Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Sony 24/1,4 GM

Produkter
(logga in för att koppla)

torbeno

Aktiv medlem
Verkar ha rätt få svaga punkter, återstår att se om vädertätning håller.
Skärpa och bokeh ser strålande ut. 200 gram lättare än konkurrenterna och detta är det 8 objektivet (om jag inte missat något) i deras GM-serie.
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Canon och Nikons kostar 15 500 respektive 20 500 kronor och överglänser knappast Sigmas 24/1,4 ...
Säger inte emot. Jag tycker även de är väl dyra. Undantag är proffs som behöver servicen och gärna har allt i samma märke.

Men givetvis är dess optiska prestanda extraordinära kan givetvis priset vara motiverat. Dock osäker på hur mycket bättre den kan vara än Sigma 24/1,4 Art även om den inte är rent optisk den bästa bland artobjektiven.
 
Senast ändrad:

Astroscapist

Aktiv medlem
Fast 1600€. Den får allt vara mirakulöst bättre än Sigma 24/1,4 Art som d u finns beg för 4000kr. Visst blir denna Sony mindre totalt sett men bra mycket dyrare.
Sigma väger 50% mer, är längre samt tjockare och inte vädertätad. Sonys fokuserar sannolikt bättre än Sigmas.
Sigma 24/1.4 är nog inte deras bästa Art heller precis och jag tycker inte den håller inte samma höga standard som 35mm och uppåt.
Sony har dessutom den där extra knappen som går att programmera.
Sen är det också mer tacksamt att den tar mindre filter. Blir billigare för plånboken om man har många olika filter.

Nypris för Sigma är väl 7000kr så den är den siffran du ska jämföra med och inte en begagnat. Den har varit ute i några år som om några år kanske Sony sjunkit i pris.

/Stefan
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Sigma väger 50% mer, är längre samt tjockare och inte vädertätad. Sonys fokuserar sannolikt bättre än Sigmas.
Sigma 24/1.4 är nog inte deras bästa Art heller precis och jag tycker inte den håller inte samma höga standard som 35mm och uppåt.
Sony har dessutom den där extra knappen som går att programmera.
Sen är det också mer tacksamt att den tar mindre filter. Blir billigare för plånboken om man har många olika filter.

Nypris för Sigma är väl 7000kr så den är den siffran du ska jämföra med och inte en begagnat. Den har varit ute i några år som om några år kanske Sony sjunkit i pris.

/Stefan
Man kan jämföra priser utifrån olika perspektiv. Man kan jämföra nypriser men man kan jämföra hur myclet man får för pengarna också. Köper man idag kan man väla mellan ett välvårdat begagnat Sigma för 4000kr eller ett nytt Sony. Ingetdera sett är fel.

Däremot har ju inte Sonyn testats än och den kan mycket väl vara makalös optiskt. Olika personer prioriterar dessutom olika egenskaper olika. Vissa kan vara beredda att betala mycket mer för det egna märket (med tanke på dagens reparationskostnader så tycker jag tyvärr att dyrare märkesegna objektiv tappat en del av din betydelse personligen) eller för litenheten eller för att man vill ha full AF prestanda (dock brukar man inte behöva vassaste AF i en vidvinkel). Alla får göra sina egna val - och som sagt måste tester inväntas.
 

Astroscapist

Aktiv medlem
Vissa saker mäts inte i skärpa.
Vissa prioriterar ju vikt, bokeh, andra Coma och CA. Vissa vill bara ha vissa märken.
Tycker den inte är megadyr när man tittar på de amerikanska priserna
Tillägg: såg precis finessen med att inte ha klickbar bländare. Bra för video. Det har nog inte konkurrenterna väl?

Nikon $2000
Canon $1550
Sony $1400
Sigma $850

/Stefan
 

jag&bilden

Aktiv medlem
Tycker det är otroligt roligt att se lite tuff konkurrens bland högpresterande vidvinklar. Det har verkligen vuxit fram ett stort utbud och och ganska brett prisspann.
Det är bara att vraka och välja efter önskemål och behov. :)
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Såg den. Eftersom han fått sitt ex före lansering måste han ha bra kontakt med Sony. OBS att han nyss var lyrisk över EOS-R där han var bjuden av Canon på Hawaiiresa av Canon. Är han opartisk? Han brukar även förespråka superzoomar.

