Annons

Beslutsångets, EOS eller A7

Produkter
(logga in för att koppla)

Mrjoguan

Medlem
Efter att ha haft ett långt intresse av foto har jag äntligen kommit till skott att göra slag i saken att köpa en kamera.

Jag har under ca 1 år lånat en systemkamera (Nikon D3000) och känner att det är dags att köpa en egen då jag jag tycker både fotografering samt lightroom är extremt roligt. Jag har dock svårigheter med att komma till skott med inköpet. Ska jag vänta till black friday, ska jag välja ff eller eos, osv.

Jag fotar landskap/natur och det är verkligen det användandet kommer att gå till, jag vill kunna föra över bilderna till telefonen smidigt samt lära mig över tid och utveckla mitt fotointresse med inställningar osv.

Budgeten är knapp och jag har läst otaliga recensioner på diverse sidor om vilken kamera man ska ha eller inte. vet dock inte om jag blir klokare.

Det jag funderar på är att beställa är Canon eos 77d med följande utrustning från scandinavian photo:

https://www.scandinavianphoto.se/produkt/1017399147/canon/eos-77d-ef-s-18-55mm-f-4-5-6-is-stm


EOS 77D + EF-S 18-55mm f/4-5,6 IS STM 1, 7.990,00 Kr
Motljusskydd EW-63C till EF-S 18-55 IS STM

Motljusskydd EW-63C till EF-S 18-55 IS STM 1, 165,00 Kr

EF-S 55-250mm f/4-5,6 IS STM inkl motljusskydd 1, 2.990,00 Kr

Runt 11 000:- landar detta på vilket gör att jag kan köpa till diverse fotoprylar.

Alternativet är Sony A7 Alpha 7 Mark 2 Systemkamera + 28-70 mm objektiv för ca 14 000:- på elgiganten,

https://www.elgiganten.se/product/foto-video/systemkamera/DSLTA7MK2KIT/sony-a7-alpha-7-mark-2-systemkamera-28-70-mm-objektiv?scid=5_EXT_PRICECOMP_PRISJAKT_EGAB

men då blir det inga fler objektiv jag har råd med under den närmaste framtiden eller diverse tillbehör.

Hur bör jag tänka? och vad bör jag köpa? problemet är att 15 000 är absoluta maxbudget och jag börjar helt utan fotoutrustning vilket gör att jag behöver köpa in minneskort och diverse utrustning.

Tack på förhand, Mvh Johan
 

zwinto10mm

Aktiv medlem
https://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=296421

Köpa begagnat kanske? (min annons jag länkat till) ;)

Sony a7r till exempel har många megapixlar (36) och stort dynamiskt omfång vilket är bra för ladskapsfoto. Sen är den lite daterad och lider av div som en FF sensor gör i ett litet hus. Dålig serietagning och af är inte så snabb. Men för just landskap är den grym.

Sony a7 är helt klart en bra kamera, finns många andra begagnade till vettigt pris om budgeten är knapp. Även a7ii är ju rätt billig begagnat. Men det skiljer ungefär ett sony 28-70 eller sony 28mm f2 i pris på a7 & a7ii begagnat.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Efter att ha haft ett långt intresse av foto har jag äntligen kommit till skott att göra slag i saken att köpa en kamera.

...

Hur bör jag tänka? och vad bör jag köpa? problemet är att 15 000 är absoluta maxbudget och jag börjar helt utan fotoutrustning vilket gör att jag behöver köpa in minneskort och diverse utrustning.

Tack på förhand, Mvh Johan
Mitt huvudråd när det gäller utrustning i ett läge där man kanske inte ännu riktigt vet vad man vill ha ... Är först och främst att börja kika på begagnatmarknaden. Kameror faller ofta rätt snabbt i pris, kan man tänka sig en kanske två år gammal modell finns tusenlappar att spara. Bra objektiv som säljs begagnat brukar med tiden hamna runt 2/3 av nypriset.

