Annons

Snart förbjudet att fotografera sportevenemang?

Produkter
(logga in för att koppla)

fotobollfoto

Aktiv medlem
”Kompisgänget på fotbolls-VM fotar varandra framför matchen och postar bilderna på Facebook.

Mammor och pappor lägger ut bilder på Instagram på sina barn från knattecuper.

Efter onsdagens omröstning i EU-parlamentet kan båda tilltagen snart vara förbjudna”


https://www.dn.se/sport/eu-lag-kan-forbjuda-publik-att-fota-fotbollsmatcher/

Fler som skriver
https://www.svt.se/sport/idrottspolitik/ny-eu-lag-kan-stoppa-publik-fran-att-fota-idrottsevenemang

https://www.svd.se/sportevenemang-kan-fa-fotoforbud



På något vis kan jag ur ett perspektiv acceptera fotoförbud på en arena där man tar inträde. Det borde inte ens behövas en ny lag för det. Precis som att man kan ha fotoförbud i en butik eller galleria. Det räcket ju att sätta upp skyltar vid entrén.
Om en arrangör av en knattematch vill sätta upp skyltar om fotoförbud vid planen han hyr av kommunen så kanske han kan göra det också.

Jag gissar att förslaget i grunden handlar om att någon som köpt rättigheter till tv eller foto från ett evenemang ska slippa ”konkurrens” från privatfotografer. Men det verkar som att lagförslaget är väldigt otydligt med vad som gäller.
 

martinot

Aktiv medlem
På inhägnad mark och egendom så tycker jag att det är rätt att det är ägaren som bestämmer hur man skall uppträda där.

På offentliga icke inhägnade platser så tycker jag att det skall vara fritt att fotografera och publicera foton, inklusive på byggnader och statyer.

Där håller jag inte med lagstiftningen.
 

afe

Aktiv medlem
Än så länge är det bara ett förslag och inte en lag, och det handlar ju om att arrangören kan komma att få bestämma vem som ska få fotografera eller filma (vilket de i många fall redan gör). Det känns inte så troligt att de som arrangerar knattematcher kommer att utnyttja en eventuell lag för att hindra föräldrar och andra anhöriga att fotografera.
 

PeterWem

Aktiv medlem
”Kompisgänget på fotbolls-VM fotar varandra framför matchen och postar bilderna på Facebook.

Mammor och pappor lägger ut bilder på Instagram på sina barn från knattecuper.

Efter onsdagens omröstning i EU-parlamentet kan båda tilltagen snart vara förbjudna”


https://www.dn.se/sport/eu-lag-kan-forbjuda-publik-att-fota-fotbollsmatcher/

Fler som skriver
https://www.svt.se/sport/idrottspolitik/ny-eu-lag-kan-stoppa-publik-fran-att-fota-idrottsevenemang

https://www.svd.se/sportevenemang-kan-fa-fotoforbud



På något vis kan jag ur ett perspektiv acceptera fotoförbud på en arena där man tar inträde. Det borde inte ens behövas en ny lag för det. Precis som att man kan ha fotoförbud i en butik eller galleria. Det räcket ju att sätta upp skyltar vid entrén.
Om en arrangör av en knattematch vill sätta upp skyltar om fotoförbud vid planen han hyr av kommunen så kanske han kan göra det också.

Jag gissar att förslaget i grunden handlar om att någon som köpt rättigheter till tv eller foto från ett evenemang ska slippa ”konkurrens” från privatfotografer. Men det verkar som att lagförslaget är väldigt otydligt med vad som gäller.
Ett fotoförbud i en butik är i dag tandlöst eftersom du inte får bli utslängd när du väl kommit in, om du nu inte skulle störa den allmänna ordningen. NJA 1995 s.84.
 

Mashavet

Aktiv medlem
Alltså... HUR har de tänkt sig att det ska gå att hålla koll på vem som fotar eller inte fotar på en stor arena idag när varenda människa har en telefon som kan ta riktigt bra foton. Den lagen kanske kunde ha varit möjlig för 10 år sen. Inte nu. Men slipsnissarna i EU har väl inte upptäckt att elektronik har utvecklats sen luren satt fast i telefonen med en spiralsladd...
 

