,4 converter och ska inte märkbart försämra skärpan hos objektivet. Nu är det dock inte den jag vill fokusera på, det är mer grundläggande saker.

*

Att inte kunna sin kamera är ju närmast lite skämsigt här på FS där många excellerar i djupgående och detaljrika kamerakunskaper, såväl om nya som gamla kameror. Ni får gärna dra på munnen, men jag inser mer och mer att jag inte förstått de grundläggande inställningarna vad det gäller alla fokusmöjligheter. Och för mig är FS en källa att hämta kunskap från, så jag frågar gärna. Eftersom jag gissar att det inte finns någon här på FS som använder Sonysystemet för fågelfoto så jag tänker berätta lite om dom fokusalternativ jag har. Jag gissar att beteckningarna går att "översätta" till era Canikon-kameror.

I grund är det tre olika fototillfällen jag tänker på

1 Ensam stillasittande fågel på en kvist tex

2 Ensam flygande fågel med himlen som bakgrund - en tofsvipa tex

3 Ett helt gäng flygande fåglar - tranor eller gäss tex - med himlen som bakgrund

*

Först konstaterar jag att jag bara brukar använda fokuslägena AF-S (för enbildstagningar) och AF-C (för serietagning). AF-A tror jag aldrig jag har använt. När jag nu för elfte gången googlar efter instruktioner för Sonys AF-system ser jag att just AF-A verkar vara lite basinställning för att utnyttja dom mer "avancerade" AF-inställningarna. Är det så?

*

Med kameran inställd på enbildstagning och fokusläget enbildsfokus (AF-S) har jag fokusområdena Brett; Zon; Mitten; Flexibel punkt med valen S(Small)/M(Medium)/L(Large); Utökad flexibel punkt. Detta tror jag mig förstå rätt väl - för stillasittande fågel kör jag alltid detta med fokusområdet inställt på flexibel punkt S(Small). Det brukar för det mesta också ge önskat resultat med bra skärpa, så det funkar och jag tror mig förstått.

*

Krångligare blir det när jag vill fota flygande fågel. Då väljer jag ju flerbildstagning och fokusläget AF-C (kontinuerligt AF). Här finns då förutom dom fokusområden jag räknat upp ovan också läget Lås på AF med undervalen zon, mitten och flexibel punkt S. Tidigare har jag tänkt att vill jag fota en ensam fågel mot himlen väljer jag gärna Brett eller Zon och räknar då med att det är lättare att få in fågeln i det valda fokusområdet och jag har trott att eftersom jag kör kontinuerlig fokus (AF-C) så följer skärpan med i fågelns flykt.Och det gör den väl kanske men bara så länge den är innanför det valda fokusområdet, och så fort jag inte hinner följa med med kameran i fågelns rörelse och den hamnar utanför det valda fokusområdet så tappar den kanske skärpan?

För att detta inte ska ske gissar jag att jag ska köra med Lås på AF. Har jag då fått in min flygande fågel inom det fokusområde jag valt så följer skärpan med (AF-C) men eftersom fokus också är låst på just detta objektet följer skärpan med oavsett var i bildrutan fågeln flyger - antar jag? Ändå har detta ofta inte funkat för mig. Och här kommer något jag uppfattat först idag när jag läst/lyssnat på nätet, för att aktivera den här låsningen på objektet ska jag också hålla in den lilla knappen märkt AF-ON på baksidan av kameran. Är det så? Det kanske bara en Sonyexpert kan svara på. Men är det rätt att ha fokusläget AF-C? Eller ska det vara AF-A?

*

Till sist har vi fallet med en flock fåglar mot himlen. Här har jag också valt AF-C, och ibland fokusområdet Brett och ibland Zon, men ofta blir ingen av fåglarna riktigt skarp. Kanske vore det bättre att också här använda Lås på AF, och dessutom välja ett mindre fokusområde ( Mitten eller Punkt) så jag vet vad jag låst på? Och även här, AF-C eller AF-A?
Lägger gärna till att jag är fullt medveten om att max skärpa inte alltid är nödvändigt och kanske inte ens önskvärt. Efter att ha fotat sen början av 50 -talet tror jag mig väl veta det mesta som alltid gällt med bäring på skärpa - exponeringstid kontra brännvidd, skärpedjup, frihandstagning kontra stativ, ISO(=filmkänsligjhet/brus) osv. Har nå´n orkat läsa ända hit?
Är du säker på att det är AF-inställningarna det är fel på? Det kan vara att du inte fokuserat rätt, du kanske rört kameran för mycket och det kan vara för lång slutartid. Det är inte lätt att fota fåglar. Jag övar ibland på skoj att jaga duvorna som flyger runt sergels torg, då måste man vara alert och kan inte använda enbening.