Jag skulle försöka hålla nere priset på kamera + första objektiv så mycket som möjligt och istället börja spendera resten av budgeten senare när du börjat få mer kläm på exakt vad det är just du gillar att fota. Och hur. Kanske fastnar du för närbildsfoto och vill ha ett makroobjektiv och lite reflektorer. Kanske fastnar du för porträtt och vill ha ett porträttele och ett par blixtar med ljusformare. Kanske fastnar du för landskap och behöver ett bra stativ och lägger en del av budgeten på resor till de landskap du vill plåta.

Det är lätt hänt att överspendera på första systemkameran och sedan inte ha råd med de grejer som verkligen gör systemkameror så mångsidiga och kul att använda - systemet runt själva kameran. Det handlar, förstås, om objektiv, men även om blixtar, stativ, ljusformare och ännu mer löst knutna saker som programvaran att bearbeta bilderna i, fotoböcker eller kurser/workshops för inspiration, resor till ställen eller event du vill fota ...

Ännu mer grundläggande, ta en lång rejäl funderare (gärna kompletterat med frågetrådar här i forumen för inspiration) kring vad du vill fotografera, vad du vill uppnå med dina bilder. Har du till exempel några konkreta bilder du känner "en sådan där skulle jag vilja ta" - posta då en tråd med länk till den bilden och be folk om tips om hur man uppnår den.

När du vet mer om vad det är du vill göra, då blir det sedan mycket enklare för oss som hänger i forumen att ge konkreta råd och tips om vilken utrusning som kan vara bra och kul för det ändamålet.
 

Mrjoguan

Medlem
Mitt huvudråd när det gäller utrustning i ett läge där man kanske inte ännu riktigt vet vad man vill ha ... Är först och främst att börja kika på begagnatmarknaden. Kameror faller ofta rätt snabbt i pris, kan man tänka sig en kanske två år gammal modell finns tusenlappar att spara. Bra objektiv som säljs begagnat brukar med tiden hamna runt 2/3 av nypriset.

Jag skulle försöka hålla nere priset på kamera + första objektiv så mycket som möjligt och istället börja spendera resten av budgeten senare när du börjat få mer kläm på exakt vad det är just du gillar att fota. Och hur. Kanske fastnar du för närbildsfoto och vill ha ett makroobjektiv och lite reflektorer. Kanske fastnar du för porträtt och vill ha ett porträttele och ett par blixtar med ljusformare. Kanske fastnar du för landskap och behöver ett bra stativ och lägger en del av budgeten på resor till de landskap du vill plåta.

Det är lätt hänt att överspendera på första systemkameran och sedan inte ha råd med de grejer som verkligen gör systemkameror så mångsidiga och kul att använda - systemet runt själva kameran. Det handlar, förstås, om objektiv, men även om blixtar, stativ, ljusformare och ännu mer löst knutna saker som programvaran att bearbeta bilderna i, fotoböcker eller kurser/workshops för inspiration, resor till ställen eller event du vill fota ...

Ännu mer grundläggande, ta en lång rejäl funderare (gärna kompletterat med frågetrådar här i forumen för inspiration) kring vad du vill fotografera, vad du vill uppnå med dina bilder. Har du till exempel några konkreta bilder du känner "en sådan där skulle jag vilja ta" - posta då en tråd med länk till den bilden och be folk om tips om hur man uppnår den.

När du vet mer om vad det är du vill göra, då blir det sedan mycket enklare för oss som hänger i forumen att ge konkreta råd och tips om vilken utrusning som kan vara bra och kul för det ändamålet.
Tack så mycket för svaret och tipsen! saken är väll den att jag mer eller mindre dom senaste 8 åren har fotat allt möjligt, men då främst med telefon/digitalkamera (även lånat instegssystemkamera då och då) och det jag kommit fram till då, även som nu är att det är landskap/natur jag är intresserad av att fota, visserligen har jag fotat en del sport men använder då främst GOPRO.