PMD

Aktiv medlem
På något vis kan jag ur ett perspektiv acceptera fotoförbud på en arena där man tar inträde. Det borde inte ens behövas en ny lag för det. Precis som att man kan ha fotoförbud i en butik eller galleria. Det räcket ju att sätta upp skyltar vid entrén.
Skillnaden kan bli (det finns inga lagar som bygger på EU-parlamentets beslut än) att man bryter mot en lag när man fotograferar på arenan. Idag kan arrangören förbjuda fotografering enligt kontraheringsrätten, men det är inte ett lagbrott om man ändå fotograferar.

Arrangören har dock rätt att avvisa den om bryter mot dennes fotoförbud.

Om man bryter mot en lag så kan konsekvenserna bli allvarligare än att man bara blir avvisad.
 

fotobollfoto

Aktiv medlem
[...]

Om man bryter mot en lag så kan konsekvenserna bli allvarligare än att man bara blir avvisad.
Aha, ja såklart.

Den föreslagna lagen är lite som ”rätt till upphovsrätt”.

Om jag idag tar en bild med min mobil under en match i Allsvenskan så har jag upphovsrätten till den bilden.
Med nya lagen så kanske jag begår ett lagbrott om jag fotograferar. Någon annan hade rätten att skapa upphovsrättsskyddat material.
Men vem har upphovsrätten till min bild som jag olagligen tog?
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Aha, ja såklart.

Den föreslagna lagen är lite som ”rätt till upphovsrätt”.

...
Jag har svårt att se att det blir någon egentlig förändring i upphovsrätten som sådant.
Även om frågan i högsta grad är "närliggande".
Det handlar snarare om att kunna lagföra de som fotograferar/filmar utan att ha tillstånd. Eller på "fackspråk" Rätt ackreditering.

I stora drag så fungerar det rent praktiskt redan idag så att det är arrangören som bestämmer vem som får fotografera/filma en match.

Både UEFA och FIFA har ett mycket nogrant regelverk för det här.
Som man måste "skriva under" när man ansöker om ackreditering.
Även besökarna "tvingas" att godkänna regelverket för att få komma in på arenan där matchen spelas.
(Även om de flesta "vanliga besökande" antagligen inte läst "avtalstexten" i samband med biljettköpet).

I övrigt så tror jag inte att de flesta arrangörer kommer att göra några större förändringar i vilka som tillåts fotografera/filma framöver.
Speciellt inte de som redan tillämpar ett förfarande med ackrediteringar.
(Vilket praktiskt taget gäller all sport på elitnivå).
 

PMD

Aktiv medlem
I stora drag så fungerar det rent praktiskt redan idag så att det är arrangören som bestämmer vem som får fotografera/filma en match.
Med den stora skillnaden att man inte begår ett lagbrott om man fotograferar trots att man inte får det för arrangören. Man begår förmodligen ett avtalsbrott, men det måste arrangören i så fall göra ett civilmål av om denne vill beivra saken. Ett brottmål blir det inte.

I övrigt så tror jag inte att de flesta arrangörer kommer att göra några större förändringar i vilka som tillåts fotografera/filma framöver.
Speciellt inte de som redan tillämpar ett förfarande med ackrediteringar.
(Vilket praktiskt taget gäller all sport på elitnivå).
Det tror inte jag heller, men de kommer att kunna polisanmäla folk som bryter mot fotoförbudet, vilket inte går idag.
 

SportSkjutaren

Aktiv medlem
Med den stora skillnaden att man inte begår ett lagbrott om man fotograferar trots att man inte får det för arrangören. Man begår förmodligen ett avtalsbrott, men det måste arrangören i så fall göra ett civilmål av om denne vill beivra saken. Ett brottmål blir det inte.
...
Det tror inte jag heller, men de kommer att kunna polisanmäla folk som bryter mot fotoförbudet, vilket inte går idag.
Exakt. Du beskriver det tydligare än vad jag gjorde.

God helg!
 
ANNONS