Följande AF, stadig mjuk hand, korta slutartider och ta många bilder brukar vara receptet.
  #4  
Gammal 2018-09-06, 15:00
Khalad
 
Medlem sedan: okt 2006
Inlägg: 544
iSolen.se skrev: Är du säker på att det är AF-inställningarna det är fel på? Det kan vara att du inte fokuserat rätt, du kanske rört kameran för mycket och det kan vara för lång slutartid. Det är inte lätt att fota fåglar. Jag övar ibland på skoj att jaga duvorna som flyger runt sergels torg, då måste man vara alert och kan inte använda enbening.

Följande AF, stadig mjuk hand, korta slutartider och ta många bilder brukar vara receptet.
Tack för ditt svar, men det är faktiskt kamerainställningarna jag behöver checka. Jag har fotat i ungefär 65 år och har ganska klart för mig de grundläggande frågorna, precis som jag skriver. Jag jobbar med slutartider på ca 1/1000 s, två fötter i marken och lugn andning och det brukar bli mellan 500 och 1000 bilder per session.
  #5  
Gammal 2018-09-06, 15:39
Thomas1964
 
Medlem sedan: sep 2015
Inlägg: 14
Använder Canon 5d mark IV och Canon 5ds med följande inställningar för flygande fågel.
Auto ISO
Af Case 5 med zon Af
1/2000s minst gärna snabbare
Snabb serietagning
  #6  
Gammal 2018-12-05, 00:44
Sten-Åke Sändh
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 11 463
Khalad skrev: Har just lagt in en blogg som jag kopierat här med frågor om AF-inställningar på Sony A7RIII

OM ATT (INTE) KUNNA SIN KAMERA
***

För ett halvår sen hade jag lite bloggar med frågor om skärpa, eller egentligen bristande skärpa, framförallt vid fågelfoto. Jag fick många synpunkter och tyckte jag begrep ungefär, och det blev ju senare också en del riktigt skarpa bilder. Häromdagen var jag upp till Kvismaren igen och fotade tranor i första hand. Återigen med åtminstone delvis nedslående resultat. Den här gången provade jag 100-400 med 1,4-convertern, den har jag egentligen inte provat tidigare. Objektivet vet jag kan prestera utmärkt skärpa, convertern har jag som sagt inte använt tidigare, men det är Sony´s nya 1,4 converter och ska inte märkbart försämra skärpan hos objektivet. Nu är det dock inte den jag vill fokusera på, det är mer grundläggande saker.

*

Att inte kunna sin kamera är ju närmast lite skämsigt här på FS där många excellerar i djupgående och detaljrika kamerakunskaper, såväl om nya som gamla kameror. Ni får gärna dra på munnen, men jag inser mer och mer att jag inte förstått de grundläggande inställningarna vad det gäller alla fokusmöjligheter. Och för mig är FS en källa att hämta kunskap från, så jag frågar gärna. Eftersom jag gissar att det inte finns någon här på FS som använder Sonysystemet för fågelfoto så jag tänker berätta lite om dom fokusalternativ jag har. Jag gissar att beteckningarna går att "översätta" till era Canikon-kameror.

I grund är det tre olika fototillfällen jag tänker på

1 Ensam stillasittande fågel på en kvist tex

2 Ensam flygande fågel med himlen som bakgrund - en tofsvipa tex

3 Ett helt gäng flygande fåglar - tranor eller gäss tex - med himlen som bakgrund

*

Först konstaterar jag att jag bara brukar använda fokuslägena AF-S (för enbildstagningar) och AF-C (för serietagning). AF-A tror jag aldrig jag har använt. När jag nu för elfte gången googlar efter instruktioner för Sonys AF-system ser jag att just AF-A verkar vara lite basinställning för att utnyttja dom mer "avancerade" AF-inställningarna. Är det så?