Jag har även kikat en del på begagnatmarknaden och inte hittat något som jag fastnat för, kanske på grund av okunskap samt skillnad i pris på ca 1000:- vilket gör att jag främst går i tankar på att köpa nytt.

Jag har även kollat under en längre tid, utan att riktigt hitta en kamera som jag kan köpa till ok pris och som inte är för "svår" för en amatör, samt kikat på kameror som man inte "växer ur" på 2-3 år.
 

gunte

Aktiv medlem
Eftersom tight budget och landskap/natur gäller kanske något liknande passar.
Nikon D300 S ca : 3500:- (beg)
Tokina 12-28/4 ca: 3500:- (beg)
Stativ minst 2000:-
Summa 9000 och kosing över till nåt annat
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Tack så mycket för svaret och tipsen! saken är väll den att jag mer eller mindre dom senaste 8 åren har fotat allt möjligt, men då främst med telefon/digitalkamera (även lånat instegssystemkamera då och då) och det jag kommit fram till då, även som nu är att det är landskap/natur jag är intresserad av att fota, visserligen har jag fotat en del sport men använder då främst GOPRO.
Det trevliga med landskap/natur är att kameran spelar en ganska liten roll (=du kan köpa nästan vilken som helst), det är viktigare att ha ett ok (behöver inte vara fantastiskt) objektiv och ett bra stativ. Men allra viktigast, och det med bred marginal: du behöver lägga mycket tid och energi på att hitta och fånga dina bilder i rätt ljus. Är du på rätt plats vid rätt tillfälle kan du ta snygga landskapsbilder med en mobiltelefon. Men det är faktiskt enklare med en ok systemkamera med en ok zoom på :)

Men: Om du med "natur" menar fåglar och djur så förändras situationen en hel del och det hela blir plötsligt mycket mer av en materialsport. Enkel tumregel: utrustningen spelar större roll ju fortare motivet rör sig.

Jag har även kikat en del på begagnatmarknaden och inte hittat något som jag fastnat för, kanske på grund av okunskap samt skillnad i pris på ca 1000:- vilket gör att jag främst går i tankar på att köpa nytt.
Ofta kan du få mycket mer skillnad i pris än så, kika på lite äldre modeller som Nikons D7100/D7200, Canon Eos 80D, Fuji X-T2, Sony A6000/6300. Eller om du vill ha småbild (dubbelt så stor sensor), Sony A7R II (notera "R", den är på flera sätt är en mycket roligare kamera än A7 II), Nikon D610/D750 eller Canon Eos 6D. Leta efter paket med en normalzoom (18-nånting för APC-kameror, 28-någonting för småbild) och något mer objektiv. Sådana paket kan du ofta hitta till typ halva priset av vad nya motsvarande grejer skulle kosta.

Jag har även kollat under en längre tid, utan att riktigt hitta en kamera som jag kan köpa till ok pris och som inte är för "svår" för en amatör, samt kikat på kameror som man inte "växer ur" på 2-3 år.
Det där med "svår" ... Det som är svårt är ofta just kameror där man tagit bort knappar och rattar så de skall verka enklare, men i längden mest blir mer irriterande att jobba med. De absolut enklaste och mest okomplicerade kamerorna att använda är, tro't eller ej, stora dyra yrkeskameror. Yrkesfotografer har absolut inget tålamod med krångliga kameror :) Visst, det är lite fler knappar och rattar (och mindre arbete i menyerna), men de tar inte många dagar att lära sig och lära sig uppskatta.

Exakt vad som är "bra ergonomi" och "enkel att använda" varierar ju lite mer person (och storlek på händer), men gå inte i fällan att tro att en kamera med färre reglage på något automatiskt sätt skulle vara enklare att använda. Väldigt ofta är det faktiskt precis tvärtom.
 