Däremot kan man titta på bilderna om man kan granska dem förstorade. Jag blev däremot imponerad över att jag såg sunstars redan vid F/4 trots att man samtidigt har rundad bländare och detta verkar lite imponerande.
 

ztenlund

Aktiv medlem
Såg den. Eftersom han fått sitt ex före lansering måste han ha bra kontakt med Sony. OBS att han nyss var lyrisk över EOS-R där han var bjuden av Canon på Hawaiiresa av Canon. Är han opartisk? Han brukar även förespråka superzoomar.

Däremot kan man titta på bilderna om man kan granska dem förstorade. Jag blev däremot imponerad över att jag såg sunstars redan vid F/4 trots att man samtidigt har rundad bländare och detta verkar lite imponerande.
Alla dessa "tester" är från ett pressevent Sony hade i San Fransisco.
DPRTV: https://www.youtube.com/watch?v=NNTOUcORqEo
 

martinot

Aktiv medlem
Såg den. Eftersom han fått sitt ex före lansering måste han ha bra kontakt med Sony. OBS att han nyss var lyrisk över EOS-R där han var bjuden av Canon på Hawaiiresa av Canon. Är han opartisk? Han brukar även förespråka superzoomar.
Jo, han har ibland vettiga saker att säga, men ibland/ofta så kan han vara medvetet provocerande.

Så här skriver han tex. efter att ha kikat på Nikons släpp av Z6 och Z7:

"Now with Nikon making pro mirrorless cameras that handle like real cameras, feel good in our hands, work like they're supposed to and offer Nikon's superior color rendition, Fuji can return to focusing on their core film and paper businesses and Sony can get back to innovating again in TVs and stereos. It might be time to sell your Sonys on eBay while they still get top dollar."
 

Fredrik AVT

Aktiv medlem
Så fort någonting tillverkas i USA eller är ett amerikanskt märke är det också alltid toppen enl Ken. Tänk vad lyrisk han hade varit om objektivet hade tillverkats i "the land of Trump:)"
 

MikaelSB

Aktiv medlem
Kring det faktiska objektivet, för att bara delvis kringgå ämnet i mitt citat nedan, så kan jag inte hjälpa än att tycka prissättningen vara attraktiv. Just nu går jag i tankarna på att skaffa en ljusstark vidvinkel till Nikon men priserna svider riktigt ordentligt. Samtidigt vågar jag inte alls hoppas på att Nikon känner sig hotade nog att sänka priserna för att Sony, i sammanhanget en liten spelare, kommer med en prisattraktiv modell.

Jo, han har ibland vettiga saker att säga, men ibland/ofta så kan han vara medvetet provocerande.

Så här skriver han tex. efter att ha kikat på Nikons släpp av Z6 och Z7:

"Now with Nikon making pro mirrorless cameras that handle like real cameras, feel good in our hands, work like they're supposed to and offer Nikon's superior color rendition, Fuji can return to focusing on their core film and paper businesses and Sony can get back to innovating again in TVs and stereos. It might be time to sell your Sonys on eBay while they still get top dollar."
Ja, Rockwell är en konstig figur. Hans något gammalmodiga, men informationstäta, hemsida kan man lite retsamt likna vid ett museum driven av en amatörmässig museiintendent. Jag kommer att tänka på Galenskaparnas Fornmuseum (Chicago)-sketch. Han har lätt att sluta sig till stora påståenden med en till synes svag metodik.

Jag skrattade när jag läste hans urdåliga recension på Nikons kontroversiella 58mm 1.4G där han låste upp sig på ursprungsland, materialet på objektivhuset och där det enda han tycktes testa var skärpan och kanske ljusstjärnor.

Man kan nog tryggt avfärda Rockwell som en spelare i fotovärldens absoluta periferi vars stora framgång kommer från att ha katalogiserats fördelaktigt hos sökmotorerna.
 
ANNONS