*

Med kameran inställd på enbildstagning och fokusläget enbildsfokus (AF-S) har jag fokusområdena Brett; Zon; Mitten; Flexibel punkt med valen S(Small)/M(Medium)/L(Large); Utökad flexibel punkt. Detta tror jag mig förstå rätt väl - för stillasittande fågel kör jag alltid detta med fokusområdet inställt på flexibel punkt S(Small). Det brukar för det mesta också ge önskat resultat med bra skärpa, så det funkar och jag tror mig förstått.

*

Krångligare blir det när jag vill fota flygande fågel. Då väljer jag ju flerbildstagning och fokusläget AF-C (kontinuerligt AF). Här finns då förutom dom fokusområden jag räknat upp ovan också läget Lås på AF med undervalen zon, mitten och flexibel punkt S. Tidigare har jag tänkt att vill jag fota en ensam fågel mot himlen väljer jag gärna Brett eller Zon och räknar då med att det är lättare att få in fågeln i det valda fokusområdet och jag har trott att eftersom jag kör kontinuerlig fokus (AF-C) så följer skärpan med i fågelns flykt.Och det gör den väl kanske men bara så länge den är innanför det valda fokusområdet, och så fort jag inte hinner följa med med kameran i fågelns rörelse och den hamnar utanför det valda fokusområdet så tappar den kanske skärpan?

För att detta inte ska ske gissar jag att jag ska köra med Lås på AF. Har jag då fått in min flygande fågel inom det fokusområde jag valt så följer skärpan med (AF-C) men eftersom fokus också är låst på just detta objektet följer skärpan med oavsett var i bildrutan fågeln flyger - antar jag? Ändå har detta ofta inte funkat för mig. Och här kommer något jag uppfattat först idag när jag läst/lyssnat på nätet, för att aktivera den här låsningen på objektet ska jag också hålla in den lilla knappen märkt AF-ON på baksidan av kameran. Är det så? Det kanske bara en Sonyexpert kan svara på. Men är det rätt att ha fokusläget AF-C? Eller ska det vara AF-A?

*

Till sist har vi fallet med en flock fåglar mot himlen. Här har jag också valt AF-C, och ibland fokusområdet Brett och ibland Zon, men ofta blir ingen av fåglarna riktigt skarp. Kanske vore det bättre att också här använda Lås på AF, och dessutom välja ett mindre fokusområde ( Mitten eller Punkt) så jag vet vad jag låst på? Och även här, AF-C eller AF-A?
Lägger gärna till att jag är fullt medveten om att max skärpa inte alltid är nödvändigt och kanske inte ens önskvärt. Efter att ha fotat sen början av 50 -talet tror jag mig väl veta det mesta som alltid gällt med bäring på skärpa - exponeringstid kontra brännvidd, skärpedjup, frihandstagning kontra stativ, ISO(=filmkänsligjhet/brus) osv. Har nå´n orkat läsa ända hit?
Det är verkligen inte skämmigt att ha problem med att förstå fokussystem i Sony-kameror - för det är inte ett system utan ett system med många delsystem som dessutom interagerar beroende på val.

Jag har inte en A7r III utan en A7 III men det bör funka hyfsat lika även om A7 III har en AF som helt eller delvis kommer från A9 men i grunden så funkar delsystemen lika.

Det är ju också så att en del funktioner inte är tillgängliga i gränssnitten utan konfigurering. Tidigare i exv. generationen innan A7 III:orna (A7 II och exv. A6300) så var Lock on AF si så där och tappade greppet ibland. Det har blivit mycket bättre nu så jag skulle köra "Lock on AF Flexible Spot" på fåglar, för det är nog snabbast.

Problemet med Lock on AF är att det inte är ett entydigt begrepp och jag vet faktiskt inte varför Sony förvirrat sig och oss här. Det finns nämligen två Lock on AF om du inte upptäckt det än. Dels finns "Center Lock on AF" och den måste man lägga ut på en Custom-knapp eller under Fn-knappen om man nu vill det. Den är lite omständlig då man först måste aktivera den (jag har den på nu C3) och sedan sikta mot det man vill följa. Men jag undrar egentligen om jag inte ska ta bort den för det finns ju en snabbare och smidigare variant av Lock on AF - "Lock on AF Flexible Spot".

Denna aktiveras genom att välja sista valet i listan under "Focus Area". Jag har den på C1 och pröva med "Fokus Mode" (AF-C) i detta fall. Denna är mycket smidigare än den förra. Den går igång när man siktar och trycker ner avtrycket till hälften men den går även igång om man trycker AF-On -knappen. Om man däremot bara har vanlig flexible spot eller "Expanded Flexible Spot" så kommer inte markören att låsa på målet utan med dessa så låser man bara fokus som man satt det mot det man siktat på. Det ger samma effekt som om man trycker ner avtryckaren till hälften och exv. komponerar om.