Grevture

Aktiv medlem
Teknikredaktör
Eftersom tight budget och landskap/natur gäller kanske något liknande passar.
Nikon D300 S ca : 3500:- (beg)
Tokina 12-28/4 ca: 3500:- (beg)
Stativ minst 2000:-
Summa 9000 och kosing över till nåt annat
Ett klokt förslag, notera "minst" framför stativets pris - ett dåligt stativ är värdelöst, ett bra stativ underbart.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Eftersom du inte har behov av snabb autofokus är möjligheterna stora. Som redan påpekats bör du se över systemet och inte bara kameran.

Sony A7r kanske jag ändå skulle skippa. Slutaren slamrar och ger vibrationer runt 1/30-1/125 sek eller så. En duktig fotograf har järnkoll på det men det är ett extra moment. A7 är faktiskt mer mångsidig då man kqn välja elektronisk förstaridå. Tänk dock på att utbudet av ffa beg pbjektiv är störst till Nikon/Canon.

Du bör även titta på Fuji som gör väldigt bra objektiv. Eftersom autofokusprestanda inte är avgörande kan en XT1 för 4000kr eller under vara bra. Till detta 18-50/2,8-4 och deras 55-200 som är väldigt bra optiskt.

Sedan finns micro 4/3 där min favorit bland beg är Olympus EM1 för ca 3500-4500kr beg. Det finns en hel del bra objektiv till den.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Finns det något du saknar i den Nikon du lånat?

Vad har den haft för objektiv? Har du varit nöjd med brännvidd/zoomomfång på den? Om inte, har du saknar mer vidvinkel, mer tele, makro?

Det kan säga om det finns någon särskild egenskap du prioriterar.
 

Mrjoguan

Medlem
Finns det något du saknar i den Nikon du lånat?

Vad har den haft för objektiv? Har du varit nöjd med brännvidd/zoomomfång på den? Om inte, har du saknar mer vidvinkel, mer tele, makro?

Det kan säga om det finns någon särskild egenskap du prioriterar.
Det jag främst saknade var smidigheten med bluetooth/wifi samt teleobjektiv vilket jag absolut vill ha i den kameran jag kommer att köpa. Objektivet som satt på den Nikon som jag använde var Nikon DX af-s 18-55 mm och är det ända som jag har använt.

Mvh
 

Mrjoguan

Medlem
Eftersom du inte har behov av snabb autofokus är möjligheterna stora. Som redan påpekats bör du se över systemet och inte bara kameran.

Sony A7r kanske jag ändå skulle skippa. Slutaren slamrar och ger vibrationer runt 1/30-1/125 sek eller så. En duktig fotograf har järnkoll på det men det är ett extra moment. A7 är faktiskt mer mångsidig då man kqn välja elektronisk förstaridå. Tänk dock på att utbudet av ffa beg pbjektiv är störst till Nikon/Canon.

Du bör även titta på Fuji som gör väldigt bra objektiv. Eftersom autofokusprestanda inte är avgörande kan en XT1 för 4000kr eller under vara bra. Till detta 18-50/2,8-4 och deras 55-200 som är väldigt bra optiskt.

Sedan finns micro 4/3 där min favorit bland beg är Olympus EM1 för ca 3500-4500kr beg. Det finns en hel del bra objektiv till den.
Tack för svaret! ska kika på dom du rekommenderade och fortsätta att fundera över A7 och tillbehör till en sådan :)
 

andreas89

Aktiv medlem
Du får massor för den budgeten begagnat. Fullformat, Wifi, vidvinkel, tele, snabbt normalobjektiv, stativ.

Bara ett exempel med ungefärligt pris, valde Canon pga bra utbud bland billigare objektiv:

Canon 6D (finns med Wifi) med något extra batteri och minneskort - 6000kr

Canon 17-40 F4 L Vidvinkelzoom - 3500kr
(Bildexempel: https://500px.com/gear/lenses/canon/ef-17-40mm-f-4l-usm/editors)

Canon 70-200 F4 L Telezoom (utan stabilisering pga det lägre priset) - 3500kr
(https://500px.com/gear/lenses/canon/ef-70-200mm-f-4l-usm/editors)

Canon 50 STM 1.8 Normalobjektiv för att prova på stor bländaröppning på stor sensor - 700kr
(https://500px.com/gear/lenses/canon/ef-50mm-f-1-8-stm/editors)

Stativ med kulled, exempelvis Manfrotto XPROB 055 - 1000kr

Mångsidigt och högt i tak bildmässigt. Kameran tappar ett par hundra per år i värde. Glaset ingenting.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Tack för svaret! ska kika på dom du rekommenderade och fortsätta att fundera över A7 och tillbehör till en sådan :)
Beakta dock att Sony 28-70 är OK men inget mer. För bättre resultat inom budget föreslår jag i så fall Sony eller Tamron normalzoom typ Sigma 24-120 Art eller Tamron 24-70/2,8 till Canon med adapter. Tänk på att storleken blir samma som en DSLR med motsvarande.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Är du inte beroende av andra optiska egenskaper och inga tilt/shift objektiv och inte behöver en massa pixlar för att skriva ut i A2 så får man mycket för pengarna med en beg Canon 77D med Canon 10-18 STM, 18-55 STM och 55-250STM. Rent skärpemässigt är dessa tre riktigt bra. OBS versionerna bara. 18-55 IS II är skärpemässigt ungefär som STM versionen men STM av 55-250 är nog aningen skarpare än föregångaren. Den första 55-250 är mindre skarp. STM versionerna fokuserar i regel snabbt. 10-18 STM är den första 10-18. I brännviddsordning kostsr dessa beg: 1500kr, 700kr och 1200kr ungefär. Mycket för pengarna.
 

rronnbac

Aktiv medlem
Det jag främst saknade var smidigheten med bluetooth/wifi samt teleobjektiv vilket jag absolut vill ha i den kameran jag kommer att köpa. Objektivet som satt på den Nikon som jag använde var Nikon DX af-s 18-55 mm och är det ända som jag har använt.

Mvh
Kanon-svar! Då ska du köpa motsvarande men med bra Wi-Fi och ett vettigt tele. Just till Canon 77D finns ett 55-250 IS STM som är helt briljant sett till kostnad, storlek och vikt. (Se till att det är just Stm-versionen)

Det lönar sig dock att shoppa runt lite. Du kan säkert hitta det objektivet till ett ännu lägre pris än det du citerade
 

Mrjoguan

Medlem
Är du inte beroende av andra optiska egenskaper och inga tilt/shift objektiv och inte behöver en massa pixlar för att skriva ut i A2 så får man mycket för pengarna med en beg Canon 77D med Canon 10-18 STM, 18-55 STM och 55-250STM. Rent skärpemässigt är dessa tre riktigt bra. OBS versionerna bara. 18-55 IS II är skärpemässigt ungefär som STM versionen men STM av 55-250 är nog aningen skarpare än föregångaren. Den första 55-250 är mindre skarp. STM versionerna fokuserar i regel snabbt. 10-18 STM är den första 10-18. I brännviddsordning kostsr dessa beg: 1500kr, 700kr och 1200kr ungefär. Mycket för pengarna.
Tack för svaret! ska försöka leta vidare om jag hittar någon EOS 77D begagnad till överkomligt pris och ett passande objektiv till denna .

Mvh
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Wifi som Toshiba FlashAir går att stoppa in i de flesta kameror som tar SD- eller CF-minneskort.
Om du nu hittar en kamera som du gillar men som saknar wifi för bildöverföring.
 

lonian

Aktiv medlem
Den sony kameran du länkade är spegellös och har elektronisk sökare.
Du kan ju ta dig en funderare på om du vill ha en kamera motsvarande den du nu har använt som har har en spegel i sig eller en där du direkt ser hur bilden kommer att bli. Kanske det för dig gör det lättare att ta bilder.

https://www.youtube.com/watch?v=bYWwQOJee0g Från 2015 så det har ju hänt en del sedan dess.

Bäst är att du får klämma och testa kameran innan köp.

Lycka till!
 
ANNONS