Jag vet inte om "Lock on AF Flexible Spot" är något okänt idag men när jag lyfte detta för ett tag sedan i debatten vi hade om behovet av "fokus-punkter" så verkade inte många ha upptäckt att man i de flesta fall helt kan frigöra sig från böket med att ställa in statiska fokuspunkter. Efter att jag upptäckt "Lock on AF Flexible Spot" så har jag helt slutat med att använda statiska fokuspunkter. Nu har jag dessutom fått en kamera med en Joy stick, som företrädesvis tydligen är till för att ställa in statiska fokuspunkter. Jag undrar lite över varför det kom nu i A7 III-generationen när man dessutom kan göra det snabbare med touch screen.

Jag kan också tycka att Sony gjort en del konstiga val av funktioner man lagt under Fn-kanppen. Vad sägs om detta: Man har en funktion som heter "Shoot Mode" och i grundkonfigurationen är denna inaktiverad och när man klickar på menyvalet som speglar valt "Shoot Mode" så får man upp en svart ruta med texten: "You can change it by turning the Mode dial". Hur bra är inte det :-). Det valet ligger där och tar plats istället för något annat. Jag undrar hur Sony tänkte här.

I övrigt tycker jag att just fokussystemet i A7 III är ett riktigt lyft från min gamla A7 II. Det är mycket snabbare, låser mycket bättre och snabbare - även i mörker. Eye AF är ju dessutom helt enastående. Jag tycker det jag hade i A6300 var bra men de nya A7:orna har tagit det ett steg till. Nu väntar vi bara på en firmware-uppdatering som gör att Eye-AF även funkar på husdjur, fåglar och guldfiskar. Då kan vi skita i Lock ob AF och köra Eye-AF istället :-). Jag såg en video med Jason Lanier där man lät en modell gå så långt att Eye-AF tappade taget i A7 III och det såg nästan ut som upp mot 15 meter. Det tyckte jag var rätt otroligt. Det är jag rätt säker på att min A6300 inte klarat.
  #7  
Gammal 2018-12-05, 12:34
Leica-M-gubben
 
Medlem sedan: okt 2013
Inlägg: 218
1. Hur funkar ljusmätningen vid val av olika AF områden, vill ha ljusmätningen synkad med AF-området.
2. EXIF-data med manuella objektiv. Kan ju ställa IBIS till den brännvidd man önskar men tycks inte finnas med i EXIF-data.

Senast redigerad av Leica-M-gubben den 2018-12-05 klockan 12:49.
  #8  
Gammal 2018-12-06, 00:11
Sten-Åke Sändh
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 11 463
Leica-M-gubben skrev: 1. Hur funkar ljusmätningen vid val av olika AF områden, vill ha ljusmätningen synkad med AF-området.
2. EXIF-data med manuella objektiv. Kan ju ställa IBIS till den brännvidd man önskar men tycks inte finnas med i EXIF-data.

1. Jag tror inte det går. Ljusmätningen styrs väl bara med Metering Mode och den har väl ingen koppling till AF annat än att både AF och exponeringen mäts 60 ggr per sek genom den bländaröppning man valt själv eller som kameran valt.

2. Jaha, det måste jag kolla. Men det är kanske logiskt ändå för den parametern är väl mest till för att bildstabiliseringen ska funka bättre med manuella objektiv. Man vet ju aldrig om det värde som står som valt är aktivt valt eller om det bara står kvar sedan tidigare. Det finns ju ingen koppling mellan objektiv och kamera.
  #9  
Gammal 2018-12-06, 00:23
Sten-Åke Sändh
 
Medlem sedan: jan 2005
Inlägg: 11 463
Khalad: Jag har tänkt lite till kring Lock on AF och det kanske är så att "Center Lock on AF" inte är så dumt ändå - till video. Den Lock on AF som finns som val i "Focus Area" verkar inte funka inte i videoläget vad jag kan se.
  #10  
Gammal 2018-12-06, 01:33
Der Steppenwolf
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 87
Khalad skrev: Jag jobbar med slutartider på ca 1/1000 s, två fötter i marken och lugn andning och det brukar bli mellan 500 och 1000 bilder per session.
Där har vi första problemet. Dina slutartider duger gott för stillastående men absolut inte för rörliga fåglar. Särskilt inte på en högupplöst sensor. Dubbla tider (1/1500 MINST eller mer) och så ska du se att det blir mycket bättre.
  #11  
Gammal 2018-12-06, 03:27
Der Steppenwolf
 
Medlem sedan: feb 2011
Inlägg: 87
Nu insåg jag att du hade A7RIII och det ställer ännu högre krav på ordentliga slutarhastigheter då en så pass högupplöst sensor bokstavligen förstärker minsta lilla skakning och dessa skakningar tolkas alltför ofta här på FS som "problem med AF" även för folk som fotar vanliga porträtter men som inte inser vilka krav det ställs när man går över till 30Mpix och mer.

Du ska alltså ha minst 1/2000s och mer beroende på hur snabb fågel är med din kamera för att utesluta kameraskakning. Först då ska du gå över och leta efter fel med AF.
Vet inte hur dina engelska kunskaper är men bifogar en länk om just fågelfoto med högupplösta sensorer.

Här är en liten "klipp o klistra" från artikel (killen är en erkänd duktig fågelfotograf så han vet vad han pratar om):

"To freeze that action, you need a very good tracking technique and a very fast shutter speed – the faster you can get, the better! How fast? I recommend a shutter speed of at least 1/1600th of a second, with 1/4000th of a second being the most you would need to freeze any action."
https://photographylife.com/photogra...irds-in-flight

Senast redigerad av Der Steppenwolf den 2018-12-06 klockan 03:45.
  #12  
Gammal 2018-12-06, 06:30
Hasse Sony Larsson
 
Medlem sedan: feb 2018
Inlägg: 56
Mark Galer visar hur man ställer in actionphoto på en Sony A7R lll

(Engelska kunskaper behövs ej. Ställ in kameran på engelsk meny och gör samma inställningar som på den tydliga filmen)

https://www.youtube.com/watch?v=ZNloKXpUOWA&t=58s

Senast redigerad av Hasse Sony Larsson den 2018-12-06 klockan 06:59.
  #13  
Gammal 2018-12-07, 12:19
PMD
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 24 481
Der Steppenwolf skrev: Nu insåg jag att du hade A7RIII och det ställer ännu högre krav på ordentliga slutarhastigheter då en så pass högupplöst sensor bokstavligen förstärker minsta lilla skakning
Det blir inte förstärkt om man inte ändrar förstoringsgraden när man betraktar bilden. Den högre upplösningen gör förstås att man ser skakningsoskärpa lättare vid större förstoringsgrad, men ingen betraktar väl bilder i 100% numera och tror att de kan få ut så värst mycket av det?

Det är en annan sak när man gör delförstoringar. Då har man mer nytta av den högre upplösningen ju mindre skakningsoskärpa man har.

I det här fallet tolkar jag det som att TS tycker att det är suddigt vid normal betraktning av hela bilden.
  #14  
Gammal 2018-12-07, 12:45
iSolen.se
 
Medlem sedan: apr 2003
Inlägg: 15 452
PMD skrev: Det blir inte förstärkt om man inte ändrar förstoringsgraden när man betraktar bilden. Den högre upplösningen gör förstås att man ser skakningsoskärpa lättare vid större förstoringsgrad, men ingen betraktar väl bilder i 100% numera och tror att de kan få ut så värst mycket av det?

Det är en annan sak när man gör delförstoringar. Då har man mer nytta av den högre upplösningen ju mindre skakningsoskärpa man har.

I det här fallet tolkar jag det som att TS tycker att det är suddigt vid normal betraktning av hela bilden.
De flesta bilder betraktas mest på digitala medier. Zoom, stora skärmar och för den delen stora utskrifter blir vanligare och vanligare.

Hög upplösning har aldrig varit så viktig (och vanlig) som nu.
  #15  
Gammal 2018-12-07, 21:13
PMD
 
Medlem sedan: aug 2004
Inlägg: 24 481
Jo, det är ju bra att kunna förstora, men jag tror nog att de flesta fortfarande komponerar sina bilder med tanke på måttlig beskärning.

Vi får väl se om TS har någon kommentar på tredje stycket i mitt inlägg #13.
Besvara

Bokmärken

Ämnesverktyg
Betygsätt det här ämnet
Betygsätt det här ämnet:



Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:19.